طالبان می‌خواهند از سیستم آموزشی پاکستان تقلید کنند

رهبر طالبان پیش‌تر گفته بود نظام پاکستان غیراسلامی است

قلندر عباد، وزیر بهداشت طالبان، اعلام کرد خواهان اجرای سیستم آموزشی پاکستان، به‌خصوص در بخش پزشکی، در افغانستان است- AFP

ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که در آن، قلندر عباد، وزیر بهداشت طالبان، اعلام می‌کند خواهان اجرای سیستم آموزشی پاکستان به‌خصوص در بخش پزشکی، در افغانستان است. در این ویدیو که زمان ضبط آن مشخص نیست، قلندر عباد می‌گوید که او می‌خواهد سرفصل دروس و برنامه‌های آموزشی که در حال حاضر در پاکستان اجرا می‌شود، در افغانستان  مورداستفاده قرار گیرند.

قلندر عباد در این ویدیو به زبان اردو صحبت می‌کند و مشخص است که مخاطبانش در این ویدیو هم افرادی‌اند که اردو می‌دانند. پشت سر او پرچم پاکستان قرار دارد و از پرچم طالبان اثری نیست.

انتشار این ویدیو در رسانه‌های اجتماعی سروصدای زیاد به پا کرد و بیشتر کاربران افغان این عمل طالبان را مصداق مستعمره شدن افغانستان دانستند.

اشرف حیدری، سفیر دولت جمهوری افغانستان در سریلانکا، در توییتر نوشت: اظهارات یک وزیر طالبان عمق کنترل پاکستان بر این گروه تروریستی را نشان می‌دهد. پاکستان در سال ۱۹۹۴ گروه طالبان را به عنوان یک پروژه راهبردی ایجاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حیدری افزود: پاکستان می‌خواهد افغان‌ها تحت سلطه خود درآورد و منافعش را در افغانستان تامین کند اما این وضعیت چندان دوام نخواهد داشت.

اسماعیل میاخیل، رئیس رادیو تلویزیون دولتی افغانستان در زمان حکومت اشرف غنی، هم در توییتر نوشت، وزیر طالبان زیر پرچم پاکستان به زبان اردو می‌گوید که تمام منافع ما در پاکستان است. بنابراین ما سیستم درسی خود را پاکستانی می‌کنیم. هرچیز ما باید شبیه پاکستان باشد.

مریم سلیمان خیل، نماینده سابق مجلس افغانستان، نیز در توییتر نوشت: « تخریب فرهنگ و جامعه افغانستان برای جایگزینی آن با هویت پاکستانی که در افراط‌گرایی اسلامی ریشه دارد، گام [خطرناک] بزرگی است. این اقدام‌های طالبان تنها عزم مرا قوی‌تر می‌کند که هرگز با آن‌ها همراهی نکنم.»

قلندر عباد در سال ۱۴۰۱ دوبار در ماه‌های اردیبهشت و آبان به پاکستان سفر کرد. در این سفرها، او با مقام‌های پاکستانی از جمله صادق خان، نماینده ویژه دولت پاکستان در افغانستان، نیز دیدار کرد. او در این دیدارها گفته بود به جای اینکه دانشجویان افغانستانی برای تحصیل به پاکستان بروند، بهتر است شعبه‌هایی از دانشگاه که این رشته‌های تحصیلی به‌خصوص رشته پزشکی، را ارائه می‌دهند، به افغانستان انتقال پیدا کند. او در دیدار از بیمارستان بین‌المللی شفا در پاکستان، هم از مسئولان آن بیمارستان خواست شاخه‌ای از این بیمارستان را در افغانستان ایجاد کنند.

اظهارات سرپرست وزارت بهداشت و درمان طالبان در مورد تقلید از سیستم آموزشی پاکستان در حالی بیان می‌شود که رهبر طالبان چندی پیش نظام و قوانین در پاکستان را غیراسلامی اعلام کرد. ملا هیبت‌الله در یک سخنرانی گفته بود که نظام پاکستان اسلامی نیست و قوانین قضایی بریتانیا در این کشور نافذ است و قضات پاکستان بر اساس اسلام حکم صادر نمی‌کنند.

بیشتر از جهان