حکم اعدام حبیب اسیود در دیوان عالی کشور تایید شد

قوه قضائیه اسیوند را ‌به «طراحی و برنامه‌ریزی برای اقدام‌های تروریستی» متهم کرده است

حبیب اسیود به «فساد فی‌الارض» متهم شد‌ــ فرارو

خبرگزاری میزان، ارگان خبری قوه قضائیه از تایید حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب، شهروند ایرانی‌ــ‌سوئدی معروف به حبیب اسیود، در دیوان عالی کشور خبر داد.

برمبنای این گزارش، حکم اعدام حبیب اسیود با اتهام فساد فی‌الارض از طریق «تشکیل، اداره و سرکردگی گروه النضال‌» و «طراحی و اجرای عملیات تروریستی متعدد» در استان خوزستان، در دیوان عالی کشور تایید و ابرام شد.

حکم اعدام حبیب اسیود ابتدا در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری صادر شد. در جریان آخرین جلسه محاکمه حبیب اسیود در روز ۳ آبان، نماینده دادستان با بیان اینکه او برای امنیت کشور نقشه داشته است، اشد مجازات را برایش از دادگاه درخواست کرد. او همچنین مدعی شد که متهم در بخشی از اعتراف‌هایش، خود به ربودن تکنسین چینی شرکت نفت اقرار کرده است.

خبرگزاری میزان روز یکشنبه ۲۱ اسفند، ضمن اعلام خبر تایید حکم اعدام اسیود در دیوان عالی کشور، با استناد به اعتراف‌ها و پرونده قضایی مدعی شد که او «عملیات متعددی را علیه مردم ترتیب داده که یکی از آن‌ها، حمله به مراسم رژه نیرو‌های مسلح در اهواز در ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ است که این اقدام تروریستی به شهادت ۲۵ نفر از شهروندان از جمله یک کودک و مجروح شدن ۲۴۹ نفر دیگر منجر شد».

بمب‌گذاری در مکان‌های دولتی و سرقت مسلحانه از دیگر عناوین اتهامی حبیب اسیود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حبیب اسیود، در آبان ۱۴۰۰ طی روندی مبهم از ترکیه به تهران منتقل شد.

آذرماه ۱۳۹۹، تنها یک روز پس از اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، یک مقام امنیتی ترکیه در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس افشا کرد که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران برخی مخالفان حکومت را از خاک ترکیه می‌ربایند یا آنجا هدف قرار می‌دهند. این مقام امنیتی سپس جزئیات ربودن حبیب اسیود از استانبول و انتقالش به تهران را توضیح داد.

اندکی پس از ربودن حبیب اسیود، خبرگزاری صداوسیما با انتشار گزارشی، او را «از عناصر و سرکرده گروه النضال (جدایی‌طلبان اهواز)» خواند و مدعی شد که این گروه مخالف نظام در «حمله تروریستی» به رژه نیرو‌های مسلح در ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۹۷ دست داشته است. در همان زمان، فیلم کوتاهی از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش شد که حبیب اسیود در آن، به دست داشتن در طراحی و برنامه‌ریزی چند اقدام تروریستی در ایران اعتراف می‌کند.

دوستان و خانواده این فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی پیش‌تر از جامعه بین‌المللی و اتحادیه اروپا خواسته‌اند هرچه زودتر برای نجات جان اسیود اقدام کنند. آن‌ها گفته بودند اعترافات اجباری اسیود در زندان زندگی‌اش را به خطر انداخته است.