ترکیه در یک‌ سال گذشته، بیش از ۵۷ هزار مهاجر افغان را اخراج کرده است

شمار کل مهاجران اخراج‌شده از ترکیه به ۱۰۱ هزار نفر می‌‌رسد

در سال ۲۰۲۲، از ورود نزدیک به ۲۵۰ هزار مهاجر غیرقانونی به ترکیه جلوگیری شد-Adem ALTAN / AFP

دولت ترکیه در گزارشی تازه اعلام کرد که از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون، حدود ۱۰۱ هزار مهاجر غیرقانونی را از این کشور اخراج کرده است. بیش از ۵۷ هزار تن از افراد اخراج‌شده، شهروندان افغانستان‌اند که به صورت غیرقانونی در ترکیه زندگی می‌کردند.

اخراج این تعداد مهاجر غیرقانونی ۱۵۲ درصد بیشتر از تعداد مهاجران اخراجی در سال ۲۰۲۱ است. بر اساس اطلاعیه‌ای که اداره مهاجرت ترکیه به‌تازگی منتشر کرد، نسبت به سال ۲۰۲۱، آمار اخراج مهاجران افغان ۲۱۲ درصد، اخراج مهاجران پاکستانی ۳۲ درصد و اخراج اتباع کشورهای دیگر ۱۹۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس آمار وزارت کشور ترکیه، از سال ۲۰۱۶ تاکنون، درمجموع نزدیک به ۵۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی از ترکیه اخراج شده‌اند و از ورود حدود ۲.۷ میلیون مهاجر به ترکیه هم جلوگیری شده است.

در این اطلاعیه اعلام شده که تنها در سال ۲۰۲۲، از ورود نزدیک به ۲۵۰ هزار مهاجر غیرقانونی به ترکیه ممانعت شده است و در پی تلاش‌ها و تدابیر امنیتی اتخاذشده در مرزهای شرقی و جنوبی ترکیه، ورود غیرقانونی به ترکیه نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اطلاعیه می‌افزاید که سهم مهاجران افغان اخراج‌شده از ترکیه حدود ۵۰ درصد است و در طول سال ۲۰۲۲، ترکیه ۵۷ هزار شهروند افغانستان را که به صورت غیرقانونی به ترکیه وارد شده بودند، اخراج کرده است که ۴۱ هزار تن آنان با ۲۱۴ پرواز چارتر به کابل منتقل و حدود ۱۶ هزار تن با پروازهای برنامه‌‌ای به افغانستان برگشت داده شده‌اند. ۱۱ هزار تبعه پاکستان نیز در همین مدت به پاکستان برگردانده شده‌اند.

در اطلاعیه تصریح می‌شود که دولت ترکیه تحت فشار کشورهای اروپایی قرار دارد تا جلو هجوم بیش از حد مهاجران از مسیر ترکیه به سمت اروپا را بگیرد.

اداره مهاجرت ترکیه اعلام کرد که در حال حاضر، نزدیک به ۱۹ هزار مهاجر در نوبت اخراج از ترکیه قرار دارند که بیش از پنج هزار تن از آنان شهروند افغانستان‌اند. ترکیه مراکز بازداشت و نگهداری مهاجران غیرقانونی پیش از اخراج شدن را افزایش داده است و اکنون ۳۰ مرکز با ظرفیت پذیرش حدود ۲۰ هزار مهاجر دارد.

هم زمان با سقوط دولت جمهوری در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، کشور ترکیه که پیش‌بینی می‌کرد با موج تازه‌ای از مهاجرت افغان‌ها به این کشور مواجه شود، به افغان‌ها هشدار داد که از مهاجرت به ترکیه پرهیز کنند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، و مقام‌های ارشد این کشور بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند که ترکیه هیچ تعهدی نداده است که به پناهگاه امن پناهجویان افغان تبدیل شود.

ترکیه یک گذرگاه کلیدی برای پناهجویانی است که قصد دارند رهسپار اروپا شوند. به‌ویژه آن‌هایی که از جنگ و آزارواذیت طالبان فرار می‌کنند. موج مهاجرت از افغانستان به سوی ترکیه و از آنجا به اروپا همچنان افزایش یافته و با اینکه ترکیه از مرزهای شرقی خود با ایران که مسیر اصلی عبور مهاجران افغان است، به‌شدت حفاظت و با مهاجران افغان که در این مسیر بازداشت می‌شوند، با بدترین و خشن‌ترین شیوه‌ها برخورد می‌کند، مهاجران افغان همچنان برای عبور از تمامی بن‌بست‌ها و رسیدن به ترکیه مصمم‌اند.

در یک سال گذشته، گزارش‌های زیادی از ضرب‌وشتم، قتل و شکنجه مهاجران به دست مرزبانان ترکیه‌ منتشر شد. این گزارش‌ها حتی واکنش سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر را نیز به همراه داشت؛ اما مقام‌های دولت ترکیه تاکید دارند که به هر نحو ممکن، جلو هجوم مهاجران را خواهند گرفت.

ترکیه در حال حاضر، میزبان حدود پنج میلیون مهاجر است که بیشتر شهروندان سوریه و افغانستان‌اند. بر اساس آمارهای دولت ترکیه، افغان‌ها دومین گروه جمعیتی مهاجران در ترکیه را تشکیل می‌دهند.

هرچند اکثر افغان‌ها مهاجرت به ترکیه را راهی برای رسیدن به اروپا می‌دانند، برخی از این مهاجران که امکان ادامه مسیر نداشته‌اند، در همان ترکیه مانده‌اند و آنجا زندگی می‌کنند. افغان‌های هم که امکانات مادی بهتری دارند، از ترکیه درخواست شهروندی کرده‌اند و اکنون هزاران تبعه افغانستان شهروندی ترکیه را گرفته‌اند.

بیشتر از جهان