ترامپ در نشست سالانه محافظه‌کاران: می‌توانم مانع جنگ جهانی سوم شوم

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا تاکید کرد که از انتخابات کناره‌گیری نمی‌کند

دونالد ترامپ تجربه قبلی ریاست‌جمهوری را امتیاز مهمی در عملکرد بعدی‌اش خواند‌ــ AFP

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری سابق آمریکا، روز شنبه در کنفرانس سالانه اقدام سیاسی محافظه‌کاران ایالات متحده (سی‌پک) نارضایتی عمیق خود را از عملکرد دشمنان آشنای خود از جمله جو بایدن و مقام‌های وزارت دادگستری، ابراز کرد.

 ترامپ که اکنون نامزد رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی آمریکا است، به برتری بر رقیبان احتمالی‌اش در حزب نیز اشاره کرد و با بیان اینکه «این نبرد نهایی است» و از رقابت کنار نخواهد رفت، استدلال کرد: «تجربه‌ای که من پشت سر گذاشتم، یک امتیاز مثبت است. اکنون من باتجربه‌ام و مردم واشنگتن را می‌شناسم.»

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، ترامپ بدون نام بردن از فرد خاصی،‌ به این موضوع که برخی جمهوری‌خواهان از اصلاحات در تامین اجتماعی و مراقبت‌های پزشکی حمایت کرده‌اند، پرداخت و افزود: «ما هرگز به افرادی که می‌خواهند سیستم بزرگ تامین اجتماعی ما را نابود کنند، برنمی‌گردیم.»

به نظر می‌رسد اشاره ترامپ به چهره‌هایی مانند مایک پنس، ران دیسانتیس و نیکی هیلی باشد.

ترامپ در حالی به طور غیرمستقیم از این افراد انتقاد کرد که روز جمعه در دومین روز از نشست محافظه‌کاران ایالات متحده آمریکا، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، و نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، هم انتقادهایی را متوجه ترامپ کردند و از این طریق خواستند جایگاه ویژه ترامپ در حزب جمهوری‌خواه آمریکا را به چالش بکشند.

دونالد ترامپ در مورد سیاست خارجی ایالات متحده نیز مواردی را مطرح کرد. او بارها در مورد جلوگیری از مداخله بیشتر آمریکا در جنگ‌ها صحبت کرد و با انتقاد از عملکرد رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده گفت: «بایدن ما را به سمت فراموشی سوق می‌دهد.» ترامپ در ادامه ادعا کرد که «به‌راحتی» از جنگ جهانی سوم جلوگیری خواهد کرد.

به گفته او، «اگر اتفاق سریعی رخ ندهد، شما جنگ جهانی سوم را خواهید داشت. من تنها نامزدی‌ام که می‌توانم از این مسئله جلوگیری کنم.» ترامپ همچنین ادعا کرد که می‌تواند جنگ روسیه و اوکراین را در عرض «یک روز» متوقف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در ادامه، به احضاریه‌های متعددی که در رابطه با رسیدگی به اسناد محرمانه و نقشش در حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا دریافت کرده است، اشاره کرد و با برشمردن دعواهای مدنی دیگری که درگیر آن‌ها است، به شوخی گفت: «هر بار که [نام من] در نظرسنجی‌ها بالاتر و بالاتر می‌رود، دادستان‌ها دیوانه‌ و دیوانه‌تر می‌شوند. آن‌ها دنبال من نمی‌آیند، آن‌ها به دنبال شما می‌آیند و به همین دلیل است که من امروز اینجا ایستاده‌ام. من اینجا هستم زیرا ما کاری را که شروع کرده‌ایم، به پایان خواهیم رساند.»

در سالن کنفرانسی که مملو از متحدان ترامپ و مقام‌های دولت سابق او بود، ترامپ خطاب به هوادارانش که شعار «چهار سال دیگر» سر می‌دادند، وعده داد که در صورت انتخاب شدن، «هیولاهای خارج از کنترل» را که به گفته او عامل جنایت در سراسر کشورند، سرکوب خواهد کرد. او به این منظور پیشنهاد کرد که دولت فدرال کنترل و مدیریت واشنگتن دی‌سی را به دلیل نرخ بالای جرم و جنایت به دست بگیرد.

کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران در آمریکا نخستین بار در سال ۱۹۷۴ برگزار شد و رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، که در آن زمان فرماندار کالیفرنیا بود و دو سال بعد از آن نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد، سخنرانی افتتاحیه کنفرانس را ایراد کرد.

فعالان و سیاستمداران راست‌گرا از سراسر آمریکا در این نشست گرد‌ هم می‌آیند و این فرصتی مناسبت برای آن‌ها است که نظرهای خود را در مورد طیفی از مسائل موردنگرانی هوادارانشان بیان کنند.

نظرسنجی جدید دانشگاه امرسون نشان می‌دهد که با نزدیک شدن فصل کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۴، دونالد ترامپ نسبت به سایر رقبای جمهوری‌خواه بالقوه‌اش در انتخابات درون‌حزبی، برتری چشمگیری دارد و از حمایت ۵۵ درصد رای‌دهندگان خوداعلامی حزب جمهوری‌خواه برخوردار است.

ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، نزدیک‌ترین رقیب ترامپ در تلاش او برای دست‌وپنجه نرم کردن مجدد با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از یک هزار و ۶۰ شرکت‌کننده در این نظرسنجی فقط توانست پشتیبانی یک‌چهارم رای‌دهندگان انتخابات فرضی مقدماتی حزب جمهوری‌خواه را به دست آورد. یعنی چهار درصد کمتر از ۲۹ درصدی که در نظرسنجی مشابهی در ماه پیش گفته بودند از دسانتیس حمایت خواهند کرد.

تنها دو چهره سرشناس دیگر حزب جمهوری‌خواه توانستند بیش از یک درصد آرای شرکت‌کنندگان را به دست آورند که مایک پنس، معاون پیشین ریاست‌جمهوری و نیکی هیلی، سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل، بودند. پنس هشت درصد و هیلی فقط پنج درصد آرای شرکت‌کنندگان را به دست آوردند.

ترامپ پیش‌تر هم از ورود متحدان سابقش به رقابت با او برای ریاست‌جمهوری انتقاد کرده است. او ماه‌های گذشته در یک مصاحبه رادیویی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که به آن‌ها کمک کرده به موقعیت‌های پیشین خود برسند، اکنون باید رقیب او باشند، پاسخ داد: «بله، من هم همین را می‌گویم. من به همه آن‌ها کمک کردم.»

بیشتر از جهان