از آدری هپبورن تا کیت بلانشت، نمادین‌ترین لباس‌های اسکار تمام ادوار

با نزدیک شدن به پایان فصل جوایز، سارا یانگ تمام لباس‌هایی را که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ مد داشته‌اند، بررسی کرده است

نودوپنجمین مراسم اهدای جوایز اسکار روز یکشنبه ۱۲ مارس برگزار می‌شود و فصل جوایز به پایان می‌رسد- AFP

طرفداران وفادار سینما، مراسم اهدای جوایز اسکار را از زمان افتتاح آن در سال ۱۹۲۹ مشتاقانه تماشا کرده‌اند، اما در طول سالیان این مراسم به یکی از مهم‌ترین رویدادهایی تبدیل شده که علاقه‌مندان به مد نیز منتظرش‌اند.

در میان درخشان‌ترین ستاره‌های هالیوود که مقابل چشم میلیون‌ها بیننده روی فرش قرمز راه می‌روند، لباس نامزدهای برتر دریافت جایزه دقیق و موشکافانه بررسی می‌شود و برای کسب جایگاه بهترین لباس شب رقابت می‌کنند

از نگاه متفاوت آدری هپبورن به پوشش رسمی در دهه ۵۰ گرفته تا جذابیت تمام‌عیار شخصیت‌هایی همچون نیکول کیدمن در دهه ۹۰ و لباس‌های خیره‌کننده امروزی لوپیتا نیونگو و اما استون، مراسم اهدای جوایز اسکار برای هنرمندان معروف و برندهای طراحی فرصتی مناسب است تا رابطه نزدیک سینما و مد را جشن بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نودوپنجمین مراسم اهدای جوایز اسکار روز یکشنبه ۱۲ مارس برگزار می‌شود و فصل جوایز به پایان می‌رسد.

ما پیش از مراسم امسال، انتخابمان را از میان لباس‌های اسکار که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ مد به دست آورده‌اند، معرفی می‌کنیم.

آدری هپبورن، ۱۹۵۴

آدری هپبورن برای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۱۹۵۴ لباس تور سفیدی از اوبر دو ژیوانشی پوشید. این نخستین بار بود که او خارج از صحنه لباس این طراح را به تن کرد و تا آخر عمر طراح محبوبش باقی ماند.

گریس کلی، ۱۹۵۵

گریس کلی هنگام دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم دختر روستایی در سال ۱۹۵۵، لباس آبی کمرنگ طراحی ادیت هد را به تن داشت. او این لباس را با غنچه‌های رز که روی موهایش گذاشته بود، تزئین کرد.

لیز هرلی، ۱۹۹۵

لیز هرلی یک سال بعد از آنکه لباس ورساچه که سنجاق قفلی داشت به تن کرد، لباس شب شگفت‌انگیز مشابهی از همان طراح پوشید.

گوئینت پالترو، ۱۹۹۹

او هم جایزه بهترین بازیگر زن را برای فیلم شکسپیر عاشق در سال ۱۹۹۹ به دست آورد و هم یکی از به یادماندنی‌ترین لباس‌های تاریخ مد اسکار را به جا گذاشت که طراحی رالف لورن بود.

نیکول کیدمن، ۱۹۹۷

نیکول کیدمن همراه تام کروز در مراسم اسکار سال ۱۹۹۷ شرکت کرد و لباس مجلسی سفارشی کریستین دیور به رنگ سبز نخودی به تن داشت. این لباس فاخر را جان گالیانو که به‌تازگی در مقام مدیر خلاقیت منصوب شده بود، طراحی کرد.

جولیا رابرتز، ۲۰۰۱

جولیا رابرتز در سال ۲۰۰۱ اسکار بهترین بازیگر زن را برای فیلم ارین براکوویچ دریافت کرد و در آن مراسم، پیراهن تک‌رنگ برند والنتینو پوشید.

هالی بری، ۲۰۰۲

هالی بری در سال ۲۰۰۲ با لباس گلدار بدن‌نما طراحی الی ساب روی فرش قرمز اسکار ظاهر شد. او نخستین زن آفریقایی-آمریکایی بود که برای بازی در فیلم میهمانی هیولا جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را به دست آورد.

شارلیز ترون، ۲۰۰۴

شارلیز ترون در سال ۲۰۰۴ با پیراهن طلایی براق دیور جایزه بهترین بازیگر زن را برای فیلم هیولا دریافت کرد.

کیت بلانشت، ۲۰۰۵

کیت بلانشت در سال ۲۰۰۵ جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل را برای فیلم هوانورد دریافت کرد. او پیراهن زرد کمرنگ برند والنتینو با کمربندی به رنگ متضاد آلبالویی به تن کرده بود.

پنه‌لوپه کروز، ۲۰۰۷

پنه‌لوپه کروز در مراسم اسکار سال ۲۰۰۷ پیراهن مجلسی صورتی هلویی چین‌دار پوشید که آتلیه ورساچه آن را طراحی کرده بود.

ایمی آدامز، ۲۰۰۸

ایمی آدامز در مراسم اسکار سال ۲۰۰۸ پیراهنی به رنگ سبز زمردی طراحی پروئنزا اسکولر پوشیده بود. این لباس نیم تنه و دامنی شبیه به دم ماهی داشت.

جنیفر لارنس، ۲۰۱۳

جنیفر لارنس برای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در سال ۲۰۱۳ پیراهن مجلسی صورتی کمرنگ برند دیور به تن کرد و درحالی‌که به سمت صحنه می‌رفت، لباسش زیر پایش گیر کرد.

میشل ویلیامز، ۲۰۰۶

میشل ویلیامز در مراسم اسکار سال ۲۰۰۶ پیراهنی به رنگ زعفرانی از برند ورا وانگ پوشیده بود. او با دوست پسرش در آن زمان، هیث لجر مرحوم که برای بازی در فیلم کوه بروکبک نامزد دریافت اسکار شده بود، در این مراسم شرکت کرد.

مریل استریپ، ۲۰۱۲

مریل استریپ در سال ۲۰۱۲ که جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم بانوی آهنین دریافت کرد، یک پیراهن لنگی زربافت برند لانون پوشیده بود.

آنجلینا جولی، ۲۰۱۲

ژست آنجلینا جولی روی فرش قرمز مراسم اسکار سال ۲۰۱۲ با پیراهنی از آتلیه ورساچه که تا بالای ران چاک داشت، به ساخت میم‌های زیادی منجر شد.

لوپیتا نیونگو، ۲۰۱۴

هرچند انتخاب تنها یک لباس که نماد صعود لوپیتا نیونگو به جایگاه اسطوره مد باشد دشوار است، اما پیراهن سفارشی پرادا به رنگ «آبی نایروبی» که به افتخار محل زندگی‌اش در کنیا طراحی شده بود، بیشترین امتیاز را به دست آورد. این بازیگر با همین پیراهن در سال ۲۰۱۴ جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را برای فیلم ۱۲ سال بردگی دریافت کرد.

کیرا نایتلی، ۲۰۱۵

کیرا نایتلی که در مراسم جوایز اسکار سال ۲۰۱۵ باردار بود، برای پوشاندن برجستگی شکمش پیراهن رویایی برند والنتینو را انتخاب کرد.

اما استون، ۲۰۱۵

اما استون بازیگر فیلم لالالند، پیراهن مجلسی منجوق‌دوزی سبز کمرنگ طراحی الی ساب را به تن کرد که کاملا با پوست سفید یکدست و موهای قرمزش هماهنگی داشت.

سرشه رونان، ۲۰۱۸

سرشه رونان در مراسم اسکار سال ۲۰۱۸ پیراهن صورتی ملایم برند کالوین کلاین از مجموعه اپوینتمنت پوشید که پاپیون چشمگیر دامنش روی زمین کشیده می‌شد.

مارگو رابی، ۲۰۱۸

مارگو رابی بعد از آنکه جدیدترین سفیر شنل معرفی شد، برای حضور روی فرش قرمز اسکار سال ۲۰۱۸ پیراهن مجلسی این خانه مد را به تن کرد.

 

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی