بشار اسد خواستار حضور دائمی نظامی روسیه در سوریه شد

رئیس‌جمهوری سوریه پیشنهاد کرد حضور نظامی روسیه در کشورش دائمی شود

بشار اسد: حضور نظامی روسیه در هیچ کشوری نباید بر اساس چیزی موقتی باشد - AFP

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، با استقبال از گسترش حضور روسیه در خاک سوریه، پیشنهاد کرد حضور نظامی مسکو در این کشور دائمی شود.

رئیس‌جمهوری سوریه روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با ریا، خبرگزاری دولتی روسیه، ضمن استقبال از هرگونه پیشنهاد مسکو برای ایجاد پایگاه‌های نظامی جدید در کشورش، گسترش حضور روسیه در خاک سوریه را «چیز خوبی» ارزیابی کرد و گفت: «حضور نظامی روسیه در هیچ کشوری نباید بر اساس چیزی موقتی باشد. ما معتقدیم که اگر روسیه به گسترش پایگاه‌ها یا افزایش تعداد آن‌ها تمایل داشته باشد، این یک موضوع فنی یا لجستیکی است.»

رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه پیشنهاد کرد حضور نظامی روسیه در کشورش دائمی شود.

علاوه بر حمیمیم، پایگاه هوایی در جنوب شرقی لاذقیه که روسیه از آنجا حملات هوایی برای حمایت از بشار اسد را ترتیب می‌داد، مسکو تاسیسات دریایی طرطوس در غرب سوریه را نیز کنترل می‌کند. این تنها پایگاه نظامی روسیه در دریای مدیترانه است که از زمان اتحاد جماهیر شوروی از آن استفاده می‌شود.

وزارت دفاع روسیه در سال ۲۰۲۲ از گسترش پایگاه دریایی خود در بندر طرطوس خبر داد. آنچه برخی رسانه‌ها، تقویت حضور روسیه از شرق مدیترانه تا خلیج فارس تعبیر کردند.

افزون بر این، وزارت دفاع روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که مسکو و دمشق پایگاه هوایی نظامی الجراح در شمال سوریه را برای استفاده مشترک بازسازی کرده‌اند؛ پایگاه کوچکی در شرق حلب که سال ۲۰۱۷ از جنگجویان داعش بازپس گرفته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بشار اسد در بخش دیگری از این مصاحبه، ضمن حمایت از حمله نظامی روسیه به اوکراین، اعلام کرد که دمشق سرزمین‌های موردادعای مسکو در اوکراین را به رسمیت می‌شناسد.

او در این‌ باره تاکید کرد: «این مناطق به روسیه‌ تعلق دارند و حتی اگر جنگ رخ نداده باشد، این مناطق از نظر تاریخی سرزمین روسیه‌اند.»

مسکو که مدعی حاکمیت بر تقریبا یک‌پنجم خاک اوکراین است، این اراضی را بخشی از خاک روسیه می‌داند. این در حالی است که کی‌یف با غیرقانونی خواندن این ادعا، مصمم است تا بیرون راندن آخرین سرباز روسیه از اوکراین، علیه نظامیان روسی بجنگد. در این میان، غرب نیز که مخالف ادعای کرملین و الحاق بخشی از خاک اوکراین به روسیه است‌، مسکو را  تحریم کرده است.

یک روز پیش از آن، اسد در مسکو با قدردانی از ولادمیر پوتین بابت کمک روسیه به سوریه پس از زلزله ویرانگر، پشتیبانی و حمایت رئیس‌جمهوری روسیه از «وحدت سوریه» را ستود و گفت: «در مورد اوکراین، دمشق در کنار مسکو ایستاده است.» اشاره بشار اسد به مداخله نظامی روسیه در سال ۲۰۱۵ در جریان جنگ داخلی سوریه است که در عمل به تغییر موازنه نیروهای درگیر به نفع دمشق انجامید و بقای بشار بر قدرت را تضمین کرد؛ آنچه مغایر با خواست غرب، یعنی سرگونی او بود.

در دیدار روز چهارشنبه رئیس‌جمهوری روسیه و همتای سوری‌ او که سه ساعت طول کشید، دو طرف در مورد گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، بشردوستانه و همچنین حل‌وفصل جامع وضعیت بحرانی در سوریه گفت‌وگو کردند.

رئیس‌جمهوری سوریه این دیدار را شروع مرحله‌ای تازه‌ در روابط دو کشور ارزیابی کرد؛ دیداری که در دوازدهمین سالگرد قیام مردم سوریه علیه بشار اسد انجام می‌گیرد.

بیشتر از جهان