زنان غزه تزلزل‌ ناپذیرند

زندگی به مثابه مقاومت زنان غزه به روایت تصویر

روشن آن است که توانایی، قدرت مقاومت و روحیه زنان غزه، به رغم زندگی در یکی از نادیده گرفته شده‌ترین نقاط جهان، متزلزل نخواهد شد. - Paddy Dowling

در حالی که دنیا رنج و مصیبت دو میلیون فلسطینی را که در یک باریکه در کناره دریای مدیترانه به دام افتاده‌اند، نظاره می‌کند و اقدامی در آن مورد نمی‌کند، ساکنان باریکه غزه  بیش از ده سال است که همچنان در محاصره اسرائیل در عذابند.

پدرها و پسرها در ناحیه «بیچ کمپ» غزه، با پشت‌های خم شده در قایق‌هاشان در حال ترمیم تورهای ماهیگیری، ماجراهای مبارزه و اعتراض خود را نقل می‌کنند. پشت سرشان، ساختمانی  بمباران شده، یادآور آن است که زندگی در غزه حقیقتا دشوار است. در آتش درگیری، نمی‌توانید برای زندگی‌تان نقشه بریزید، تنها می‌توانید «هر روز فقط برای همان روز» زندگی کنید.

 

ساختمان تخریب شده، نه تنها شاهد لحظه‌ای ژرف برای تامل بر شجاعت و مقاومت مردان غزه است، بلکه همان نشان را برای زنانی مثل «اطهر» بیست و یک ساله دارد. روزی در سال ۲۰۱۴، زمانی که عملیات نظامی اسرائیل موسوم به «عملیات تیغه حفاظتی» ۲۳۰۰ فلسطینی را کشت و ۱۰ هزار نفر دیگر را مجروح کرد، زندگی «اطهر» نیز برای همیشه عوض شد. پدر اطهر در میان کشته‌شدگان بود.

مقاومت، مستلزم توانایی برای حفظ خوش بینی در رویارویی با دشمنی است. برای جوانان فلسطینی که در میان تهدید روزانه به درگیری و تصمیم به مقاومت بزرگ می‌شوند، این خوشبینی، در شوق و تمایل آنها به تحصیل متبلور شده است. 

آن‌ها هر درگیری را با موانع و چالش‌هایی که در اقتصاد، امور اجتماعی و فرهنگی زندگی‌شان ایجاد می‌کند، ارزیابی می‌کنند. کسانی را که آماج آن قرار گرفته‌اند، در قلب برنامه آموزشی‌شان قرار می‌دهند تا به جوانان قدرت دهند که شهروندانی مبتکر، موثر و متعهد برای دنیا باشند و در محیط پرچالش‌شان، پیشرفت کنند. 

شاخص بیکاری در نوار غزه رو به افزایش است. به گزارش اداره آمار مرکزی فلسطینیان، نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۸ به ۵۲ درصد رسید که نسبت به سال پیش از آن ۸ درصد، و از هنگام محاصره غزه توسط اسرائیل در سال ۲۰۱۷،  ۲۰ درصد افزایش یافته است. سطح بیکاری در میان زنان غزه درسال ۲۰۱۸، ۵/۷۴ درصد بوده است که نمایانگر ۵ درصد افزایش از آخرین دوره چهارماهه در سال ۲۰۱۷ است. نسبت زنان غزه در نیروی کار این منطقه درسال ۲۰۱۸ تنها ۵/۲۵ درصد بوده است.

«هانی شهدا»، رئیس اداره آموزشی «فخوره» در نوار غزه، می‌گوید:«توان‌بخشی به زنان در مرکز برنامه‌های ما قرار دارد. بسیاری از زنان از بسیاری از مردها فقیرترند، اما در یادگیری آکادمیک از آن‌ها جلو می‌زنند.  خانواده‌ها به دلیل افت سطح زندگی در نوار غزه، منابع مالی محدودشان را بیشتر صرف آموزش پسرهاشان می‌کنند تا دخترها. علت، وجود این فرهنگ است که پسرها را بیشتر از دخترها مسئول تامین خانواده می‌داند.» 

«اما تجربه ما نشان داده است که توان‌بخشی به زنان از طریق آموزش، تاثیر بیش از انتظاری بر شرایط اقتصاد خانواده‌ها داشته است. به اعتقاد ما، توان‌بخشی به زنان، توان‌بخشی به جامعه است.»  

اخیرا، در حرکتی نادر، به اطهر اجازه داده شد که در کنفرانس موسوم به «کنفرانس وایز» در دوحه شرکت کند و در هئیتی متشکل از دیگر فارغ‌التحصیلان فخوره، سخنرانی کند. این سوال عمده مطرح است که اگر این سکوی جهانی و حقوق مساوی برای فرصت‌های کاری در اختیار تمام زنان غزه قررار می‌گرفت، چه می‌شد؟  نیروی بالقوه آن‌ها تا کجا می‌رفت؟ توانایی‌هاشان چگونه می‌بود؟ 

اطهر نمی‌توانست زندگی را بدون پدرش تصور کند، اما با خاموش شدن چراغی در شهر، چراغی دیگر با نور و قدرت بیشتری روشن شد. در حالی که جهان از روزنه‌ای به اوضاع می‌نگرد، برنامه «ای اِی اِی» و الفخوره به نسل آینده قدرت می‌دهد.  

روشن آن است که توانایی، قدرت مقاومت و روحیه زنان غزه، به رغم زندگی در یکی از نادیده گرفته شده‌ترین نقاط جهان، متزلزل نخواهد شد.

*پدی داولینگ عکاس خبری  است. 
 

© The Independent

بیشتر از جهان