شکایت متقابل تلویزیون «ایران اینترنشنال» و سفیر ایران در بریتانیا به افکام

هشدار در مورد افزایش فشار بر روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور

عکس از وب‌سایت شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (آی‌اف‌جی) در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد در مورد افزایش فشارها و تهدید‌ها بر روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در رسانه‌‌های فارسی‌زبان خارج از ایران هشدار داده است.

در این بیانیه به دور جدید فشار نیروهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی بر روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور اشاره شده است. شش روزنامه‌نگار نیز در تماس با فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از احضار و تهدید خانواده‌های خود در داخل ایران خبر داده و اعلام کرده‌اند که نهادهای امنیتی و قضایی خانواده‌های آنها را برای قطع همکاری فرزندان خود با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور تحت فشار قرار داده‌اند.

در یک مورد نیز گفته شده به خانواده یکی از روزنامه‌نگاران هشدار داده شده در صورتی او شغل‌اش را ترک نکند، با زور به ایران بازگردانده می‌شود.

این در حالی است که حدود دو ماه قبل، اطلاعات سپاه مدعی شد در عملیاتی که آن را عملیات فریب خواند، روح‌الله زم، ‌مدیر «آمد‌نیوز» که مقیم فرانسه بود را به داخل کشور هدایت کرده‌ است.

تهدید و ارعاب روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور در سال‌های گذشته همواره ادامه داشته است. فشار بر خانواده روزنامه‌نگاران شاغل در بی‌بی‌سی فارسی، توقیف اموال آنها و در برخی موارد جلوگیری از خروج آنها از کشور از جمله این تهدید‌هاست که در سال‌های اخیر ادامه داشته و بارها نسبت به آن اعتراض شده است.

حمید بعیدی‌نژاد، ‌سفیر ایران در بریتانیا که به موضع‌گیری‌های تند علیه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران شهرت دارد و از شبکه‌های اجتماعی که بسیار در آنها فعال است، برای هدف قرار دادن این رسانه‌ها استفاده می‌کند نیز در واکنش به پوشش اعتراض‌های اخیر در ایران در این رسانه‌های فارسی زبان، اعلام کرده که از آنها شکایت کرده است.

جمهوری اسلامی از دومین روز اعتراض‌های مردمی در ایران که جمعه گذشته ۲۴ آبان‌ماه آغاز شد، با هدف جلوگیری از انتقال اطلاعات و اخبار این اعتراض‌ها، شبکه اینترنت بین‌المللی را قطع کرد و همچنان با گذشت یک هفته، دسترسی به اینترنت در بسیاری از استان‌ها و شهرها امکان‌پذیر نیست و سطح دسترسی به گزارش نت‌بلاکز(دیدبان اینترنت در جهان) حدود ۱۵ درصد سطح معمول است.

در چنین شرایطی که جمهوری اسلامی به انتقال یک‌جانبه اخبار این اعتراض‌ها در رسانه‌های حکومتی مشغول است، رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور تلاش کردند، بازتاب‌دهنده تحولات ایران باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما بعیدی نژاد در پیامی توییتری اعلام کرده که از شبکه‌های تلویزیونی  «بی‌بی‌سی فارسی»، «من و تو» و «ایران اینترنشنال» به دلیل آنچه که آن را «تحریف مغرضانه» و «دعوت به خشونت خوانده»، شکایت کرده است.

این شکایت به افکام ارایه شده که نهاد ناظر بر عملکرد رسانه‌ها در بریتانیاست. البته بعیدی نژاد برای این ادعای خود سندی ارایه نداده است.

بعیدی‌نژاد در مهرماه سال گذشته نیز شکایت دیگری را علیه ایران اینترنشنال مطرح کرده بود که افکام آن را وارد نداست.

در مقابل تلویزیون ایران اینترنشنال نیز روز جمعه اعلام کرد که از ایران به دلیل ارسال پارازیت شکایت می‌کند. به گزارش این شبکه تلویزیونی، حکومت ایران از روز سه‌شنبه ۲۸ آبان این شبکه را بر روی ماهواره هاتبرد با «پارازیت مداری» هدف قرار داده است. 

ایران اینترنشنال نیز می‌گوید شکایت خود را به افکام ارایه خواهد داد.

بیشتر از