شاهزاده فیصل بن فرحان: توافق با ایران نتیجه دو سال مذاکره و احترام به حاکمیت کشورها است

به‌گفته وزیر خارجه عربستان سعودی، ریاض به آینده خوش‌بین است

شاهزاده فیصل بن فرحان، توافق با ایران را مبتنی بر احترام متقابل به اصل حاکمیت کشورها دانست- Alexander Zemlianichenko / POOL / AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در گفت‌وگو با شبکه خبری الحدث گفت توافق سیاسی روز جمعه با ایران نتیجه دو سال مذاکره است.

به‌گفته شاهزاده فیصل بن فرحان، عربستان سعودی بر اساس قاعده «حسن همجواری» با ایران به تفاهم رسیده است و برای همه کشورهای منطقه آرزوی تامین منافع و حفظ امنیت دارد.

هم‌زمان، شبکه خبری العربیه شامگاه جمعه ۱۰ مارس (۱۹ اسفندماه)، در گزارشی به‌نقل از وزیر خارجه عربستان سعودی نوشت: «کشورهای منطقه، یک سرنوشت مشترک دارند و برای ایجاد الگویی از رفاه و ثبات برای مردمان منطقه، لازم است با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند.»

به‌گفته وزیر خارجه سعودی، ریاض به آینده خوش‌بین است و برای تحکیم روابط با تهران تلاش می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده فیصل بن فرحان، توافق با ایران را مبتنی بر احترام متقابل به اصل حاکمیت کشورها دانست.

وزیر خارجه عربستان سعودی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره توافق روز جمعه میان تهران و ریاض گفت: «از سرگیری روابط دیپلماتیک میان عربستان و ایران، برآمده از رویکرد ریاض به راه‌حل‌های سیاسی و گفت‌وگو است.»

شاهزاده فیصل بن فرحان، روز چهارشنبه این هفته، دو روز پیش از اعلام توافق سیاسی-دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد ریاض آغوش بازی برای گفت‌وگو با تهران دارد.

توافقنامه روز جمعه که به امضای علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، و مساعد بن محمد العیبان، مشاور امنیت ملی عربستان سعودی، رسیده است، پیمان همکاری امنیتی سال ۲۰۰۱ را دوباره فعال خواهد کرد.

عربستان سعودی، در دی‌ماه سال ۱۳۹۴، یک روز پس از حمله نیروهای نزدیک به حکومت ایران به سفارتخانه و کنسولگری‌اش در تهران و مشهد، روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را قطع کرد.