پاکستان در ازای حمایت از «طالبان» بهای سنگینی می‌پردازد

جنبش طالبان پاکستان اعلام کرد که در پاسخ به عملیات نظامی مستمر و حمله‌های پیشگیرانه دولت پاکستان، حملات خود را در سراسر این کشور گسترش می‌دهد

جنبش طالبان پاکستان معتقد است که سازمان‌های دولتی پاکستان در ترور برخی از رهبران این گروه در افغانستان نقش داشته‌اند‌ـ AFP

جنبش طالبان پاکستان اعلام کرد که تصمیم دارد نیروهای امنیتی پاکستان را در سراسر کشور هدف حمله قرار دهد. این گروه اعلام کرد که در واکنش به عملیات نظامی ارتش پاکستان علیه طالبان، نیروهای امنیتی را در هر گوشه کشور هدف حمله قرار می‌دهند.

این جنبش ضمن اینکه عملیات نظامی پیوسته نیروهای امنیتی پاکستان را به‌عنوان «نیرنگ و توطئه دستگاه‌های اطلاعاتی پاکستان» توصیف کرد، افزود که پس از این در قبال چنین اقدام‌هایی ساکت نخواهد ماند.

در همین حال، کارشناسان گزارش داده‌اند که آخرین عملیات مشترک نیروهای امنیتی در منطقه لاکی مروات در استان خیبر پختونخوا که از ۲۶ نوامبر گذشته آغاز شد، ثابت کرد که ادامه این عملیات می‌تواند طالبان را با شکست بزرگی روبرو کند. البته عملیات اخیر پاسخ به حملاتی بود که در ۲۵ نوامبر در منطقه لاکی مروات رخ داد و جنبش طالبان پاکستان مسئولیت آن را بر عهده گرفت. از سوی دیگر، جنبش طالبان پاکستان معتقد است که سازمان‌های دولتی پاکستان در ترور برخی از رهبران این گروه در افغانستان نقش داشته‌اند.

به همین ترتیب، هنوز از صدور بیانیه طالبان پاکستان ۲۴ ساعت نگذشته بود که این گروه ادعا کرد در نخستین ساعات بامداد، چهارشنبه ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲، یک کامیون پلیس پاکستان را در ایالت بلوچستان این کشور هدف حمله قرار داده است.

بر اساس گزارش‌های اولیه، یک بمب‌گذار انتحاری با موتورسیکلت یا چرخ‌دستی مملو از مواد منفجره با یک کامیون پلیس برخورد کرد که در نتیجه آن یک پلیس، یک زن و یک کودک کشته و دست‌کم ۲۰ تن از نیروهای امنیتی مجروح شده‌اند.

به گفته اظفر مهسر، معاون بازرس کل پلیس کویته، واحدهای پلیس مشغول عملیات ضد تروریستی نبودند، بلکه ماموریت آن‌ها محافظت از تیم واکسیناسیون فلج اطفال بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنبش طالبان پاکستان اعلام کرد که در پاسخ به عملیات نظامی مستمر و حمله‌های پیشگیرانه (اشاره واضح به ترورهای هدفمند رهبران طالبان پاکستان در افغانستان) که به دست نیروهای امنیتی پاکستان و سازمان‌های اطلاعاتی آن انجام می‌شود، حملات خود را در سراسر پاکستان گسترش خواهد داد. در بیانیه جنبش طالبان پاکستان آمده است که این گروه با‌ وجود ادامه حملات دولت، پیوسته شکیبایی کرده‌اند تا روند گفت‌وگوها با بن‌بست روبرو نشود.

جنبش طالبان پاکستان این بیانیه را همان روزی که حنا ربانی کهر، معاون وزیر خارجه پاکستان، برای دیدار با دولت طالبان افغانستان وارد کابل شد، صادر کرد. این در حالی است که کارشناسان معتقدند که جنبش طالبان پاکستانی دیگر به حرف میزبان خود در افغانستان گوش نمی‌دهد.

البته پیش‌بینی می‌شود که دولت پاکستان در ازای رویکرد دوگانه‌اش با طالبان، بهای سنگینی را بپردازد، زیرا از یک‌سو از جنبش طالبان افغانستان حمایت می‌کند و از سوی دیگر، از طالبان پاکستان می‌خواهد سلاح‌های خود را به زمین بگذارند.

کارشناسان پاکستانی معتقدند که افراد وابسته به جنبش طالبان پاکستان که از ماه اوت ۲۰۲۱ به میزبانی جنبش «طالبان» افغانستان در مناطق مرزی این کشور مستقر شده‌اند، اکنون از کنترل خارج شده‌اند و دیگر به حرف طالبان افغانستان گوش نمی‌دهند.

بنابراین، دولت پاکستان با چالش واقعی روبرو شده است و چاره‌ای دیگری پیش رو ندارد، زیرا جنبش طالبان در کابل به شدت دچار تفرقه شده است و یک جناح آن به طور کامل از عملیات طالبان پاکستانی علیه نیروهای امنیتی پاکستان حمایت می‌کند.

گفتنی است که در گذشته رسانه‌های آمریکایی همواره نیروهای امنیتی پاکستان را به حمایت از جنبش طالبان افغانستان در هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور متهم می‌کردند.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط