زنان شمال افغانستان جواهراتشان را برای زلزله‌زدگان ترکیه فرستادند

سرکنسول ترکیه در مزارشریف گفت که همدلی و هم‌دردی مردم افغانستان با زلزله‌زدگان ترکیه او را تحت تاثیر قرار داده است

مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه شمار قربانیان این زلزله را ۴۵هزار و ۸۹ نفر اعلام کرده است-BAKR ALKASEM/ AFP

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز جمعه، ۱۲ اسفندماه، به نقل از سمیح لطفی تورگوت، سرکنسول ترکیه در شهر مزارشریف، نوشت که زنان ترکمن و ازبک در استان‌های قندوز، جوزجان و بلخ، واقع‌در شمال افغانستان، برای زلزله‌زدگان ترکیه کمک جمع‌آوری کرده‌اند که بیشتر این کمک‌ها جواهرات است.

سرکنسول ترکیه در شهر مزارشریف گفت که زنان افغانستان، طلا، نقره و سایر جواهرات خود را به دفتر این سرکنسولگری تحویل داده‌ و خواسته‌اند که برای زلزله‌زدگان ترکیه ارسال شود.

تورگوت افزود که همدلی و همدردی مردم افغانستان با زلزله‌زدگان ترکیه او را تحت تاثیر قرار داده است، زیرا با وجود وضعیت بد اقتصادی در افغانستان، مردم این کشور تلاش کرده‌اند که به زلزله‌زدگان ترکیه کمک کنند.

او تاکید کرد: «دو مورد از کمک‌های بشردوستانه مردم افغانستان مرا تحت تاثیر قرار داد. یکی از آن‌ها همین جمع‌آوری جواهرات است که زنان ترکمن و ازبک افغانستان برای زلزله‌زدگان ترکیه جمع‌آوری کردند و به ما تحویل دادند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرکنسول ترکیه همچنین افزوده است، مادران افغان که فرزندانشان را از دست داده‌اند، درد مادران ترکیه را که در این زلزله آسیب ‌دیده‌اند، به‌خوبی احساس می‌کنند. به گفته‌ او، یک زن ازبک که به‌تازگی پسر سه‌ساله‌اش را از دست داده است، با دیدن تصویر کودکان زیر آوار در ترکیه، گوشواره و انگشتر‌هایش را درآورده و به این کنسولگری تحویل داده است تا بتواند به آن خانواده‌ها کمکی کرده باشد.

زلزله اخیر در ترکیه روز ۶ فوریه رخ داد. مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه شمار قربانیان این زلزله را ۴۵هزار و ۸۹ نفر اعلام کرده است. شماری از شهروندان افغانستان نیز در این زلزله جانشان را از دست داده‌اند. بر اساس آمارهایی که سفارت افغانستان در ترکیه منتشر کرده است، حدود ۲۰۰ تن از شهروندان افغانستان که بیشتر آنان در استان ختای زندگی می‌کردند، در زلزله آسیب دیده و جان باخته‌اند. شهروندان افغان مقیم ترکیه، سفارت افغانستان در ترکیه و سازمان‌های امدادرسان، تلاش می‌کنند به افغان‌های آسیب‌دیده کمک کنند.

بسیاری از کشورهای جهان در این مدت نیروهای انسانی و کمک‌های خود را به ترکیه ارسال کردند. طالبان نیز اعلام کردند که ۵۰هزار دلار به قربانیان زلزله ترکیه کمک کرده‌اند.

شهروندان افغانستان ساکن ترکیه نیز در روزهای گذشته کمک‌هایی را جمع‌آوری کردند و به مناطق مختلف زلزله‌زده فرستادند.

سرکنسول ترکیه در مزارشریف از همدلی و کمک‌های مردم افغانستان سپاسگزاری کرد و گفت: «مردم افغانستان با وجود وضعیت بد اقتصادی این کشور، بازهم به کمک زلزله‌زدگان ترکیه شتافتند. این نشان می‌دهد که دوستی دو کشور بسیار عمیق است.»

بیشتر از جهان