دولت چین عکس کاربران تلفن همراه را ذخیره می‌کند

مردم چين اگر تلفن جدید می‌خواهند باید اجازه دهند از صورت‌شان عکس گرفته شود

ریچارد یو، از مدیران شرکت هواوی، در مراسم معرفیجدیدترین تلفن‌های این شرکت چینی. سپتامبر ۲۰۱۹Christof STACHE / AFP

در راستای اقدامات فزاينده دولت برای پايشگری شهروندان، مردم چين اگر بخواهند خط همراه جديدی بخرند يا خدمات داده‌ای اينترنتی خريداری كنند بايد بگذارند كه با دستگاه پويشگر از صورت‌شان عكس بگيرند.

 مقررات جديدی كه از يك‌شنبه به اجرا در میآيد نگراني‌های فزاينده‌ای در مورد نقض حريم خصوصی پديد آورده است و صدها كاربر رسانه‌های اجتماعی از ضبط فزاينده‌ داده‌هایشان دچار هراس شده‌اند.

عكس‌هايی كه از خريدار خط همراه و خدمات داده‌ای میگيرند با اطلاعات هويتی آن‌ها كه در فضای مجازی دارند مقايسه میكنند.

انتقال خط تلفن همراه به ديگران هم ممنوع خواهد بود.

دولت میگويد در پی «حفاظت از حقوق قانونی و منافع شهروندان در فضای مجازی» و مهار كلاه‌برداریهای تلفنی و اينترنتی در بين 854 ميليون كاربر اينترنت در چين است. اكثر كاربران اينترنت در چين از طريق تلفن همراه به اينترنت وصل مي‌شوند.

اما جفی دينگ از دانشگاه آكسفورد كه در زمينه وضعيت هوش مصنوعی چين تحقيق مي‌كند در مصاحبه با بیبیسی میگويد انگيزه احتمالی دولت چين ردگيری بهتر مردم است.

او گفت: «اين اقدام در راستای حركتی متمركز برای ردگيری همگان است. دست‌كم چنين بلندپروازیهايی را مد نظر دارند.»

يكي از كاربران وبگاه سينا وايبو مي‌گويد: «پايشگری مردم دم به دم سفت و سخت‌تر میشود. آن‌ها(دولت) از چه میترسند؟»

بسياری از كاربران ديگر هم شكايت دارند كه نشت داده‌های خصوصی تاكنون نيز در چين خيلی زياد بوده است. يكی از كاربران میگويد: «قبلاً دزدها فقط نام ما را میدانستند ولي از اين به بعد چهره ما را هم میشناسند.» و بيش از هزار كاربر اين گفته وی را پسنديدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

كاربر ديگری هم نوشت« نظارت و باز نظارت بيش‌تر»

يك كاربر میگويد اغلب مزاحم‌هايی با خط آن‌ها تماس میگيرند كه نام و نشانیشان را مي‌دانند و میپرسد: الان میدانند چه قيافه‌ای دارم؟

البته برخی هم همدلی بيش‌تری با اين قانون جديد داشتند و میگويند فقط نشانه «پيشرفت فناوری» است.

دولت چين در حال ايجاد سامانه‌ای فراگير برای سنجش "اعتبار اجتماعی" است كه رفتار 1.4 ميليارد شهروند چينی و ميزان وفاداریشان به حزب كمونيست را رصد میكند.

طبق اين طرح كه اجرای آن قبل از اين در برخی شهرها آغاز شده بود اگر شهروندی سد معبر كند، كرايه وسايل حمل و نقل عمومي را نپردازد و حتي ولگردی كند امتياز منفي مي‌گيرد. برای آن‌هايی هم كه امتياز اعتبار اجتماعیشان پايين باشد مجازات‌هايی در نظر گرفته‌اند برای مثال نمیگذارند چنين افرادی از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده كنند، سرعت اينترنت‌شان را كاهش میدهند و آن‌ها را به مردم معرفی میكنند.

از سال 2013 كاربران تلفن همراه برای خريدن خط جديد بايد مشخصات شناسنامه‌ایشان را ارائه‌ میدادند و از آن‌ها عكس هم میگرفتند.  اقدام جديد برای شناسايی چهره كاربران به منظور آن است كه اين عكس‌ها را با اطلاعات شناسايی ذخيره شده كاربر مقايسه كنند.

در بسياری از كشورها برای خريد خط جديد تلفن همراه بايد مشخصات شناسنامه‌ای خود را ارائه داد ولی به نظر مي‌رسد اين برای نخستين‌ بار است كه تشخيص چهره نيز اجباری شده است.

در سال 2017 حدود 170 ميليون دوربين مدار بسته در سراسر چين وجود داشت و هدف‌گذاري كرده‌اند كه تا سال آينده حدود 400 ميليون دوربين ديگر هم نصب كنند.

تشخيص چهره به عنوان روشی برای به دام انداختن مجرمان مورد ستايش بوده است و سال قبل طبق گزارش رسانه‌ها، پليس توانست با استفاده از اين فناوری مجرمي را در كنسرتی بين 60 هزار نفر دستگير كند.

© The Independent

بیشتر از جهان