نتانیاهو اظهارات گروسی در مورد غیرقانونی بودن حمله به ایران را بی‌ارزش خواند

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شنیده‌هایش در تهران مبنی بر «صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران» استناد کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در سخنانی تلویزیونی اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مبنی بر «غیرقانونی بودن» هرگونه حمله اسرائیل یا آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران را «بی‌ارزش» خواند.

به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو در سخنانش خطاب به کابینه خود اظهار کرد: «رافائل گروسی فردی شایسته است که اظهارات ناشایستی را بیان کرد.»

نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد: «اقدام ما خارج از چه قانونی خواهد بود؟ آیا ایران که آشکارا خواهان نابودی ما است، باید اجازه داشته باشد ابزار کشتار نابودی ما را سازماندهی کند؟ آیا ما از دفاع از خودمان منع می‌شویم؟ بدیهی است که ما مجاز به انجام این کاریم.»

رافائل گروسی، میدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از سفر اخیر خود به تهران در تلاش برای کاهش تنش‌ها در مذاکرات به بن‌بست رسیده احیای برجام، روز شنبه گفته بود: «هر گونه حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای غیرقانونی است.»

او در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تهدید اسرائیل و آمریکا برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در صورتی که دیپلماسی را کارآمد ندانند، پاسخ داده بود: «تهران می‌گوید برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه اعلام کرد گروسی تضمین‌های گسترده‌ای از ایران دریافت کرده که به تحقیقات طولانی‌مدت در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام نشده کمک خواهد کرد و تجهیزات نظارتی حذف شده نیز دوباره نصب خواهند شد.

این در حالی است که یک روز پس از این اظهار امیدواری، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که در مورد نصب دوربین‌های جدید در تاسیسات هسته‌ای «صحبت یا توافقی صورت نگرفته است».

کمالوندی همچنین اخبار منتشرشده مبنی بر دادن دسترسی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جریان سفر رافائل گروسی، مدیرکل این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد را رد کرد.

سفر گروسی به تهران در شرایطی انجام شد که حساسیت‌های بین‌المللی نسبت به برنامه‌ هسته‌ای تهران افزایش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز ۲۸ فوریه ۲۰۲۳، تایید کرد در تاسیسات هسته‌ای فردو ذرات اورانیومی کشف کرده‌اند که غنای‌ بالای ۸۳ درصد دارند. انتشار این خبر مقام‌های قدرت‌های جهان آزاد را به ابراز نگرانی واداشت؛ چون با شرایط جدید به‌نظر می‌رسد تهران بیش از هر زمان دیگری به اورانیوم غنی‌شده ۹۰ درصدی، که برای ساختن بمب اتم کفایت می‌کند، نزدیک شده باشد.

دولت نتانیاهو در هفته‌های گذشته جلساتی با موضوع حمله‌های احتمالی به ایران داشته است. دفتر یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، شنبه گذشته گزارشی در مورد گفت‌وگوی تلفنی بین او و همتای آمریکایی‌اش، لوید آستین، منتشر کرد.

به گفته وزارت دفاع اسرائیل، گالانت از آستین خواست که عملیات‌ها را افزایش دهند تا جلو ایران هسته‌ای گرفته شود. گالانت همچنین به آستین گفت که کشورش از تداوم غنی‌سازی اورانیوم بسیار نگران است و بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت هسته‌ای و تعهد به این امر تاکید کرد.