دستور رهبر طالبان برای چاپ کتاب مطابق با شریعت اسلامی

این دستور رهبر طالبان در حالی مطرح می‌شود که این گروه اجازه چاپ و فروش برخی از کتاب‌های شعر و داستان را نمی‌دهند

در شماری از استان‌های افغانستان، طالبان عناوین کتاب‌های که از نظرشان مخالف شریعت اسلامی است، از کتاب فروشی‌ها و کتابخانه‌ها جمع‌آوری کرده‌اند-HOSHANG HASHIMI / AFP

خبرگزاری باختر، روز پنجشنبه ۱۱ اسفند (دوم مارس)‌، گزارش داد که ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، دستور داده که کتاب‌ها و فرمان‌هایی که مطابق با «شریعت اسلامی» است منتشر شود.

او این موضوع را در دیدار با ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله و شماری از مسئولان طالبان و علمای دینی بیان کرده است.

در این گزارش آمده است: «‌امیرالمومنین در این نشست بر حمایت از نظام اسلامی، ترویج علوم اسلامی، نشر کتاب‌های مطابق با شریعت و فرمان‌های مطابق با اسلام تاکید کرد و پیشنهاد‌های حاضران را نیز شنید. شرکت‌کنندگان وعده دادند که از فرمان‌های امارت اسلامی اطاعت می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دستور رهبر طالبان در حالی مطرح می‌شود که این گروه اجازه چاپ و فروش برخی از کتاب‌های شعر و داستان را نمی‌دهند.

طالبان کتاب‌هایی را که از‌نظرشان مخالف شریعت اسلامی است، از کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌های شماری از استان‌های افغانستان جمع‌آوری کرده‌اند.

شماری از نویسندگان و خبرنگاران در طول دوران حکومت طالبان بر افغانستان بازداشت شده‌اند و جلسات کتابخوانی و جلسات شعرخوانی به کمترین حد رسیده‌اند. بسیاری از فرهنگیان افغانستان از ترس حکومت طالبان فرار کرده‌اند و شماری هم در تلاش خروج از کشورند.

 طالبان برای رشد زبان پشتو تلاش زیادی می‌کنند و بسیاری از تابلوهای ادارات دولتی را از زبان فارسی به پشتو تغییر داده‌‌اند. طالبان همچنین بزم‌های شعرخوانی به زبان پشتو را با حضور مقام‌های ارشد این گروه در تلویزیون ملی افغانستان راه‌اندازی کردند.

رهبر این گروه ادعا می‌کند که تمامی دستورهایش بر‌اساس شریعت اسلامی است.

طالبان در یک سال و نیم گذشته تحصیل دختران بعد از کلاس ششم را ممنوع اعلام کردند و زنان زیادی نیز از کار کردن محروم شدند.

طالبان به زنان اجازه رفتن به پارک‌های تفریحی، سالن‌های ورزشی و سفر در مسافت‌های طولانی بدون حضور محرم شرعی را نمی‌دهند.

افزون بر این، طالبان محدودیت‌های شدیدی علیه آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان وضع کرده‌اند و ادعا می‌کنند که همه این محدودیت‌ها بر‌اساس شریعت اسلامی است و آن‌ها به‌منظور برقراری نظام اسلامی دو دهه با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن ازجمله ایالات متحده آمریکا جنگیده‌اند.