اقدامات تبعیض آمیز اسرائیل و رنج روز افزون ملت فلسطین

برای عبور از دیوار آپارتاید، فلسطینی ها نیاز به مجوز دارند

اسرائیل در سال 2002، اقدام به ساخت دیوار آپارتاید در کرانه باختری کرد. عکس از: AFP (اندیپندنت عربی)

در سال 2002، رژیم اسرائیل به بهانه ای تأمین امنیت و جلوگیری از حمله به اسرائیل، اقدام به ساخت دیوار بزرگی در کرانه باختری کرد، این دیوار آپارتاید منجر به قطع ارتباط میان مناطق مختلف سرزمین های فلسطین شده و خانواده ها را از هم جدا کرده است. هنگام ساخت این دیوار، اسرائیل تعهد کرده بود که برای عبور ساکنان این مناطق به ویژه مالکان زمین های کشاورزی اجازه خواهد داد تا از طریق گذرگاه های که در دیوار حائل احداث می شود، رفت و آمد کنند. پس از ساخت دیوار، اسرائیل برای مدتی به فلسطینی های ساکن این منطقه اجازه می داد تا از گذرگاه های این دیوار عبور کنند، اما پس از مدتی رژیم اسرائیل مقرراتی را وضع کرد که رفت و آمد فلسطینی ها را محدود می کرد. ساکنان این مناطق بایستی مجوز عبور از دیوار را دریافت می کردند تا این که بتواند از گذرگاه های تعیین شده رفت و آمد کنند، سپس دولت اسرائیل محدودیت های بیشتری وضع کرده و عبور و مرور فلسطینی ها را در تناسب با ضرورت ها، معین کرد. مالکان زمین های کشاورزی با در نظر داشت مساحت زمین و نوع محصول کشاورزی می توانستند از گذرگاه ها عبور کنند و تعداد بازدید هر فلسطینی از این دیوار وابسته به شرایط کاری بود. بر اساس این دستور العمل، کشاورزان و صاحبان مزارع گوجه فرنگی و تمشک می توانند در جریان یک سال، 220 بار از دیوار عبور کنند اما صاحبان مزارع انجیر در هر سال می توانند 50 بار از دیوار عبور کنند، در حالی که صاحبان مزارع زیتون و پیاز، بیشتر از 40 بار حق عبور از دیوار را ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی دیگر از مشکلات ساکنان این مناطق، به دست آوردن مجوز برای عبور از دیوار است که شرایط دستیابی به آن هر روز دشوار تر می شود و صاحبان زمین های کشاورزی بایستی مدارک و اسناد زیادی را هنگام درخواست مجوز ارائه کنند و در صورتی که نیاز به کارگر و کشاورز اضافی داشته باشند، باید برای هر یک از این افراد، مجوز موقت دریافت کنند.

در بسیاری از موارد، پیش از این که کار در مزرعه پایان یابد، تعداد بازدیدهای تعیین شده تمام می شود، در این صورت صاحب مزرعه باید برای تجدید مجوز، به مسئولان اسرائیلی مراجعه کند و تجدید مجوز در اغلب اوقات با چالش های زیادی رو به رو بوده و حتی رد می شود.

طبق آمار اعلام شده از سوی اسرائیل، در سال 2018، 72 درصد از درخواست های مربوط به مجوز برای عبور از دیوار حائل رد شده است در حالی که این رقم در سال 2014، 24 درصد بوده است.

نهادهای حقوق بشر خاطر نشان می کنند که محدودیت ها برای عبور فلسطینی ها از دیوار آپارتاید، هر روز بیشتر می شود و سختگیری مقامات اسرائیلی به شدت رو به افزایش است.

البته دیوار آپارتاید دارای 84 دروازه است که 9 دروازه آن همه روزه باز می شود و 10 دروازه دیگر، هفته یک بار به روی رفت و آمد باز می شود در حالی که 65 دروازه دیگر تنها در چند مورد معین در طول سال گشایش می یابد.

پس از افزایش تنش ها میان اسرائیل و فلسطین در سال 2002، دولت اسرائیل اقدام به ساخت دیوار آپارتاید کرد و کرانه باختری را به  دو قسمت جدا کرد. به گفته ای فلسطینی ها، دولت اسرائیل با این اقدام، سرزمین های بیشتری را در تصرف خود در آورده است. تردیدی نیست که تداوم این روند، فلسطینی ها را به ترک این مناطق وادار می کند و در نتیجه، سراسر این خطه در کنترل اسرائیل قرار می گیرد.

البته 85 درصد دیوار آپارتاید از کرانه باختری عبور می کند، بنا بر این، این دیوار با خط سبز و مرزهای که تحت حاکمیت اسرائیل ثبت شده است، مطابقت ندارد. دیوار آپارتاید به طول، 712 کیلومتر ساخته شده است، به این معنی که این دیوار بیش از دو برابر خط سبز که طول آن 320 کیلومتر می باشد، درازا دارد. اسرائیل با ساخت این دیوار، حدود 9 درصد از خاک کرانه غربی را تحت تصرف و حاکمیت خود قرار داده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، اظهار داشته است که اسرائیل، 65 درصد (حدود 460 کیلومتر) از دیوار آپارتاید را تا سپتامبر 2017، تکمیل کرده است و 35 درصد دیگر که (حدود 7.5 کیلومتر) می شود زیر ساخت است.

کارشناسان فلسطینی در مرکز "بتسلیم" برای دفاع از حقوق بشر تأکید دارند که اسرائیل با احداث دیوار آپارتاید 150 مجتمع مسکونی و پهنه ای وسیعی از زمین های کشاورزی در کرانه باختری را جدا کرده است و در نتیجه، شهروندان فلسطینی، دیگر نمی توانند به صورت آزادانه در این مناطق رفت  آمد کنند، حتی صاحبان مزارع کشاورزی نیز برای رفتن به مزارع خود، لازم است از مقامات اسرائیلی، مجوز عبور و مرور دریافت کنند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه