اظهارات جانسون باعث شد حکم نازنین زاغری دو برابر شود

بوریس جانسون در مورد نازنین زاغری دروغ گفت

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری و بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا - WPA Pool/Getty

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، متهم شده که درباره ادامه حبس خانم نازنین زاغری رتکلیف در ایران دروغ گفته و «وعده‌های توخالی» داده است. او پیشتر متهم شده بود که در مقام وزیر خارجه، با اشتباهاتش موجب طولانی‌تر شدن دوره حبس خانم زاغری رتکلیف شده است.

آقای جانسون متهم شده که در سمت وزیر خارجه، به یک کمیته پارلمانی بریتانیا گفته بوده که نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی در زمان بازداشت به اتهام جاسوسی، در ایران «فن خبرنگاری تدریس می‌کرده است.» منتقدین آقای جانسون می‌گویند او ملعبه دست حکومت ایران شده بوده است.

اظهارات آقای جانسون باعث شد مقامات قضایی ایران حکم حبس نازنین را به اتهام مضاعف «تبلیغ علیه نظام» دو برابر کنند. خانم زاغری رتکلیف و همسرش، ریچارد رتکلیف، می‌گویند او هنگام بازداشت در تعطیلات بوده است.

حال، آقای رتکلیف نخست وزیر را متهم کرده که در ارتباط با ادامه حبس همسرش، از خود رفع مسئولیت می‌کند. آقای رتکلیف می‌افزاید به اعتقاد او تصمیمات آقای جانسون به حبس افراد بیشتری در زندان‌های ایران انجامیده است.

آقای رتکلیف در نامه ای که ۱۰۰ روز پس از ارسال به مقر نخست وزیری در اختیار عموم گذاشته، گفته است:«عواقب اشتباهات سیاست خارجی بریتانیا نباید بر شانه های یک مادر و کودک گذاشته شود.»

آقای رتکلیف در اشاره به رقابت بر سر رهبری حزب محافظه کار گفت:«شما در مباحثات تلویزیونی‌تان در تابستان امسال گفتید اظهارات‌تان در سال ۲۰۱۷ (در مورد هدف دیدار خانم زاغری رتکلیف از ایران) هیچ‌گونه عواقبی در پی نداشته است. این یک دروغ محض است.

«متحدان‌تان در رسانه ها گفتند کسانی که به دنبال سرزنش شما هستند، طرفداران رژیم ایرانند.

« البته سیاست مملو از وعده های توخالی است، اما وعده‌هایی که سیاست‌مداران به آسانی می‌دهند می‌تواند بار سنگینی بر دوش دیگران شود.

«اشتباه اولیه شما مرا آنقدر ناراحت نمی‌کند که عواقب لاپوشانی های آن.»

اقای رتکلیف در ادامه، به اظهارات یک مقام بلندپایه دولت، که در نشریه «سان» منتشر شد، اشاره می‌کند که دلیل واقعی ادامه حبس همسرش، قرض ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران بر سر یک معامله اسلحه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای رتکلیف می‌گوید تعداد دیگری از ایرانیان با تابعیت دوگانه به همین دلیل در ایران زندانی شده‌اند.

با وجود این، هرچند این امر قدری به اوضاع کمک کرده و تاریخی موقت برای رهایی خانم رتکلیف تعیین کرد، اما این وجه هرگز در اختیار دولت ایران قرار نگرفت.

آقای رتکلیف در این نامه می‌گوید:«روشن نیست چرا در مقام وزیر خارجه به قول‌تان عمل نکردید، یا در گفتگو با روزنامه ها چنین وعده‌هایی دادید در حالی که قصد برآوردن آن‌ها را نداشتید.

«با توجه به رویدادهای بعدی، روشن نیست حالا که دارای اختیارات مقام نخست وزیری هستید، آیا هنوز حاضرید به وعده‌تان عمل کنید یا دست‌کم در ملاقاتی پیرامون آن توضیح بدهید. اظهارات وزیر خارجه را نمی‌توان به آسانی پاک کرد؛ به ویژه در جایی که آن‌ها در مقام نخست وزیری قرار گیرند.»

گابریلا، دختر این زن و شوهر، پس از سه سال و نیم و برای نخستین بار پس از حبس مادرش، در ماه اکتبر به بریتانیا بازگشت. گابریلا در این مدت در ایران با پدربزرگ و مادر بزرگش زندگی می‌کرد.

آقای رتکلیف ضمن تقاضا برای اقدام بیشتر گفت:«من هنوز خواهان ملاقات با شما هستم نه با وکلا. اما با توجه به اکراه گذشته شما، می‌خواهم گابریلا را با خودم بیاورم.

«می‌خواهم در این ملاقات، شخصا اهمیت و بی‌گناهی نازنین، و تعهدتان را برای بازگرداندن او تأیید کنید.»

آقای رتکلیف افزود:«کار یک نخست وزیر تنها مطرح بودن در رسانه ها نیست، بلکه در نهایت ایجاد تغییر است. و این کار، با حفاظت از شهروندان در آسیب پذیرترین شرایط در وطن و درخارج از وطن آغاز می‌شود.

«وعده های رنگین مردم را محافظت نمی‌کند. در واقع، اگر به این وعده ها عمل نشود، تاثیری معکوس خواهد داشت. بدانید که اقدامات شما موقعیت نازنین را سخت کرد. امیدواریم حالا اقدامات‌تان او را به خانه بازگرداند.

«این قول در جای خود باقی است. تا زمانی که به آن عمل نشود، هزینه انسانی آن برای نازنین و دیگران افزایش خواهد یافت.»

© The Independent