جمهوری اسلامی به دنبال جاسوسی از تلفن و رایانه ایرانیان مخالف مقیم نروژ است

پلیس امنیتی نروژ از ظرفیت‌های گسترده جمهوری اسلامی برای جاسوسی از مخالفانش در این کشور ابراز شگفتی کرد

عکس از مشرق نیوز

شبکه تلویزیونی دولتی ان‌ارکی نروژ در گزارشی، از تهدید و جاسوسی گسترده از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در خاک نروژ خبر داد و از اقدام‌های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی برای هک کردن موبایل و کامپیوتر ایرانیان مقیم نروژ گزارش‌هایی منتشر کرد.

این گزارش‌ها را سازمان پلیس امنیتی نروژ، موسم به پی‌اس‌تی، در اختیار روزنامه‌نگاران ان‌ار‌کی قرار داده است. نیروهای امنیتی نروژ می‌گویند در ماه‌های اخیر در موارد متعدد، دریافته‌اند که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی برای هک رایانه‌ها و موبایل‌های ایرانیان از قابلیت‌های گوناگون بهره برده است.

پلیس امنیتی نروژ در بخشی از گزارش خود آورده است: «جاسوسی از مهاجران ایرانی در حوزه دیجیتال به طور موازی و از طریق نظارت بر رسانه‌های اجتماعی تا افشای داده‌های خصوصی و شبکه‌ تماس موبایل‌ها صورت می‌گیرد.»

هانه بلومبرگ، رئیس بخش ضداطلاعات پی‌اس‌تی، در مصاحبه با تلویزیون نروژ گفت که اطمینان دارد جمهوری اسلامی ایران پشت تمامی این تهدیدها است.

بلومبرگ افزود: «ظرفیت‌های سایبری قابل‌توجهی که حکومت ایران برای جاسوسی از مخالفانش از آن بهره می‌برد، شگفت‌آورند.»

پلیس امنیتی نروژ می‌گوید جمهوری اسلامی به دو روش برای جاسوسی اقدام می‌کند؛ بدافزارهایی که از طریق پیامک روی موبایل‌ها نصب می‌شوند و بدافزارهایی که از طریق ای‌میل روی کامپیوترها فعال می‌شوند.

بلومبرگ می‌گوید: «یک بار که بدافزار به تلفن همراه یا رایانه شما وارد شود، می‌تواند به کل اطلاعات شما دست یابد.»

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در اسلو به تلویزیون نروژ توضیح داد که هک موبایل و کامپیوتر مخالفان رژیم تنها محدود به کشور نروژ نیست و در ده‌ها کشور دیگر هم اجرا شده است. به گفته این سازمان، جمهوری اسلامی برای خاموش کردن اعتراض‌ها در ایران از هیچ روشی، حتی تهدید ایرانیان ساکن خارج از کشور، فروگذار نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلویزیون ان‌ارکی‌ برای سفارت جمهوری اسلامی در اسلو ایمیلی فرستاده و درباره ادعاهای مطرح شده درباره هک اطلاعات ایرانیان پرس‌وجو کرده است. این سفارتخانه در پاسخ، این ادعاها را به‌شدت رد کرده و آن‌ها را «بی‌اساس و مضحک» خوانده است.

سفارت جمهوری اسلامی در اسلو مخالفان را متهم کرده است که «با تشکیل محافل ضدایرانی» سعی دارند به اهداف سیاسی کوتاه‌مدت دست یابند. این سفارتخانه از خبرنگاران نروژی خواست اطلاعات را «به‌صورت حرفه‌ای و منصفانه» منتشر کنند.

گزارش جاسوسی از شهروندان ایرانی مقیم نروژ در حالی منتشر می‌شود که دولت استرالیا نیز دو ماه پیش از توقف یک «عملیات جاسوسی گسترده» در خاک این کشور خبر داد. بنا بر اعلام کانبرا، دستگاه‌های امنیتی استرالیا موفق شده‌اند جمهوری اسلامی را در عملیات جاسوسی از یک شهروند دوتابعیتی ایرانی‌ــ‌استرالیایی ناکام بگذارند.