تکاپوی قلعه‌نویی برای ششمین قهرمانی لیگ برتر

گل‌گهر با نایب‌قهرمانی نیم‌فصل نشان داد که رقیبی جدی برای پرسپولیس، استقلال و سپاهان است

این سومین فصلی است که قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ثروتمند گل‌گهر می‌نشیند- AFP PHOTO/STR

آخرین بازی نیم‌فصل اول لیگ بیست‌و‌دوم با تساوی بدون گل آلومینیوم اراک و گل‌گهر سیرجان به پایان رسید. گل‌گهر فرصت داشت با پیروزی در این بازی عقب‌افتاده به دو امتیازی پرسپولیس صدرنشین برسد، ولی با همین یک امتیاز هم ۲۸امتیازی شد تا بالاتر از سپاهان و استقلال، نیم‌فصل را با نایب‌قهرمانی به پایان برساند.

امیر قلعه‌نویی با پنج قهرمانی، پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر است، اما در ۹ سال گذشته دستش به جام قهرمانی نرسیده و امیدوار است که با گل‌گهر به این حسرت طولانی پایان بدهد.

نخستین قهرمانی او در لیگ پنجم (۸۵-۸۴)  با استقلال به دست آمد و در لیگ هشتم (۸۷-۸۸) این موفقیت را با آبی‌ها تکرار کرد. او در لیگ‌های نهم و دهم، قهرمانی لیگ برتر را با سپاهان تجربه کرد و پنجمین قهرمانی‌اش در لیگ دوازدهم (۹۲-۹۱) با استقلال بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمول قلعه‌نویی پس از آن جادویش را از دست داد.  حسین فرکی، عبدالله ویسی، برانکو ایوانکوویچ، یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی، مربیانی بودند که در ادوار بعدی به قهرمانی رسیدند، ولی قلعه‌نویی که در این مدت روی نیمکت تیم‌های مختلفی نشسته است، دیگر هرگز به موفقیت قبلی نرسید. او در لیگ‌های هفدهم با ذوب‌آهن و هجدهم با سپاهان نتایج نسبتا خوبی گرفت، ولی بعد از پرسپولیس رویایی که پنج قهرمانی متوالی به دست آورد، تیم‌هایش روی سکوی دوم ایستادند.

در این سال‌ها گفته شد که او از نسل جدید مربیان جا مانده است و ایده‌هایش برای قهرمانی جواب نمی‌دهد، اما خودش با این نگاه موافق نیست و از تلاش برای ششمین قهرمانی لیگ دست برنداشته است.

این سومین فصلی است که قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ثروتمند گل‌گهر می‌نشیند. او در لیگ بیستم با این تیم پنجم، و فصل گذشته به‌رغم جریمه هفت امتیازی، چهارم شد. باسابقه‌ترین مربی لیگ برتر، بعد از نایب‌قهرمانی نیم‌فصل احتمالا بیش از پیش به قهرمانی دوباره امیدوار شده است؛ هرچند، هنوز هم پرسپولیس، استقلال و سپاهان به منزله مدعیان سنتی روی کاغذ، بخت بیشتری دارند. 

گل‌گهر در نیم‌فصل اول تیمی هجومی بود که هم‌اندازه پرسپولیس صدرنشین گل زد (۲۰ گل) و از سپاهان، دارنده بهترین خط حمله لیگ، فقط یک گل زده کمتر داشت. با این حال، ۱۲ گل خورده نشان می‌دهد که این تیم در فاز دفاع باید عملکرد بهتری داشته باشد. مشکل دیگر این تیم، نتایج ضعیف مقابل رقیبان مستقیمش بود. آن‌ها در سیرجان مغلوب استقلال و پرسپولیس شدند و برابر سپاهان، به تساوی رسیدند. به نظر می‌رسد که قهرمانی تیم قلعه‌نویی، تنها با امتیاز گرفتن در خانه این سه مدعی قهرمانی، ممکن خواهد بود.

بیشتر از فوتبال