توافق جمهوری اسلامی و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دوجانبه

توافق برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، با میانجیگری چین و پس از سفر رئیس‌جمهوری این کشور به عربستان و سفر ابراهیم رئیسی به چین صورت گرفته است

خبرگزاری‌های نزدیک به جمهوری اسلامی گزارش داده‌اند که تهران و ریاض با میانجیگری چین توافق کرده‌اند که روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

براساس بیانیه مشترکی که خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت در ایران متن فارسی آن را منتشر کرده‌اند، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی موافقت کرده‌اند که حداکثر ظرف دو ماه با بازگشایی سفارت‌خانه‌ها، سفیران خود را معرفی کنند.

عربستان سعودی، در ۱۳ دی ۱۳۹۴، یک روز پس از حمله نیروهای نزدیک به حکومت ایران به سفارتخانه این کشور در تهران، روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را قطع کرد.

دو کشور در سال‌های گذشته با میانجیگری عراق و عمان مذاکراتی برای ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک خود انجام داده بودند.

بر اساس گزارش منتشر شده در خبرگزاری‌های حکومتی در ایران، جمهوری اسلامی ایران، چین و عربستان سعودی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند به‌دنبال سفر بهمن‌ماه ابراهیم رئیسی به پکن، «علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس‌جمهوری اسلامی، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این گزارش گفته شده است:« در پایان این مذاکرات، امروز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای علی شمخانی، نماینده رهبر و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن‌محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.»

در این بیانیه گفته شده است که نشست مشترک سه کشور، به ابتکار شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین برگزار شده است.

شی جین پینگ، آذرماه امسال به عربستان سعودی سفر کرد. او در این دیدار ضمن انعقاد قرادادهای اقتصادی مهم با عربستان سعودی، از مواضع این کشور در منطقه حمایت کرد و خواستار عدم مداخله جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورهای همسایه و خودداری از برهم زدن نظم و ثبات منطقه شد.

او همچنین در بیانیه‌ای خواستار حل و فصل دیپلماتیک منازعه بر سر جزایر سه گانه ایرانی با امارات متحده عربی شد.

هرچند مواضع رئیس‌جمهوری چین با واکنش منفی افکار عمومی در ایران روبه‌رو شد، مقامات جمهوری اسلامی که بیش از هر زمان دیگری در عرصه سیاست خارجی به چین و روسیه وابسته شده‌اند، واکنشی ملایم به سفر رئیس‌جمهوری چین نشان دادند.

پس از آن، ابراهیم رئیسی اواخر بهمن ماه امسال به چین سفر کرد و اگرچه گزارش شده که این سفر، نتایج دلخواه جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز را در پی نداشته است، اما به نظر می‌رسد که زمینه‌ساز میانجیگری چین برای ازسرگیری روابط دیپماتیک بین تهران و ریاض شده است.

در بیانیه مشترکی که سه کشور منتشر کرده‌اند، جمهوری اسلامی و پادشاهی عربستان سعودی «با سپاس و قدردانی از جمهوری عراق و سلطنت عمان به خاطر میزبانی گفتگوهای انجام شده بین دو طرف در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خورشیدی، از رهبری و دولت جمهوری خلق چین برای میزبانی و حمایت از گفتگوهای انجام شده در این کشور و تلاش برای به ثمر نشستن آن تشکر کرده‌اند.

در این بیانیه مشترک تاکید شده است:«در نتیجه‌ گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند و وزیران امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات کنند.»

دو کشور در این بیانیه همچین «با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ششم تیرماه سال ۱۳۷۷» توافق کرده‌اند.

چین، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی در پایان این بیانیه مشترک، اراده قاطع خود را جهت به‌کارگیری تمامی تلاش‌ها برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کرده‌اند

در این بیانیه به موضوعات مهم مورد اختلاف جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، از جمله در مورد بحران یمن اشاره‌ای نشده است.