پدر همسر ابراهیم رئیسی در صف نخست دعوت به خشونت علیه زنان در ایران

علم الهدی از طیفی که او مؤمنان نامید، دعوت کرد که در مسئله مقابله با بدحجابی و همچنین مقابله با گرانی ارز، حضور میدانی داشته باشند

سخنان تنش‌آفرین احمد علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد در خطبه‌های نمازجمعه ۱۲ اسفند این شهر، بار دیگر مورد اعتراض افراد و رسانه‌های درون حاکمیت قرار گرفت. 

محسن برهانی، حقوق‌دان، در واکنش به اظهارات علم‌الهدی به این بخش از سخنان او که گفته است «برادران و خواهران! همه شما باید با موضوع کشف حجاب مقابله کنید» اشاره کرد و به او ماجرای قتل‌های محفلی کرمان را یادآور شد و نوشت: «بسیجیانی که قتل‌های محفلی کرمان را در سال ۸۱ مرتکب شدند، مدعی شدند که تحت‌تأثیر سخنرانی حاج‌آقای…، آدم کشتند. باید دقیق بگویید چه نوع تقابلی و با چه شرایطی؟ سابقاً این توصیه‌های غیردقیق، فاجعه آفرید!»

اگرچه برهانی با قراردادن سه‌نقطه به‌جای نام مصباح یزدی به‌طور مستقیم اسم او را مطرح نکرد، کسانی که وقایع قتل‌های محفلی کرمان را در خاطر دارند، به یاد می‌آورند که قاتلان در دادگاه به‌صراحت اعلام کردند بر اساس یکی از سخنرانی‌های مصباح یزدی خود را مکلف دانسته بودند کسانی را که از دید آن‌ها شئون مذهبی را رعایت نمی‌کردند به قتل برسانند. 

اما واکنش به سخنان روز جمعه علم‌الهدی منحصر به منتقدان جدی او درون حاکمیت نماند و حتی به روزنامه‌های همسو با حاکمیت نیز کشیده شد و آن‌ها نیز با اشاره به هم‌زمانی این سخنان با حملات شیمیایی به مدارس دخترانه ابراز نگرانی کردند که چنین سخنانی برای نظام هزینه‌تراشی کند. 

این درحالی است که احمد علم‌الهدی با اعلام ناتوانی نهادهای امنیتی درخصوص موضوع حجاب، گفته است: «فضا را به جایی رسانده‌اند که هر نهاد حاکمیتی در این حوزه اقدام کند، چنین تلقی می‌شود که حجاب حکومتی است و براین‌اساس، دیگر اقتدار امنیتی نظام نمی‌تواند در این عرصه میدان‌داری کند.»

علم‌الهدی خواستار حضور آتش‌به‌اختیار افراد برای مقابله با بدحجابی شد و از طیفی که او مؤمنان نامید، دعوت کرد که در مسئله مقابله با بدحجابی و همچنین مقابله با گرانی ارز، حضور میدانی داشته باشند. 

این بار چندم است که طی ماه‌های اخیر امام‌جمعه مشهد بر فعال‌شدن نیروهای مردمی برای مقابله با بدحجابی تاکید کرده است. 

دفاع علم‌الهدی از عملکرد اقتصادی دولت و نسبت‌دادن گرانی ارز به دشمنان خارجی هم قبل از این‌، سبب شده بود محمدتقی فاضل‌میبدی، از اساتید حوزه علمیه، خطاب به او بنویسد: «آقای علم‌الهدی! کمی تقوا داشته باشید. اگر گرانی ارز به این صورت در دولت گذشته یا دولت خاتمی اتفاق می‌افتاد، آنجا هم توطئه خارجی می‌دانستید؟ یا برسر دولت می‌کوفتید؟ قرآن می‌گوید عدالت ورزید ولو علیه خود یا بستگان باشد. بپذیرید گرانی ارز و سایر نیازهای مردم به بی‌تدبیری دولت برمی‌گردد.»

همچنین برخی فعالان سیاسی اصولگرا نیز به دلیل تبعات اظهارنظرهای پدر همسر ابراهیم رئیسی خواستار تغییر او و چند تن دیگر از ائمه جمعه شده و گفته بودند در وضعیت بحرانی کنونی جامعه نباید اجازه داده شود این افراد از تریبون نمازجمعه بر آتش التهابات بدمند. 

اما نگرانی علم الهدی در روز جمعه پاسخ به بعضی رسانه‌های تندرو هم بود که انتظار داشتند او در واکنش به درخواست برخی افراد از دولت، مبنی‌بر اصرار نداشتن به غرب‌ستیزی، واکنش نشان دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علم‌الهدی در خطبه‌های نمازجمعه، با توجه به احتمال احیای مذاکرات برجام، تاکید کرد: «عده‌ای از عناصر و عوامل ارتجاعی از ملی‌مذهبیون گرفته تا فتنه‌گران سال ۱۳۸۸ و پیروان دولت عبرت، پیامی را در فضای مجازی توسعه می‌دهند و تاکید دارند که نظام اسلامی نباید دشمن‌تراشی کند و با آمریکا درگیر شود. آیا این دشمن‌تراشی است؟ خیر، این دشمن‌شناسی است.»

این سخنان، موضع‌گیری لجوجانه امام‌جمعه مشهد مقابل درخواست برخی نهادها، ازجمله دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، و وزارت امور خارجه به نظر می‌رسد، رویکردی که سبب شده است تا در روزهای اخیر شایعاتی مبنی‌بر تغییر او در رسانه‌ها منتشر شود. 

وب‌سایت خبری منیبان روز پنجشنبه به نقل از سیدصادق حسینی، فعال رسانه‌ای، مدعی شد برکناری علم‌الهدی قطعی است و محمدجواد نظافت یزدی جایگزین او خواهد شد، خبری که حضور علم‌الهدی در نمازجمعه این هفته مشهد و اشاره‌نکردنش به تغییر خود، نشان از کذب‌بودن و یا به‌تعویق‌افتادن آن از سوی علی خامنه‌ای دارد. 

هم‌زمان با تداوم حمله‌های شیمیایی به مدارس دخترانه در استان‌های مختلف ایران و تقویت احتمال دست داشتن نیروهای آتش‌به‌اختیار پیرو علی خامنه‌ای در این حملات، شنیده‌ها حاکی از آن است نهادهای امنیتی نگران‌اند دعوت امام‌جمعه مشهد برای حضور میدانی نیروهای خودسر علیه بدحجابی، به تقویت نظریه نقش‌داشتن نیروهای حکومت در حمله‌های شیمیایی به مدارس دخترانه به قصد انتقام‌گیری از زنان و ایجاد فضای رعب و وحشت میان آن‌ها، منجر شود. 

باید دید با اصرار مجدد احمد علم‌الهدی به این رویکرد تنش‌زا، آیا رهبر جمهوری اسلامی بر ماندن او در جایگاه امام‌جمعه مشهد اصرار می‌ورزد و یا شایعه برکناری‌اش در روزهای آینده به واقعیت می‌انجامد.