اجساد ۱۸ مهاجر افغان در کامیونی در بلغارستان پیدا شد

بلغارستان مسیر عبور مهاجران افغان برای رسیدن به اروپای غربی است

کسانی که در این کامیون گیر کرده بودند، به دلیل خفگی ناشی از کمبود اکسیژن جان باختند‌ــ HANDOUT / BULGARIAN PROSECUTORS OFFICE / AFP

پلیس بلغارستان می‌گوید که جسد ۱۸ مهاجر افغان را در داخل یک کامیون در نزدیکی شهر صوفیه، پایتخت این کشور، پیدا کرده است. این افراد در اثر گرسنگی و خفگی ناشی از کمبود اکسیژن در داخل این کامیون جان باخته‌اند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه) گزارش داد که وزارت بهداشت بلغارستان اعلام کرده علاوه بر ۱۸ جسدی که به بیمارستان صوفیه منتقل شده‌اند و در میان آن‌ها یک کودک بوده است، ۳۴  مهاجر دیگر نیز که وضعیت جسمی وخیمی داشته‌اند، در بیمارستان‌های این شهر بستری شده‌اند.

پلیس بلغارستان می‌گوید این افراد در یک کامیون حمل الوار سوار شده بودند. این کامیون در نزدیکی شهر لوکروسکو پیدا شد. بوریسلاو سارافوف، رئیس سرویس تحقیقات ملی بلغارستان، به خبرنگاران گفت که این افراد به صورت غیرقانونی از ترکیه وارد بلغارستان شده، دو شب را در جنگلی گذرانده و سپس در شهر یامبول در جنوب شرقی بلغارستان در این کامیون سوار شده بودند.

در همین حال، آسن مدجیدیف، وزیر بهداشت بلغارستان، می‌گوید که در میان ۳۴ مهاجر زنده‌مانده از این حادثه، پنج کودک نیز وجود دارند که حالشان وخیم است. مدجیدیف همچنین گفت کسانی که در این کامیون گیر افتاده بودند، به کمبود اکسیژن خفه شده بودند. این افراد روزهای متوالی چیزی نخورده و کاملا یخ‌زده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس بلغارستان می‌گوید در رابطه با این حادثه چهار تن را بازداشت کرده است که قبلا نیز به جرم قاچاق انسان محکوم شده و به زندان افتاده بودند. 

بلغارستان در مسیر حرکت مهاجران غیرقانونی از ترکیه به سوی اروپای غربی و شمالی قرار دارد. آنان نخست به صورت غیرقانونی از ترکیه بلغارستان می‌شوند و چندین روز در جنگل‌های بلغارستان برای پیدا کردن قاچاق‌بر سرگردان می‌مانند. سپس  از شیوه‌های مختلف از جمله سوارشدن در قسمت بار کامیون‌ها و حتی در فریزر کامیون‌های حمل مواد غذایی، به سوی کشورهای اروپای غربی حرکت می‌کنند.این سفرها گاهی فاجعه‌بار می‌شوند و به دلایلی چون خفگی مهاجران ناتمام می‌مانند.

در سال ۲۰‍۱۵ سه راننده کامیون در بلغارستان به قتل ۷۱ پناهجو متهم شدند. آنان تعدادی پناهجو را در کامیون‌های خود جا داده بودند اما به دلیل کمبود اکسیژن ۷۱ تن از آنان جان خود را از دست دادند. راننده کامیون‌ها این اجساد را کنار یک بزرگراه رها کرده بودند. 

افزایش قاچاق انسان از طریق بلغارستان کشورهای اروپای غربی را نگران کرده است. اتریش و هلند، در دسامبر ۲۰۲۲، ورود شهروندان بلغاری بدون ویزای اتحادیه اروپا (شینگن) به خاک خود را ممنوع کردند. اما به نظر می‌رسد این کشور دوباره در تلاش برای اخذ امتیاز ورود بدون ویزا شهروندانش به کشورهای اروپای غربی است.  

بیشتر از جهان