حمله به مرکز فرهنگی تبیان در مزارشریف؛ حسینی مزاری این حمله را به «وابستگان» آمریکا نسبت داد

مرکز خبرنگاران افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای، مشخصات ۱۵ خبرنگاری را که در این حمله زخمی شده‌اند، منتشر کرد

یوناما تاکید کرد که روزنامه‌نگاران افغانستان از خود شجاعت زیادی نشان داده‌اند و باید از آن‌ها حفاظت شود- Atif Aryan / AFP

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) حمله به یک مرکز فرهنگی در شهر مزارشریف را که در آن شماری از خبرنگاران نیز حضور داشتند، محکوم کرد.

یوناما در رشته توییتی ضمن مردود دانستن این حمله، خواهان توقف خشونت در افغانستان شد. این نهاد روز شنبه، ۲۰ اسفند (۱۱ مارس) در صفحه رسمی توییترش نوشت: «یوناما رویداد مردود اخیر در شهر مزارشریف، حمله غیرقابل قبول به خبرنگاران، را محکوم می‌کند. خشونت در افغانستان باید متوقف شود.» 

یوناما همچنین تاکید کرد که روزنامه‌نگاران افغانستان از خود شجاعت زیادی نشان داده‌اند و باید از آن‌ها حفاظت شود.

جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن تروریستی‌خواندن و نکوهش این حمله، عاملان این‌گونه حملات را دشمن امنیت و آرامش «مردم همسایه و مسلمان کشور افغانستان» خواند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه، ۲۰ اسفندماه (۱۱ مارس) به‌نقل از ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارتخانه، در صفحه توییترش نوشت: «ناصر کنعانی حمله ناجوانمردانه تروریستی به محل نشست خبرنگاران در دفتر خبرگزاری صدای افغان (آوا) و مرکز فرهنگی و اجتماعی تبیان در شهر مزار‌شریف افغانستان را به‌شدت محکوم و آمران و عاملان این‌گونه حملات سبعانه را دشمنان ثبات، امنیت و آرامش مردم همسایه کشور افغانستان توصیف کرد.»

دفتر مرکز فرهنگی و اجتماعی تبیان در شهر مزارشریف در شمال افغانستان، پیش‌ازظهر شنبه هدف یک حمله انفجاری قرار گرفت. منابع حاضر در محل حادثه به ایندیپندنت فارسی گفتند که انفجار در جریان برگزاری مراسم نیمه‌شعبان و تقدیر از خبرنگاران رخ داده است. گروه طالبان تاکنون کشته‌شدن یک تن و زخمی‌شدن دست‌کم ۹ نفر را تایید کرده‌اند، اما منابع آگاه از کشته‌شدن ۳ تن و زخمی‌شدن بیش‌از ۲۰ نفر دیگر، ازجمله ۱۵ روزنامه‌نگار در این رویداد، به ایندیپندنت فارسی خبر داده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، سیدعیسی حسینی‌مزاری، رئیس مرکز فرهنگی تبیان، با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن این حمله، آن را کار «وابستگان» و «هم‌پیالگی»های آمریکا دانست. مزاری در این بیانیه که در وب‌سایت خبرگزاری آوا، رسانه‌ای مربوط به همین مرکز فرهنگی، منتشر شده، تاکید کرده است: «بار دیگر بیداری و آگاهی مورد حمله قرار گرفت و مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان (آوا) که از مراکز و تشکلات بزرگ بیدارگری و آگاهی‌سازی جامعه افغانستان بود… در ولایت بلخ مورد حمله تروریستی وابستگان آمریکا و هم‌پیالگی‌هایش قرار گرفت و نزدیک به ۴۰ نفر شهید و زخمی به‌جا گذاشت.»

رئیس مرکز فرهنگی تبیان همچنین خواستار پیگیری عاملان این رویداد ازسوی مسئولان گروه طالبان شده است. 

در مراسمی که این حمله آن را هدف قرار داد، شمار زیادی از خبرنگاران محلی نیز حضور داشتند و نهادهای حامی خبرنگاران نیز این حمله را نکوهش کرده و خواستار بررسی جدی این رویداد ازسوی گروه طالبان شده‌اند. دفتر «نی» یا حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای اعلام کرد که این حملات نشان می‌دهد خبرنگاران در افغانستان مصونیت جانی ندارند. کمیته‌ مصونیت خبرنگاران افغان نیز این حمله را محکوم کرده و از طالبان خواسته است که برای تامین امنیت خبرنگاران اقدام‌های عملی در پیش گیرد.

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز با انتشار اعلامیه‌ای، مشخصات ۱۵ خبرنگاری را که در این حمله زخمی شده‌اند، منتشر کرد. بر اساس فهرست منتشرشده، مرتضی صمیمی، نجیب فریاد، فردین نوروزی، عزیز ابرام، خیبر ابراهیمی، وحید جلالی، سیرت نوری، جواد درویش، روح‌الله روحانی، حسیب‌الله عازم، منیر بهیر، سجاد موسوی، ناصر ظاهری، رسول سالک و عاطف آرین در این حمله زخمی شده‌اند.

این خبرنگاران با رسانه‌هایی چون تلویزیون سفیر، آریانانیوز، تلویزیون سحر از ایران، طلوع‌نیوز، رادیو دری از ایران، تلویزیون افغانستان۲۴، خبرگزاری پژواک، تلویزیون تمدن، تلویزیون شمشاد، رادیو و تلویزیون فروغ، رادیو آزادی، خبرگزاری صدای افغان، تلویزیون ۲۴ و خبرگزاری فرانسه کار می‌کنند. در این میان، یک خبرنگار آزاد نیز زخمی شده است.

تلویزیون‌های طلوع‌نیوز، شمشاد و خبرگزاری پژواک نیز به‌طور جداگانه اعلام کردند که روزنامه‌نگارانشان در این انفجار زخمی شده‌اند.

مرکز فرهنگی- اجتماعی تبیان یک نهاد وابسته به جمهوری ایران است که پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، همه‌ ساله در روز قدس تجمع‌های بزرگی در شهرهای افغانستان راه‌اندازی می‌کرد، اما این همایش در دو سال اخیر با حضور افرادی اندک در دفاتر این نهاد برگزار می‌شود. پیش از این، در سال  ۱۳۹۶ نیز دفتر این مرکز در کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در آن، ۵۲ تن کشته و بیش از ۱۴۰ تن دیگر زخمی شدند. مسئولیت این حمله را شاخه‌ خراسان داعش به‌عهده گرفت.

بیشتر از جهان