افزایش قربانیان کشتی غرق‌شده در جنوب ایتالیا؛ ۷۸ افغان از جمله ۱۴ کودک

با سلطه طالبان بر افغانستان، بسیاری از شهروندان تلاش می‌کنند به دیگر کشورها مهاجرت کنند

شمار شهروندان افغان که در کشتی غرق‌شده در جنوب ایتالیا جان باختند به ۷۸ نفر افزایش یافت. کبرا رحمتی، شهروند افغان مقیم ایتالیا که از محل حادثه  دیدار کرده و با شماری از افراد نجات‌یافته صحبت کرده است، به ایندیپندنت فارسی گفت ۱۴ کودک افغان نیز از جمله قربانیان‌اند. رحمتی افزود که شماری دیگر از مهاجران از جمله شهروندان افغانستان که سوار کشتی بودند، هنوز پیدا نشده‌اند.

با گذشت بیشتر از یک هفته از غرق شدن کشتی حامل حدود ۱۸۰ مهاجر، تاکنون شماری از مسافران هنوز پیدا نشده‌اند. خبر غرق شدن این کشتی که از شهر ازمیر ترکیه حرکت کرده بود، روز یکشنبه ۷ اسفند، از طرف مقام‌های دولت ایتالیا اعلام شد.

کبرا رحمتی گفت کشتی غرق‌شده ظرفیت انتقال حدود ۱۰۰ نفر را داشته، اما قاچاقچیان بیش از ۱۸۰ نفر زنان و کودکان را در این کشتی جا داده بودند. رحمتی به نقل از یکی از شهروندان افغان که نجات یافته و اکنون در ایتالیا تحت درمان است، گفت کشتی تا ۵۰۰ متری ساحل رسیده بود و پس از آن غرق شد. از میان کودکان افغان که سوار این کشتی بودند، تنها یک کودک ۹ ساله نجات یافته است که در کمپ آوارگان نگهداری می‌شود.

قربانیان در یک سالن ورزشی در شهر کروتونه داخل تابوت‌ها نگهداری می‌شوند و دولت ایتالیا تعهد کرده است که همه اجساد را با هزینه دولتی به افغانستان بفرستد. خالد ذکریا، سفیر افغانستان در ایتالیا که به محل حادثه رفته است، تا‌کنون نتوانسته با افراد نجات‌یافته و تحت درمان ملاقات کند. 

کبرا رحمتی گفت: «پلیس ایتالیا به جز اعضای درجه یک خانواده‌های قربانیان، به کسی دیگر اجازه نمی‌دهد از بیمارستان‌هایی که افراد نجات‌یافته تحت درمان‌اند، دیدن کند.»

رحمتی افزود که تلاش‌ها برای یافتن افرادی که ناپدید شده‌اند جریان دارد، اما به‌دلیل اینکه ساحل محل حادثه، شنی و طوفانی است و هر ساعت به ضخامت شن‌ها افزوده می‌شود، یافتن اجساد افراد ناپدید‌شده به تاخیر افتاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رحمتی به نقل از یک افغان که یکی از سرنشینان کشتی بوده و نجات یافته است، گفت ممکن است بیشتر اجساد افراد ناپدیدشده در کنار ساحل زیر شن باشند، چون به گفته او تنها در ۲۴ ساعت گذشته، ۲ متر به ضخامت شن در بخش‌هایی از ساحل افزوده شده است.

کبرا رحمتی در ادامه افزود که دولت ایتالیا تاکنون با خانواده‌های همه ۷۸ شهروند جان‌باخته افغان که تاکنون هویتشان ثبت شده است، نتوانسته تماس برقرار کند و دولت ایتالیا در صورتی که خانواده‌ها بخواهند اجساد قربانیان به افغانستان فرستاده شوند، این کار را انجام می‌دهد. او در مورد افراد نجات‌یافته و تحت درمان گفت که طبق تصمیم دولت ایتالیا این افراد اگر خواسته باشند می‌توانند در این کشور بمانند و درخواست پناهندگی بدهند.

