نخست‌وزیر سابق عراق: ۶۰۰ میلیارد دلار از عراق دزیدند

الکاظمی، اولین نخست‌وزیر غیراسلامگرای عراق، هرگز از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار نبود

نخست‌وزیر سابق عراق یادآوری کرد که در دوران نخست‌وزیری سه بار علیه جان او سوقصد صورت گرفت- IRAQI PRIME MINISTER'S PRESS OFFICE / AFP

مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر پیشین عراق، در گفتگو با روزنامه «شرق الاوسط» مدعی شد برخی‌ می‌خواهند تقصیرهای ۲۰ سال گذشته عراق را به گردن دولت او بیاندازند؛ کاظمی اولین نخست‌وزیر غیر اسلام‌گرای عراق در دوران پس از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ بود و همچنین اولین نخست‌وزیر این کشور بود که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار نبود.

او در ماه مه ۲۰۲۰ در پی جنبش سال ۲۰۱۹ عراق به‌قدرت رسید و کوشید به برخی خواست‌های مردم جامه عمل بپوشاند و از جمله با شبه‌نظامی‌های شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی مقابله کرد. کاظمی اما نهایتا در اکتبر ۲۰۲۲ مسند نخست‌وزیری عراق را به محمد شیاع السودانی داد، نخست‌وزیری که علیرغم شکست انتخاباتی نیروهای حامی جمهوری اسلامی در عراق موفق شد با حمایت آن‌ها به قدرت برسد. به قدرت رسیدن السودانی تنها پس از بحران سیاسی و تحرک‌های خیابانی و شگردهای پارلمانی از سوی جمهوری اسلامی و احزاب نزدیک به آن در بغداد به‌وقوع پیوست.

کاظمی که در لندن پای صحبت غسان شربل، سردبیر «شرق الاوسط» نشست، در توضیح ابعاد فساد اقتصادی در عراق گفت از سال ۲۰۰۲ تا اواسط سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار از این کشور دزدیده شده و از آن خارج شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر سابق عراق در پاسخ به صدور قرار دستگیری و تحقیق در مورد برخی از چهره‌های دولتش گفت: «روند دشمن‌سازی از دولت من حتی پس از پایان دوران آن هم ادامه پیدا کرده است… ما اعلام کرده‌ایم که تحقیق شفاف بین‌المللی درباره تمام پرونده‌ها را می‌پذیریم.»

او تاکید کرد: «من تصریح می‌کنم که هیچ نقشی در فساد اقتصادی نداشتم و به هیچ کس هم در این زمینه پوششی ندادم. بر عکس وقتی کسی که آشنایی مختصری با او داشتم درگیر پرونده‌ای فاسد شد و حکم گرفت من علیرغم تمام فشارهایی که بر من آمد هیچ دخالتی نکردم. حالا همان فرد به دشمن من بدل شده‌ و بخش عظیمی از کارزار دشمن‌سازی از من هم توسط نزدیکان همین فرد انجام می‌شود است.»

مصطفی کاظمی در مورد اوضاع اقتصادی خودش گفت: «من هنوز در همان خانه‌ای زندگی می‌کنم که ۲۰ سال پیش زندگی می‌کردم و وضع زندگی‌ام هنوز همان است که هنگام آغاز نخست‌وزیری بود.»

نخست‌وزیر سابق عراق در ضمن یادآوری کرد که در دوران نخست‌وزیری سه بار علیه جان او سوقصد صورت گرفت.

بیشتر از جهان