گاردین: در جریان اعتراض‌های ایران یک بریتانیایی هدف گلوله قرار گرفت

با وجود شدت جراحات، شهروند بریتانیایی ایرانی‌تبار از ترس بازداشت و طرح اتهام جاسوسی به مراکز درمانی مراجعه نکرده است

گلوله‌ها از فاصله نزدیک شلیک شدند و ماموران حکومتی از پیش هیچ هشداری ندادند - AFP

روز شنبه روزنامه گاردین در گزارشی نوشت یک شهروند بریتانیایی ایرانی‌تبار که در مهرماه گذشته برای دیدار با خانواده‌اش به ایران رفته بود در جریان تظاهرات‌های ضدحکومتی در تهران هدف گلوگله‌های ساچمه‌ای ماموران سرکوبگر حکومت ایران قرار گرفت و به‌شدت مجروح شد.

روزنامه گاردین در گزارش روز شنبه، چهار مارس (۱۳ اسفند) عکس‌‌ها و مدارک پزشکی این شهروند بریتانیایی ایرانی‌تبار را منتشر کرده است که نشان می‌دهد به‌رغم چند ماه درمان و دو بار عمل جراحی، در ایران و بریتانیا، همچنان پنج گلوله ساچمه‌ای در بدن او است.

به‌نوشته گاردین، این فرد بنا به‌دلایل امنیتی مایل به افشای هویت خود نشده است. اما دو پزشک ارشد بریتانیایی، اظهارات و روایت این فرد در مصاحبه با گاردین را تایید کرده‌اند و گفته‌‌اند که با شواهد پزشکی مطابقت دارد.

به‌گفته این شهروند بریتانیا که در گزارش گاردین یک «مرد» معرفی شده است دو تن از ماموران نیروی انتظامی حکومت ایران در خیابان شریعتی تهران به او شلیک کرده‌اند.

به گفته این فرد، گلوله‌ها از فاصله نزدیک شلیک شدند و ماموران حکومتی از پیش هیچ هشداری ندادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته این شهروند بریتانیایی، شدت جراحات به‌‌اندازی بود که او را در خطر مرگ قرار داده است.

روزنامه گاردین در بخشی از گزارش روز شنبه خود به نقل از این شخص نوشت: «پس از شلیک و در جریان درمان نزدیک بود بمیرم. خون لخته شده بود و کمبود اکسیژن داشتم. من فقط  خاطر این زنده ماندم که افراد نترسی در خیابان به من کمک کردند و پزشکان شجاعی برای نجات جان من، امنیت خودشان را به‌خطر انداختند.»

به‌گفته این شهروند دوتابعیتی، او از ترس بازداشت و طرح اتهام جاسوسی به مراکز درمانی مراجعه نکرده است و بخشی از درمان به‌طور مخفیانه در خانه توسط تیمی از پزشکان معتمد انجام شده است.