بلیک شلتون و دختران افغان ترانه «من تسلیم نمی‌شوم» را بازخوانی کردند

این آهنگ به‌عنوان نماد مقاومت دختران افغان در مقابل ظلم و ستم مطرح شده است

بلیک شلتون، خواننده مشهور آمریکایی، به‌تازگی ترانه «می‌توانی مرا جلو دروازه جهنم نگه داری اما من هرگز تسلیم نمی‌شوم» اثر تام پتی، هنرمند سبک هارتلند راک، را با گروهی از دختران افغان همخوانی و ویدیو آن را منتشر کرده است. علاوه بر بلیک شلتون، سه هنرمند گروه راک‌اندرول آمریکایی هم در تهیه این آهنگ همکاری کرده‌اند.

به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی آمریکا، دختران افغان که در این ترانه با شلتون همکاری داشتند، اعضای گروه موسیقی بچه‌های عشق معجزه‌آسا (Miraculous Love Kids) هستند که از سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرد. این گروه موسیقی را لنی کوردولا، موسیقی‌دان آمریکایی، در کابل ایجاد کرد و هدفش کشف استعدادهای هنری دختران افغان بود. در این گروه بیشتر نواختن گیتار آموزش داده می‌شود.

با سقوط افغانستان به دست طالبان کوردولا تلاش کرد اعضای این گروه موسیقی را از افغانستان خارج کند. آن‌ها به کمک کوردولا به پاکستان منتقل شدند و در مکانی امن به سر می‌برند.

لنی کوردولا می‌گوید: «زمانی که من در تلاش برای خارج کردن دختران از افغانستان بودم، ترانه «من هرگز تسلیم نمی‌شوم» به شعار ما تبدیل  شده بود و برای دختران افغان نماد مقاومت، آزادی، عدالت و برابری و صلح بود.» لنی تاکید می‌کند که این آهنگ تنها برای دختران و زنان افغان نیست؛ «بلکه برای همه کسانی که در سراسر جهان تحت ظلم و ستم قرار می‌گیرند، پیام مشترک دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لنی همکاری بلیک شلتون با دختران افغان را باعث افتخار می‌داند: «ما امیدوارم که این آهنگ و مشارکت شلتون، تیموتی، جو و مت به آگاهی بیشتر در مورد پناهجویان افغان به‌خصوص دختران و تلاش آن‌ها برای زندگی بهتر منجر شود.»

با سقوط دولت جمهوریت به دست گروه طالبان، زنان و دختران نخستین قربانیان سیاست واپسگرایانه طالبان بودند. طالبان همه زنان را از فعالیت در بیرون از خانه منع کردند. آنان موسیقی را حتی برای مردان نیز ممنوع کردند. به همین دلیل دختران هنرمند که فضا را در افغانستان اختناق‌آور می‌دانستند، در جست‌وجوی راه نجات از این وضعیت برآمدند. انستیتو موسیقی افغانستان که دختران زیادی در آن مشغول آموزش موسیقی بودند، همه اعضای خود را از افغانستان خارج کرد.

گروه موسیقی بچه‌های عشق معجزه‌آسا پیش از این هم به دلیل همکاری با گروه‌های موسیقی مانند «خشم علیه ماشین» (Rage Against the Machine) و همچنان گروه موسیقی «فو فایترز» ( FOO FIGHTERS) به سرخط خبرها راه یافته بودند.

طالبان با موسیقی به‌صورت مطلق مخالف‌اند. به همین دلیل با قدرت گرفتن این گروه در افغانستان و ایجاد امارت اسلامی، موسیقی از جامعه افغانستان رخت بربست و هنرمندان موسیقی در افغانستان یا از این کشور خارج شدند یا در فقر و تنگدستی روزگار می‌گذرانند.

بیشتر از فرهنگ و هنر