ایرانیان با شعار «تا آخرین نفس؛ زن، زندگی، آزادی» در ده‌ها شهر جهان به خیابان آمدند

تجمع اعتراضی ایرانیان در محکومیت مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر برگزار شد

در پی فراخوان انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، ایرانیان مقیم خارج از کشور در ده‌ها شهر جهان به خیابان‌ها آمدند و با تشکیل زنجیره انسانی، اجرای پرفورمنس و سر دادن شعارهای اعتراضی، مسمومیت‌های زنجیره‌ای دختران دانش‌آموز در ایران را محکوم کردند.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ در فراخوانی از ایرانیان خارج از کشور دعوت کرده بود در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۰ و ۲۱ اسفند (۱۱ و ۱۲ مارس) به‌منظور اعلام همبستگی با دختران ایرانی و خانواده‌های نگران آنان و همچنین محکوم کردن «جنایات شنیع» حکومت ایران، در شهرهای محل اقامت خود تجمع اعتراضی برپا کنند. این فراخوان، مسموم‌‌کردن دانش‌آموز در ایران «حلقه‌ای دیگر از جنایات جمهوری اسلامی و تلاشی برای خاموش کردن صدای بلند و رسای زنان و دختران ایرانی» توصیف کرده بود.

به دنبال انتشار این فراخوان، روز شنبه ۲۰ اسفند، هزاران ایرانی در شهرهای مختلف آمریکا، کانادا، اروپا و استرالیا به خیابان‌ها آمدند.

ایرانیان مقیم نیوکاسل در آمریکا پرفورمنسی را اجرا کردند که نشان می‌داد مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر در ایران پس از آن اتفاق افتاد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی خواستار تنبیه دانش‌آموزان معترض شد. ایرانیان در دیگر نقاط آمریکا از جمله واشنگتن هم به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت شعار سر دادند. ویدیوهایی نیز از تجمع اعتراضی ایرانیان مقیم تورنتو در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

شهرهای مختلف اروپا نیز روز شنبه صحنه برگزاری تجمع‌های اعتراضی هزاران ایرانی بود. ایرانیان مقیم سوئیس در ژنو پرفورمنسی با موضوع مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان اجرا کردند. تجمع اعتراضی ایرانیان در زوریخ نیز با سر دادن شعارهایی از جمله «زن، زندگی، آزادی» برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شمار زیادی از ایرانیان در تجمع اعتراضی فرانکفورت در آلمان، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر دادند. در این تجمع که با دعوت نرگس اسکندری، شهرداری ایرانی‌تبار فرانکفورت، برگزار شد، حامد اسماعیلیون، عضو هیئت‌‎مدیره انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی، طی سخنانی گفت: انقلاب ایران پیروز می‌شود زیرا در سمت حقیقت ایستاده است و روزی خواهد رسید که باد در موهای زنان ایران بپیچد و زنان آزادانه در ایران زندگی کنند.

ایرانیان معترض در دیگر شهرهای آلمان از جمله مونیخ، برلین، هامبورگ، اشتوتگارت و کارلسروهه نیز به خیابان آمدند و در حمایت از دانش‌آموزان دختر در ایران زنجیره انسانی تشکیل دادند.

گروهی از ایرانیان ساکن کپنهاگ، پایتخت دانمارک، نیز تجمع اعتراضی‌شان را با اجرای پرفورمنسی به یاد خدانور لجه‌ای که در جمعه خونین زاهدان با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شد، برگزار کردند

ایرانیان در شهر آرهوس دانمارک نیز به خیابان‌ آمدند و با برگزاری تجمع اعتراضی، در حالی‌ که ماسک‌های ضد حمله شیمیایی بر چهره داشتند، مسمومیت‌‎های سریالی دانش‌آموزان را محکوم کردند.

ایرانیان مقیم وین، پایتخت اتریش، نیز مقابل مقر سازمان ملل متحد جمع شدند و با سر دادن شعارهایی علیه حکومت ایران، خواستار معرفی سپاه پاسداران به‌عنوان سازمان تروریستی شدند.

تجمع‌های ایرانیان مقیم سوئد نیز در شهرهای استکهلم، گوتنبرگ و مالمو برگزار شد. تجمع‌کنندگان در استکهلم شعار «تا آخرین نفس؛ زن، زندگی، آزادی» سر دادند. آن‌ها نیز با زدن ماسک‌های ضد حمله شیمیایی، اعتراض نمادین خود را به مسمومیت‌های سریالی ابراز کردند.

شهرهای مختلف استرالیا از جمله سیدنی، ملبورن، آدلاید و بریزبن نیز صحنه تجمع‌های اعتراضی ایرانیان مقیم این شهرها بود. معترضان در سیدنی علیه جمهوری اسلامی شعار دادند و مسمومیت‌های سریالی را محکوم کردند. ایرانیان مقیم آدلاید هم در اعتراض به مسمومیت‌های دانش‌آموزان مقابل پارلمان استرالیای جنوبی تجمع کردند. ایرانیان ساکن بریزبن نیز ضمن محکوم کردن مسمومیت‌های سریالی، خواستار آزادی توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی، شدند.

تجمع ایرانیان مقیم نیوزیلند نیز با حضور گلریز قهرمان، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان این کشور، برگزار شد. معترضان از دولت نیوزیلند خواستند سفیر جمهوری اسلامی را اخراج و سپاه پاسداران را به‌عنوان سازمانی تروریستی معرفی کند.

هم‌زمان با تجمع هزاران ایرانی در شهرهای مختلف جهان در اعتراض به مسمومیت‌های زنجیره‌ای دختران دانش‌آموز، قوه قضاییه در گزارشی ادعا کرد: «بخش اندکی یعنی کمتر از ۱۰ درصد دانش‌آموزان یک ماده محرک که از نوع گازهای جنگی، خطرناک و کشنده نبود، استنشاق کردند و بخش اعظمی نیز تحت تاثیر آثار روحی و روانی و اضطراب قرار گرفتند.»

وزارت کشور نیز در اطلاعیه‌ای از دستگیری ۱۰۰ نفر در این ارتباط خبر داد و مدعی شد که عاملان مسموم‌سازی دانش‌آموزان از خارج کشور هدایت می‌شدند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که برخی افراد نزدیک به حکومت از جمله فاضل میبدی، معصومه ابتکار و آذر منصوری، دست‌ داشتن گروه‌های افراطی اسلامی در این اقدام را تلویحا تایید کرده‌اند.