آغاز دور جدید مذاکرات دولت یمن و حوثی‌ها

محور اصلی گفت‌‌‌وگوهای سوئيس که با میانجیگری و نظارت سازمان ملل متحد و صلیب‌ سرخ جهانی صورت می‌گیرد، مبادله زندانیان است

در اکتبر سال ۲۰۲۰ دو طرف بیش از هزار تن از زندانیان را آزاد کردند- Mohammed HUWAIS/ AFP

یک روز بعد از اعلام توافق سیاسی میان دولت‌های عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، گفت‌وگوها میان نمایندگان شورشیان شیعی حوثی‌ و دولت قانونی یمن شروع شد.

 این گفت‌‌‌وگو در سوئيس با میانجیگری و نظارت سازمان ملل متحد و صلیب‌ سرخ جهانی انجام می‌شود و محور اصلی گفت‌وگوها، مبادله زندانیان عنوان شده است.

هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، روز شنبه ۱۱ مارس (۲۰ اسفندماه) از طرف‌های مذاکره خواست تا برسر آزادی شمار هرچه بیشتری از زندانیان توافق کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌نقل از فرستاده ویژه سازمان ملل متحد نوشت: «با نزدیک‌شدن به ماه رمضان، من از طرف‌ها می‌خواهم به تعهداتی عمل کنند که نه‌تنها درقبال یکدیگر، بلکه درقبال هزاران خانواده یمنی دارند که مدت‌هاست منتظرند تا عزیزانش برگردند.»

درگیری‌ها و جنگ داخلی یمن در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، زمانی‌که حوثی‌ها، نیروهای شیعی مورد حمایت حکومت ایران، شهر صنعا، پایتخت، و بخش‌های بزرگی از شمال این کشور را تصرف کردند.

شبکه خبری العربیه روز شنبه در گزارشی، مذاکرات فعلی میان نمایندگان حوثی‌ها و دولت قانونی یمن در ژنو را در چارچوب توافق سال ۲۰۱۸ استکهلم دانست.

براساس توافقنامه استکهلم، علاوه‌بر اعلام آتش‌بس در شهر بندری حدیده، باید زمینه آزادی و بازگشت تمامی زندانیان، بازداشت‌شدگان، مفقودان، بازداشت‌شدگان خودسرانه و ناپدید‌شده‌های قهری فراهم شود. بر همین اساس، در اکتبر سال ۲۰۲۰ دو طرف بیش از هزار تن از زندانیان را آزاد کردند.

دور جدید مذاکرات پشت درهای بسته با نظارت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان ملل متحد برگزار می‌شود و قرار است ۱۱ روز ادامه داشته باشد.

بیشتر از جهان