سفر ژنرال آمریکایی به شمال‌شرق سوریه؛ ترکیه سفیر آمریکا را فراخواند

ژنرال مارک میلی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز شنبه، ۴ مارس، در جریان بازدیدی از پیش اعلام‌نشده به سوریه رفت

ژنرال مارک میلی از یک پایگاه نظامی آمریکایی بازدید کرد- REUTERS/Phil Stewart

آنکارا روز دوشنبه، ۶ مارس (۱۵ اسفند)، جف فلیک، سفیر آمریکا در ترکیه، را احضار کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که این اقدام برای ابراز نارضایتی این کشور درباره سفر اخیر ژنرال ارشد آمریکایی به شمال‌شرق سوریه صورت گرفت. 

ژنرال مارک میلی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز شنبه، ۴ مارس، در جریان بازدیدی از پیش اعلام‌نشده به سوریه رفت و از یکی از پایگاه‌های آمریکا در خاک آن کشور بازدید کرد. هدف این سفر، بررسی عملکرد نیروهای آمریکایی و ماموریت آنان برای مقابله با نیروهای گروه تروریستی داعش عنوان شده است که تقریبا از هشت سال پیش آغاز شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مناطق شمال شرقی سوریه با حمایت نظامی آمریکا در کنترل «نیروهای دموکراتیک سوریه» است که رهبری آن را نیروهای کرد و چپگرای سوریه در دست دارند. این نیروها می‌گویند مخالف جدایی‌طلبی، و خواستار نوعی خودمختاری با حفظ تمامیت ارضی سوریه‌اند، اما ارتباط تاریخی‌ آنان با «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) در ترکیه، باعث مخالفت شدید آنکارا با آنان شده است؛ چنانکه تاکنون چند بار به حمله نظامی علیه آنان دست زده است. همین مسئله به پیچیده‌تر شدن رابطه بین آمریکا و ترکیه انجامیده است که بزرگ‌ترین ارتش‌های ناتو را در اختیار دارند.

نیروهای دمکراتیک سوریه، متحد اصلی ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده آمریکا علیه داعش، نقشی کلیدی در شکست خلافت اسلامی در سراسر سوریه ایفا کردند، اما حمایت ایالات متحده از این گروه همواره منبع تنش واشنگتن با آنکارا بوده است. 

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) را که شاخه‌ای از نیروهای دمکراتیک سوریه است، بخش سوریه‌ای‌ حزب جدایی‌طلب کارگران کردستان ترکیه می‌داند. «پ‌ک‌ک» در ترکیه غیرقانونی است و آنکارا هر دو گروه را تروریستی تلقی می‌کند. 

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز «حزب کارگران کردستان ترکیه» (پ‌ک‌ک) را جزو گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند، اما «یگان‌های مدافع خلق» را در فهرست‌‌های سیاه خود قرار نداده‌اند. 

بیشتر از جهان