نیروهای مرزبانی ایران و طالبان در مرز هیرمند درگیر شدند

فرماندار هیرمند: یک تجاوز مرزی از سمت طالبان باعث درگیری شد

فرماندار هیرمند اعلام کرد که در حال حاضر مرز در امنیت به سر می‌برد و درگیری به پایان رسیده است - Wakil KOHSAR / AFP

میثم برازنده، فرماندار هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان، ظهر یکشنبه ۹ مرداد، از درگیری میان نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی و نیروهای طالبان خبر داد و گفت: «از لحظاتی قبل بین نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و گروه طالبان در مرز شهرستان هیرمند درگیری ایجاد شده است.»

به گزارش ایرنا فرماندار هیرمند با بیان اینکه درگیری همچنان بین نیروهای مرزبانی و طالبان ادامه دارد؛ بدون بیان علت درگیری، تنها گفت: «لحظاتی قبل بین نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای طالبان در منطقه شغالک شهرستان هیرمند درگیری شده است.»  

فرماندار هیرمند در رابطه با تلفات این درگیری اعلام کرد که موضوع در دست بررسی است.

ساعتی پس از اعلام خبر اولیه، میثم برازنده در گفتگو با ایلنا در مورد علت درگیری اعلام کرد: «یک تجاوز مرزی از سمت طالبان صورت گرفته که سبب درگیری بین نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای طالبان شد. بعد از تعرض نیروهای طالبان به میل ۷۸ گلشاه نیروهای مرزبانی با نیروهای متجاوز درگیر شدند و در این درگیری نیروهای متجاوز به عقب رانده شده‌اند.»

فرماندار هیرمند اعلام کرد که در حال حاضر مرز در امنیت به سر می‌برد و درگیری به پایان رسیده است. او در مورد میزان تلفات این درگیری اعلام کرد: «خوشبختانه در این درگیری از طرف نیروهای ایرانی تلفات جانی نداشتیم و مرز در حال حاضر در امنیت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طلوع نیوز در مورد درگیری میان طالبان و نیروهای مرزی ایران با اعلام اینکه این درگیری در منطقه درویش ولسوالی کنگ ولایت نیمروز رخ داده است؛ نوشت: «مولوی محمد ابراهیم هیواد، فرمانده مرزی نیمروز، تایید کرده است که دراین درگیری یک تن از نیروهای امارت اسلامی (طالبان) جان باخت و یک تن دیگر زخمی شده است.»

به گزارش طلوع نیوز این فرمانده مرزی بر خلاف فرماندار هیرمند مدعی است که این درگیری‌ها از سوی نیروهای مرزی ایران آغاز شده است.

پیش از این چند بار دیگر میان نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی و طالبان درگیری و تنش ایجاد شده بود. شنبه سوم اردیبهشت ۱۴۰۱، درگیری بین نیروهای مرزی ایران و طالبان باعث بسته شدن موقت یکی از پایانه‌های مرزی ایران و افغانستان شد. پایانه‌ای که دوغارون در استان خراسان رضوی را به اسلام‌قلعه در ولایت هرات وصل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا از افغانستان به‌نقل از منابع محلی در هرات، طالبان در پی تنش با نیروهای مرزی ایران یک خودرو نظامی ایرانی را تصاحب کردند. طبق گزارش‌‌ها، تنش به‌دلیل خواست طالبان برای جاده‌سازی در مرز اسلام‌قلعه ولایت هرات بوده است. طبق روایت‌ رسانه‌ها، پنج سرباز مرزبان ایرانی با یک خودرو برای جلوگیری از ساخت این جاده آمدند و با واکنش تند طالبان مواجه شدند.

پیش از آن نیز چند تنش مرزی دیگر نیز بین طالبان و مرزبانان ایرانی پیش آمده است و به درگیری مسلحانه هم نزدیک شد. یک مقام وزارت خارجه ایران چند ماه پیش گفته بود عدم برخورد حرفه‌ای نیروهای مرزبانی طالبان دلیل این درگیری‌ها است. مقام‌های ایران اما به‌سرعت خبر از آرام شدن اوضاع دادند.