مایک پومپئو: ایرانیان از تاراج اموال‌شان از سوی آیت‌الله‌ها به ستوه آمده‌اند

مقامات آمریکایی تهدید روزنامه‌نگاران ایرانی مقیم خارج را محکوم کردند

تصویری از اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه ۹۸ در پس زمینه کنفرانس خبری پومپئو در واشینگتن مشاهده می‌شود/MARK WILSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری در مورد اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه در ایران گفت، مردم ایران از اینکه شاهد به سرقت رفتن دارایی‌های‌شان از سوی آیت‌الله‌ها هستند به سطوح آمده‌اند. به گفته او مقامات جمهوری اسلامی میلیون‌ها دلار پول مردم را به تاراج برده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقامات دولت دونالد ترامپ در جریان اعتراضات سراسری در ایران، بر خلاف مقامات اروپایی اعلام کردند که از معترضان حمایت می‌کنند و  خواستار پایان سرکوب و سانسور از سوی جمهوری اسلامی شدند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که در بیش از دو هفته گذشته در توییتر سکوت کرده بود، در نخستین توییت خود پس از کشته شدن دست‌کم ۲۰۸ نفر در جریان سرکوب خشن اعتراض‌های مردمی اواخر آبان‌ماه بدون اشاره‌ای به آنچه که در ایران گذشت، پومپئو را خطاب قرار داد و واژه‌ تکراری تروریسم اقتصادی آمریکا را به کار برد که به گفته او عامل کشته شدن شهروندان بی‌گناه ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پومپئو در بخش دیگری از اظهارات روز دوشنبه خود به این نکته اشاره کرد که ایران عامل مشترک اعتراض‌های کنونی در عراق و لبنان است.

در اعتراض‌های مردمی که در دو ماه گذشته در عراق و لبنان ادامه دارد، همواره شعارهایی در اعتراض به دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی این کشورها شنیده می‌شود.همچنین معترضان در عراق تا کنون دو بار کنسولگری جمهوری اسلامی در نجف را به نشانه اعتراض به دخالت‌های ایران در امور داخلی کشور خود به آتش کشیده‌اند.

در جریان اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه در ایران نیز مردم شعار می‌دادند، نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران. اشاره‌ای به نارضایتی مردم از صرف منابع مالی ایرانیان در لبنان و فلسطین.

پومپئو در بخش دیگری از اظهارات خود در روز دوشنبه گفت که مردم ایران به حکومت می‌گویند دیگر بس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از آزادی ایرانیان دفاع کرد و گفت نقش ما این است که تلاش کنیم جهان رویدادهای داخل ایران را مشاهده کند.

او اخیرا در صفحه توییتر خود یک حساب تلگرامی را برای دریافت تصاویر و اطلاعات مربوط به اعتراض‌های اخیر در ایران معرفی کرده بود و می‌گوید تا کنون ۲۰ هزار پیام دریافت شده است.

از سوی دیگر برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در توییتر بخش فارسی وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر نسبت به آزار و اذیت روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور و خانواده‌های آنها در داخل ایران واکنش نشان داده است.

هوک به تهدید روزنامه‌نگاران رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران اشاره کرده و می‌گوید، آمریکا این اقدام را محکوم می‌کند.

سناتور تد کروز هم در توییتی به تلاش حکومت ایران برای ساکت کردن روزنامه‌نگاران فارسی زبان خارج از ایران اشاره کرده است که از نظر او بزرگترین تهدید علیه جمهوری اسلامی به‌شمار می‌روند.

قوه قضاییه و وزرات اطلاعات ایران و همچنین حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا در جریان اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه، بارها رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران و روزنامه‌نگاران آنها را به تشویق مردم به خشونت و همکاری با دشمنان جمهوری اسلامی متهم کردند. در نهایت هم قوه قضاییه ایران اعلام کرد اموال و دارایی‌های روزنامه‌نگاران ایران اینترنشنال را توقیف و برای آنها محدودیت‌های مالی در نظر می‌گیرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران این اقدام حکومت جمهوری اسلامی را محکوم کرده‌اند.

با این حال توییتر سفارت ایران در بریتانیا ضمن انتشار توییتی در حمایت از بعیدی‌نژاد که به تهدید‌کننده روزنامه‌نگاران خارج از ایران مشهور شده، بار دیگر انگشت اتهام خود را به سوی این روزنامه‌نگاران نشانه رفته است.