حمله اسرائیل به سوریه؛ دو نیروی طرفدار ایران کشته و سه سرباز سوری زخمی شدند

مقام‌های اسرائيلی تاکید کرده‌اند که حضور حزب‌الله در سوریه پذیرفتنی نیست

در طول بیش از یک دهه جنگ در سوریه، اسرائیل صدها حمله هوایی علیه همسایه خود انجام داده است ـ AFP

رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کردند که اسرائیل صبح یکشنبه (۱۲ مارس/ ۲۱ اسفند) طی حمله‌ای هوایی، یک انبار تسلیحات در شمال غرب سوریه را هدف قرار داده است.

رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفت: «در حملات اسرائیل، یک انبار تسلیحات بین استان‌های طرطوس و حماه متعلق به نیروهای طرفدار ایران هدف گرفته شد. در این حمله، دو تن از نیروهای هوادار ایران کشته و سه نظامی سوری زخمی شدند.»

رویترز نیز به نقل از منابع محلی گزارش داد که اسرائیل به مناطقی در استان حماه سوریه و شهر ساحلی طرطوس چندین موشک شلیک کرده است.

خبرگزاری دولتی سوریه روز یکشنبه اعلام کرد: «در ساعت ۷:۱۵ (به وقت دمشق) اسرائیل حمله‌ای را انجام داد که در آن، موشک‌هایی از شمال لبنان به چندین هدف در طرطوس و حماه شلیک شدند. در جریان این حمله، سامانه‌های پدافند هوایی سوریه تعدادی از موشک‌ها را سرنگون کردند.»

ارتش اسرائیل از اظهارنظر در این باره خودداری کرد؛ با این حال خبرگزاری آی ۲۴ گزارش داد که حملات اسرائیل تسلیحات ایرانی را که در قالب کمک‌های بشردوستانه به مناطق زلزله‌زده، به سوریه قاچاق شده‌اند، هدف قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل هفته گذشته در یک حمله هوایی دیگر، فرودگاه حلب را که پروازهایش را به‌تازگی از سر گرفته بود، هدف قرار داد و فعالیت‌های آن را متوقف کرد.

یک حمله پهپادی نیز چهارشنبه گذشته در شهر دیرالزور در شرق سوریه که تحت کنترل گروه‌های تحت حمایت ایران است، انجام شد.

پیش‌تر در روز یکشنبه سی‌ام بهمن، هم حمله موشکی اسرائیل به اهداف ایران و حزب‌الله در دمشق سوریه به کشته شدن ۱۵ نفر منجر شد. در اثر این حمله، یک ساختمان که گفته می‌شود محل استقرار دستگاه‌های امنیتی بود، ویران شد.

در طول بیش از یک دهه جنگ در سوریه، اسرائیل صدها حمله هوایی علیه همسایه خود انجام داده و اغلب مواضع ارتش این کشور، نیروهای ایرانی و حزب‌الله را هدف گرفته؛ البته به‌ندرت به مناطق مسکونی پایتخت هم حمله کرده است.

عود باسیوک، رئیس اداره عملیات نیروهای دفاعی اسرائیل، در پایان سال ۲۰۲۲، ضمن ارائه «چشم‌انداز عملیاتی» ارتش برای سال ۲۰۲۳، تاکید کرد که حضور حزب‌الله در سوریه پذیرفتنی نیست.

روزنامه عربی ایلاف روز پنجشنبه نهم فوریه (۲۰ بهمن‌) به نقل از یک مقام اسرائیلی، بدون ذکر نام، نوشت اگر روشن شود حکومت ایران تحت پوشش کمک‌ به زلزله‌زدگان، به نقل‌وانتقال سلاح و تجهیزات نظامی برای متحدان خود مبادرت می‌کند، اسرائیل در حمله به اهداف موردنظر تردید نمی‌کند.

بیشتر از جهان