رئیس اطلاعات سپاه عضو «شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور» شد

شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در دولت رئیسی، رویکرد امنیتی و اطلاعاتی خود را گسترش داد

 شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، سیاست‌های کلان حکومت در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور را بررسی و تصویب می‌کند-فارس

برنامه عملیاتی جمهوری اسلامی ایران برای طبقه‌بندی اطلاعات ایرانیان ساکن خارج از کشور با حضور رئیس سازمان اطلاعات سپاه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و مدیر حوزه‌های علمیه در «شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور» به فاز تازه‌ای وارد می‌شود.

شورای عالی امور ایرانیان که سال ۱۳۸۳ تشکیل شد، زیرمجموعه وزارت امور خارجه است اما ریاست آن را رئیس‌جمهوری بر عهده دارد.

براساس مصوبه هیئت‌وزیران در سال ۱۳۹۴، اعضای اصلی این شورا عبارت‌ بودند از وزرای ارشاد، اطلاعات، اقتصاد، آموزش‌وپرورش، علوم، رفاه، میراث فرهنگی و روسای سازمان‌های صداوسیما و فرهنگ و ارتباطات اسلامی. اکنون با پیشنهاد وزارت امور خارجه و تصویب هیئت‌وزیران، حلقه اطلاعاتی و امنیتی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور بزرگ‌تر می‌شود؛ زیرا از این پس، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دادستان کل کشور، معاون اموربین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، مدیر حوزه‌های علمیه و رئیس بنیاد سعدی نیز در ترکیب اعضای شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور حضور خواهند داشت.

براساس آیین‌نامه اجرایی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، این شورا وظیفه دارد سیاست‌های کلان حکومت در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور را بررسی و تصویب کند.

این شورا با روی کار آمدن رئیسی، رویکرد امنیتی و اطلاعاتی خود را گسترش داد. یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها در این راستا نیز راه‌اندازی سامانه‌ای به نام «پرسمان تردد» بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، زمستان ۱۴۰۰ درباره اهداف راه‌اندازی این سامانه ادعا کرد: «ایرانیان خارج از کشور می‌توانند ظرف ۱۰ روز، با ارائه کمترین اطلاعات، از اینکه آیا بعد از ورود می‌توانند از کشور خارج شوند، آگاهی یابند.»

در همان زمان، راه‌اندازی این سامانه در سایت وزارت امور خارجه با واکنش کاربران رسانه‌های اجتماعی ساکن خارج از ایران، روبرو شد. به باور اغلب آنان، این اقدام دولت ایران «فریب‌کارانه» بود و با هدف به دام انداختن منتقدان خارج‌‌نشین انجام ‌می‌شد.

برخی از کاربران نیز نوشتند که حکومت ایران در نظر دارد با کشاندن دوتابعیتی‌ها به ایران و دستگیری آنان، از کشورهای دیگر «باجگیری» ‌کند.

ابراهیم رئیسی و مقام‌های دولت او با ادعای اینکه ایرانیان مقیم خارج برای ورود به کشور مشکلی ندارند و حتی می‌توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، اهداف پنهان خود برای طبقه‌بندی اطلاعات مربوط به آنان را دنبال می‌کنند.

حضور مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی در ترکیب جدید شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور هم بر این وجود چنین هدفی صحه می‌گذارد.

ابراهیم رئیسی دی‌ماه ۱۴۰۰ در جلسه‌ شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، به‌ صراحت این خواسته را مطرح کرد و گفت: «یکی از نکات مهمی که باید شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و دبیرخانه آن با جدیت پیگیری کند، کسب آمار دقیق از شمار و وضع ایرانیان خارج از کشور است.»

دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور زمستان ۱۳۹۹ در گزارشی اعلام کرد که بیش از چهار میلیون ایرانی خارج از کشور زندگی می‌کنند و بیش از ۷۶ درصد آنان در قاره‌های اروپا و آمریکا سکونت دارند.