عربستان سعودی: امکان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وجود دارد

به‌گفته شاهزاده فیصل بن‌فرحان نه تنها عربستان سعودی بلکه دیگر کشورهای عضو اتحادیه عرب بر این باورند که انزوای سوریه بیش از این کارساز نیست

به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، شاهزاده فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت احتمال دارد که افزایش تعامل با سوریه زمینه‌ساز بازگشت این کشور به اتحادیه عرب باشد، هرچند به‌گفته این مقام ارشد پادشاهی عربستان سعودی، همچنان برای اتخاذ چنین تصمیمی زود است. 

شاهزاده فیصل بن‌فرحان در ادامه اظهاراتش تاکید کرد سایر کشورهای عضو اتحادیه عرب نیز معتقدند منزوی کردن سوریه کارساز نیست و آغاز گفتگو با دمشق، به‌ویژه به‌منظور رسیدگی به بحران‌های انسانی جاری در این کشور، ضرورت دارد. او در بخشی از سخنان خود چنین گفت:«تعامل به‌منظور رسیدگی به این نگرانی‌ها ضروری است و امکان دارد این امر به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب منجر شود، اما در حال حاضر گمان می‌کنم بحث در این مورد خیلی زود است.»

پس از آنکه دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت به‌سرکوب خونین تظاهرات مسالمت‌آمیز مخالفانش دست بزند و به‌تبع اتخاذ چنین رویکردی نیروهای دولتی سوریه جنایت‌های متعدد و گسترده‌ای را مرتکب شدند، کشورهای عضو اتحادیه عرب تصمیم گرفتند تا عضویت این کشور در اتحادیه عرب را به حالت تعلیق در بیاورند و حتی برخی از کشورهای عربی نمایندگی‌های خود در دمشق را برچیدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌وجود پس از زلزله بزرگ اخیر، که مناطق وسیعی از خاک ترکیه و سوریه را ویران کرد، بشار اسد توانست از کمک دولت‌های عربی بهره‌مند شود و روند عادی‌سازی روابط با اتحادیه عرب را کلید بزند. 

به‌عنوان مثال، رئیس جمهوری سوریه در جریان دیدارش با وزیر خارجه اردن، که روز ۱۵ فوریه برگزار شد، گفت:«مردم سوریه از هرگونه موضع مثبت، به‌ویژه از طرف برادران عرب، استقبال می‌کنند و به آنها پاسخ می‌دهند.»

پس از این دیدار رهبران ۹ کشور عربی، به‌علاوه نمایندگانی از فلسطین، در روز ۲۶ فوریه سال جاری راهی دمشق شدند تا در ارتباط با موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب با رئیس جمهوری این کشور وارد گفتگو شوند. 

همزمان با انتشار خبر این دیدار برخی رسانه‌ها نوشتند برگزاری چنین دیدارهایی، تداوم رابطه با بشار اسد را نشان می‌دهد که به‌دلیل سیاست‌ها و رویکردهای سرکوبگرانه یک دهه گذشته‌اش سوریه را به انزوای کامل بین‌المللی و منطقه‌ای کشانده است.

با تمامی این اوصاف، این نخستین‌بار نیست که وزیر خارجه عربستان سعودی نظراتش در مورد ضرورت پایان دادن به انزوای بین‌المللی و منطقه‌ای سوریه را به‌صورت عمومی بیان می کند. او در نوزدهم فوریه، و در جریان برگزاری نشست امنیتی مونیخ، در اظهارنظری مشابه گفت:«در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و در جهان عرب اجماعی وجود دارد که باید از وضعیت موجود [یعنی انزوای کامل دمشق] عبور کرد.»

بیشتر از جهان