گفت‌وگوهای ایران و بحرین برای ازسرگیری روابط

بحرین از متحدان اصلی عربستان سعودی در منطقه به‌شمار می‌رود و تنها یک روز بعد از قطع روابط ریاض با تهران، روابطش را با حکومت ایران قطع کرد

بحرین از نخستین کشورهای منطقه بود که از خبر تجدید روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به گرمی استقبال کرد- Reuters

کمتر از یک هفته پس از اعلام توافق دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی، حالا گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با دولت بحرین برای ازسرگیری دوباره روابط تهران و منامه، گفت‌وگوهایی را آغاز کرده‌اند.

بحرین از متحدان اصلی عربستان سعودی در منطقه به‌شمار می‌رود. دولت بحرین در سال ۱۳۹۴، تنها یک روز بعد از قطع روابط عربستان سعودی با ایران، روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را قطع کرد و سفیرش را از تهران فراخواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ممدوح الصالح، نماینده پارلمان بحرین، در گفت‌وگو با بخش عربی خبرگزاری روسی اسپوتنیک، ضمن تایید گفت‌‌وگوها میان نمایندگان ایران و بحرین، اعلام کرد: «هیئتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سفر به منامه، برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک ابراز تمایل کرده‌اند و دولت بحرین نیز به تجدید روابط با حکومت ایران علاقه‌مند است.»

روز شنبه رسانه‌های داخلی ایران اعلام کردند گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای شرکت در مجمع «اتحادیه بین‌المجالس» به بحرین سفر کرده‌اند. این نخستین‌بار در هفت سال گذشته است که بحرین میزبان یک هیئت ارشد از مقام‌های جمهوری اسلامی است.

احمد بن‌سلمان المسلم، رئیس مجلس بحرین، روز دوشنبه با هیئت ایرانی در مجمع جهانی بین‌المجالس دیدار و گفت‌وگو کرد.

عباس گلرو، نماینده اصولگرای سمنان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که یکی از سه نماینده حاضر در سفر به بحرین بود، در حساب کاربری خود در توییتر به‌زبان‌های فارسی و عربی نوشت: «افق‌های روشنی برای روابط دوجانبه بین دو کشور در آینده وجود دارد.»

بحرین از نخستین کشورهای منطقه بود که از خبر تجدید روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به‌گرمی استقبال کرد.

وزارت خارجه بحرین روز جمعه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پادشاهی بحرین از ابتکار جمهوری خلق چین برای میزبانی و پشتیبانی از گفت‌وگوهای ایران و سعودی که مکمل تلاش‌های دیپلماتیک عراق و عمان بود، تقدیر می‌کند.»

بیشتر از جهان