رئیس شورای ریاست‌جمهوری یمن با جوزپ بورل ملاقات کرد

رشاد العلیمی خواستار فشار حداکثری به حوثی‌ها و حامیان ایرانی‌شان شد

العلیمی علاوه بر جذب حمایت اقتصادی و سیاسی برای دولت به رسمیت شناخته‌شده یمن، تلاش می‌کند - European Union

رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاست‌جمهوری یمن، روز پنجشنبه در سخنانی گفت که صلح در کشورش بدون فشار بر شیعیان حوثی و جمهوری اسلامی ایران ممکن نیست. 

رشاد العلیمی، روز پنجشنبه ۱۶ فوریه، با جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بروکسل ملاقات کرد. او در این دیدار تاکید کرد که رسیدن به صلح پایدار در یمن بدون فشار حداکثری بر رهبری شبه‌نظامیان شورشی حوثی و حامیانشان در جمهوری اسلامی ایران و همچنین برچیدن چشم‌اندازشان برای حمله به کشورهای همسایه امکان ندارد. 

همچنین در این دیدار دو طرف بر نیاز فوری مداخله اروپا برای کاهش رنج مردم یمن از وضعیت جنگی و همچنین برقراری صلح و حفاظت از ثبات و توسعه تاکید کردند. 

جوزپ بورل در این ملاقات ضمن استقبال از سفر رئیس شورای ریاست‌جمهوری یمن و هیئت همراهش به بروکسل، بر اهمیت همکاری و هماهنگی میان دو طرف در سطوح مختلف تاکید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیران ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا در یمن، در بیانیه‌ مشترکی حملات حوثی‌ها به زیرساخت‌های یمن و هرگونه اقداماتشان برای آسیب زدن به اقتصاد و وخیم‌تر کردن وضعیت معیشت مردم را محکوم کرده‌اند. 

العلیمی پیش‌تر در روز چهارشنبه اتحادیه اروپا را به افزایش کمک‌رسانی به یمن ترغیب کرده بود. او خواستار اختصاص کمک‌های مالی به پروژه‌های عمرانی و اقتصادی و همچنین بهبود وضعیت اسفناک بشردوستانه در آن کشور شد. 

رشاد العلیمی روز چهارشنبه در بروکسل با پادشاه بلژیک و همچنین چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، ملاقات کرد و از اتحادیه اروپا خواست تا کمک‌هایش را از طریق بانک مرکزی یمن در عدن برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن وضعیت در یمن ارسال کند. او همچنین گفت اتحادیه اروپا باید از غارت این کمک‌ها به دست شبه‌نظامیان حوثی جلوگیری کند. العلیمی در این دیدار نیز خواستار افزایش فشارهای غرب بر حوثی‌ها، ترغیب آنان به همکاری‌های بین‌المللی و پایان جنگ و برداشتن گام‌های مضاعف در مجازات کردن حامیان ایرانی‌شان شد. 

خبرگزاری یمنی سبا نوشت که رئیس شورای اروپا از تلاش‌های اروپا برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا استقبال کرد. 

رشاد العلیمی روز سه‌شنبه در چارچوب یک رشته سفرهای اروپایی وارد بلژیک شد و قرار است به آلمان نیز سفر کند. 

العلیمی علاوه بر جذب حمایت اقتصادی و سیاسی برای دولت به رسمیت شناخته‌شده یمن، تلاش می‌کند تا توجه مقام‌های غربی را به سرباززدن حوثی‌ها از تمدید توافق صلح با میانجیگری سازمان ملل متحد جلب کند. توافق صلح میان شورشیان یمن در صنعا و دولت رسمی آن کشور مستقر در عدن، آوریل سال گذشته به اجرا درآمد و در ماه اکتبر منقضی شد و انتقال سلاح از ایران به یمن نیز ادامه یافت. 

مقام‌های آمریکایی و اروپایی می‌گویند ارتش ایالات متحده در حال بررسی ارسال هزاران سلاح و بیش از یک‌ میلیون گلوله توقیف‌شده به اوکراین‌‌ است، تسلیحاتی که زمانی برای شبه‌نظامی‌های تحت حمایت ایران در یمن ارسال شده بود.

به گزارش وال‌استریت‌ ژورنال، این اقدام بی‌سابقه می‌تواند به کی‌یف در جنگ با نیروهای روسیه کمک کند.

مقام‌های آمریکایی گفتند که در حال ارسال بیش از پنج هزار تفنگ، ۱.۶ میلیون گلوله مهمات اسلحه‌های کوچک، تعداد کمی موشک‌های ضدتانک و بیش از هفت هزار فیوز مجاورتی به اوکراین‌اند که در ماه‌های اخیر در سواحل یمن از قاچاقچیان مظنون‌ به همکاری با جمهوری اسلامی ایران کشف و ضبط شده است.