وزیر خارجه عربستان سعودی: توافق هسته‌ای با ایران باید نگرانی‌های کشورهای همسایه را برطرف کند

شاهزاده فیصل بن فرحان: زمینه‌هایی برای گفت‌‌وگو با سوریه وجود دارد، اما هنوز برای تصمیم‌گیری خیلی زود است

شاهزاده فیصل بن فرحان: زمینه‌هایی برای گفت‌وگو‌ با سوریه، برای بازگشت این کشور به جهان عرب وجود دارد، اما هنوز خیلی زود است ـ REUTERS

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت توافق هسته‌ای با حکومت ایران ایده‌آل نیست، اما لازم است نگرانی‌های کشورهای همسایه را برطرف سازد.

وزیر خارجه عربستان سعودی، روز سه‌شنبه هفتم مارس (۱۶ اسفندماه) در مجموع چشم‌انداز روشنی از سیاست خارجی این کشور ارائه داد و گفت ریاض آغوش بازی برای گفت‌وگو با ایران دارد و برای گفت‌وگوها با مقام‌های تهران آماده است.

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین روابط کنونی ریاض و واشنگتن را «بسیار خوب» توصیف کرد.

شاهزاده فیصل بن فرحان درباره تجدید روابط با سوریه نیز گفت: زمینه‌هایی برای گفت‌وگو‌ با سوریه، برای بازگشت این کشور به جهان عرب وجود دارد، اما هنوز خیلی زود است.

هم‌زمان خبرگزاری رویترز شامگاه سه‌شنبه در گزارشی به‌نقل از وزیر خارجه عربستان نوشت: در درون سازوکار تصمیم‌گیری سازمان «اوپک پلاس» هماهنگی‌ها و اجماع خوبی میان عربستان سعودی و سایر اعضای این سازمان وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته وزیر خارجه عربستان سعودی، «تمامی تصمیم‌گیری‌ها در اوپک و اوپک‌پلاس از طریق گفت‌وگوی مفصل میان همه شرکا صورت می‌گیرد و این نشان‌‌دهنده اجماع میان اعضا است.»

موضع‌گیری روز سه‌شنبه وزیر خارجه عربستان سعودی پس از آن مطرح شد که ظرف هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی در زمینه‌های مختلف از جمله صادرات انرژی منتشر شد.

هفته گذشته، خبرگزاری رویترز به‌نقل از دو منبع، گزارش اخیر روزنامه وال‌استریت‌ژورنال را رد کرد و نوشت اختلافی میان ریاض و ابوظبی وجود ندارد.

به‌نوشته خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه عربستان سعودی در موضع‌گیری‌های روز سه‌شنبه خود گزارش اخیر روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مبنی بر اختلاف میان ریاض و ابوظبی، در حوزه‌های مختلف، از جمله اوپک و جنگ یمن را نادیده گرفت.

بیشتر از جهان