عضو مجلس خبرگان خواهان برگزاری «نوروز اسلامی» به جای «نوروز باستانی» شد

علی خامنه‌ای نیز پیشتر به صراحت با برگزاری «نوروز» و سنت‌های آن به شکل نوروزهای باستانی ایرانیان مخالفت کرده بود

مردم ایران برخلاف خواست مقام‌های حکومتی همچنان نوروز را با برپایی و انجام آئین‌های سنتی برگزار می‌کنند-ATTA KENARE / AFP

احمد خاتمی، از اعضای مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران با اشاره به در پیش بودن نوروز و چهارشنبه سوری، خواهان برگزاری «نوروز اسلامی» به جای «نوروز باستانی» شد و گفت: «نظام اسلامی در پی ایجاد شادی مناسب برای همه مردم است، ما با نوروز مخالف نیستیم، منتها نوروز اسلامی، نوروزی که با مقلب القلوب و الابصار همراه باشد.»

امام جمعه موقت تهران سنت‌های نوروزی مورد قبول جمهوری اسلامی را شامل «تمیز کردن خانه، شهر، صله رحم، کینه زدایی از دل» عنوان کرد و افزود: «منتها به همه به خصوص جوانان می‌گوییم که دنبال شادی بخردانه باشند. شادی که عقل به آن بارک الله بگوید.»

احمد خاتمی با بیان اینکه «به خصوص جوانان باید دنبال شادی بخردانه باشند، شادی که در آن عقل بگوید بارک الله»، ضمن مخالفت با برگزاری چهارشنبه‌سوری آن را «چهارشنبه‌سوزی» خواند و افزود: «چهارشنبه‌سوری که می‌توان آن را چهارشنبه‌سوزی نیز نامید از اقدامات نابخردانه است و می‌بینید که هنوز چهارشنبه سوری نیامده، ولی تعدادی از نوجوانان و جوانان بخاطر حوادث ناشی از این موضوع آسیب دیده‌اند.»

اظهارات احمد خاتمی علیه نوروز و چهارشنبه‌سوری ادامه مخالفت‌های مقام‌های جمهوری اسلامی با جشن‌های باستانی ایرانیان است. مقام‌های حکومتی از چهار دهه پیش اقدامات گسترده‌ و چند لایه‌ای را برای از میان برداشتن جشن‌های باستانی ایرانیان به اجرا گذاشتند اما با ناکامی مواجه شدند و مردم ایران در سخت‌ترین شرایط نیز نوروز و چهارشنبه سوری برگزار کردند.

پس از آن علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی اول فروردین ماه سال ۱۳۷۷ خود در مشهد به صراحت تاکید کرد که عنوان نوروز حفظ شود اما محتوای آن به برنامه‌های مذهبی چون دعاهای مذهبی و زیارت و سفر به قم و مشهد تبدیل شود.

خامنه‌ای به صراحت با برگزاری «نوروز» و سنت‌های آن به شکل نوروزهای باستانی ایرانیان مخالفت کرد و گفت: «نوروز در ایران، جشنی در خدمت حکومت‌های استبدادی قبل از اسلام بود و به همین خاطر است که نوروز باستانی، نوروز باستانی می‌گویند، اما "نوروز‌اش" خوب است، ولی "باستانی‌اش" بد است.»

رهبر جمهوری اسلامی در همان سخنرانی گفت: «باستانی یعنی این‌که همه‌ این جشن‌های دوره‌ سال مثل جشن نوروز، یا جشن مهرگان، یا جشن‌های دیگری نظیر خردادگان، مردادگان و جشن‌های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است» اما همین این جشن‌ها «در خدمت حکومت‌های استبدادی و سلطنت‌های پوسیده‌ دوران جاهلیت ایران بود.»

خامنه‌‌ای با بیان اینکه «محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود. توجه و ارادت به حضرت حق در آن نبود، جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود»، افزود که ما فقط «عید نوروز را از دیدگاه کسانی که با اسلام سر و کار دارند، تایید می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک دهه گذشته جمهوری اسلامی با هزینه‌های فراوان سعی کرده است با اقداماتی چون ترغیب مردم به حضور در اماکن مذهبی در نوروز و همچنین اعزام «کاروان راهیان نور» ماهیت نوروز را به مراسمی ایدئولوژیک مورد نظر خود تبدیل کند.

مردم ایران اما برخلاف خواست مقام‌های حکومتی همچنان نوروز را با برپایی و انجام آئین‌های سنتی برگزار می‌کنند و در عمل اقدامات حکومتی برای تهی کردن نوروز از ماهیت باستانی و سنتی آن را با ناکامی مواجه کرده‌اند.

از همین روست که اکنون احمد خاتمی چهارده سال پس از سخنان علی خامنه‌ای مبنی بر لزوم تهی کردن برگزاری «نوروز» از شکل «باستانی» آن، بار دیگر بر «برگزاری نوروز اسلامی» تاکید کرده است.

احمد خاتمی در بخش دیگری از اظهارات روز جمعه خود، برخلاف برخی مقام‌های حکومتی که مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر را انکار کرده و آن را ناشی از «استرس و اضطراب» عنوان می‌کردند، وقوع حملات به مدارس را تایید کرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه «در به وقوع پیوستن این واقعیت تلخ یعنی مسموم شدن دانش‌آموزان هیچ تردیدی نیست»، همزمان این حملات را به «دشمنان» نسبت داد و بر برخورد با افراد و رسانه‌هایی که اخبار و گزارش‌های مرتبط با حملات به مدارس و مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر را پوشش می‌دهند، تاکید کرد.

این عضو مجلس خبرگان خواهان برخورد با کسانی شد که حمله به مدارس را کار دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی و گروه‌های مذهبی می‌دانند و گفت: «جرم شایعه افکنان در این رابطه جرم سنگینی است و کسانی که در رسانه‌ها، متدینین را متهم به این کار کرده‌اند و شایعه افکنی کرده‌اند جرم سنگینی را انجام داده‌اند.»

احمد خاتمی در ادامه از قوه قضائیه جمهوری اسلامی و رئیس آن غلامحسین محسنی اژه‌ای خواست «با شایعه‌افکنان در مورد مسمومیت دانش‌آموزان که در فضای مجازی و مکتوب(مطبوعات) شایعه افکنی می‌کنند، با قاطعیت برخورد کند.»

اظهارات احمد خاتمی، تغییر رویکرد مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد حمله به مدارس و دانش‌آموزان دختر را تایید می‌کند. مقام‌های حکومتی تا پیش از سخنان علی خامنه‌ای چهاردهم اسفند علی خامنه‌ای در این مورد، «انکار» بود، پس از آن رویکرد خود را به تایید وقوع این حملات و نسبت دادن آن به «دشمنان» و «مخالفان» تغییر داده‌اند.