یکی از سرنشینان این کشتی، مائده حسینی، دختر ۱۷ ساله هراتی، است که تاکنون ناپدید شده است و خانواده‌اش اطلاعی از او ندارد. کبرا رحمتی گفت عکس مائده را به پلیس ایتالیا نشان داده و پلیس گفته است که مائده در میان جان‌باختگان نیست. کبرا افزود که هنوز سرنخی از مائده به دست نیامده است.

حسن حسینی، عموی مائده، عکس‌ها و ویدیویی از مائده را در فضای مجازی منتشر کرد و از کسانی که در ایتالیا حادثه غرق شدن کشتی و جست‌وجوی قربانیان ناپدید‌شده را دنبال می‌کنند، درخواست کرد که اگر سرنخی از مائده به دست آوردند با او در میان بگذارند.

رنا ارسلان، یکی از سرنشینان این کشتی، پس از غرق شدن کشتی ویدیو کوتاهی در تیک‌تاک منتشر کرد که نشان می‌دهد مائده در کنار پنجره‌ای رو به دریا، نشسته است.

سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا، روز پنجشنبه، از سالن ورزشی که در آن اجساد قربانیان نگهداری می‌شود، دیدن و با بستگان قربانیان صحبت کرد. براساس اطلاعات مقام‌های ایتالیایی، سرنشینان این کشتی شامل شهروندان افغانستان، ایران، سومالی، پاکستان، فلسطین و سوریه می‌شدند که ۸۰ تن آنان نجات یافته‌اند.

بیشترین مسافران این کشتی شهروندان افغانستان بودند. پس از سلطه طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، موج مهاجرت از افغانستان به کشورهای مختلف جهان افزایش یافته است. حدود ۴۰۰ هزار شهروند افغان در ترکیه زندگی می‌کنند که بخش بزرگی از آن‌ها، قصد مهاجرت به اروپا را دارند.

اواسط فوریه، اجساد ۱۸ مهاجر افغان که در اثر گرسنگی و خفگی ناشی از کمبود اکسیژن در داخل یک کامیون جان باخته‌ بودند، در حومه شهر صوفیه، پایتخت بلغارستان، پیدا شد.

پلیس بلغارستان گفت این مهاجران افغان در تلاش برای رسیدن به یکی از کشورهای اروپایی، در ۲۰ کیلومتری شهر صوفیه، پایتخت بلغارستان، ساعت‌ها بدون آب و غذا ماندند و در نتیجه خفگی و کمبود اکسیژن جان باختند.

در همین حال، به‌تازگی دولت آفریقای جنوبی تصمیم گرفت که درخواست پناهندگی ۲۲ شهروند افغان را که با سلطه طالبان بر افغانستان، با عبور از کشورهای مختلف به آن کشور رسیدند، رد کند. هرچند دادگاه دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد که شهروندان افغان می‌توانند در این کشور درخواست پناهندگی کنند، اما وزارت کشور آفریقای جنوبی گفت شهروندان افغان حق درخواست پناهندگی در این کشور را ندارند. وزیر کشور آفریقای جنوبی گفت که شهروندان افغان از چندین کشور عبور کرده و به آفریقای جنوبی رسیده‌اند و باید در نخستین کشور امنی که به آن رسیده بودند، درخواست پناهندگی می‌دادند.

شرایط دشوار زندگی در افغانستان تحت سلطه طالبان، بسیاری از شهروندان این کشور را وادار به مهاجرت به دیگر کشورهای جهان کرده است. تعقیب و آزار کارمندان و نظامیان دولت پیشین افغانستان، قتل و ربودن بازرگانان، صدور فرمان‌های زن‌ستیزانه و منع زنان و دختران از تحصیل و اشتغال، بیش از همه زندگی در این کشور را دشوار کرده است. در کنار این، خشکسالی مداوم و از دست رفتن حدود ۷۰۰ هزار شغل با فروپاشی دولت پیشین افغانستان، فقر و گرسنگی در این کشور را تشدید کرده است.

هرچند سازمان ملل متحد با ارائه کمک‌های نقدی و توزیع کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان تلاش می‌کند ضمن اشتغال‌زایی، نهادهای دولتی را فعال نگه دارد، اما عملکرد ضدحقوق بشری طالبان و شکل نگرفتن دولت فراگیر در این کشور، باعث شده است تا ناامیدی به آینده در این کشور تشدید شود.

بیشتر از جهان