گزارش‌ها از «تعرض جنسی» به هفت معترض نوجوان در زندان مرکزی زاهدان

مقام‌های زندان مرکزی زاهدان با شکنجه‌های سخت جسمی و روحی قصد اخذ اعترافات اجباری از این معترضان نوجوان را داشتند اما پس از ناکامی، آنها را مورد «تعرض و شکنجه جنسی» قرار دادند

مولوی عبدالحمید گزارش‌های تجاوز جنسی به معترضان بازداشتی را جنایت خواند-PUBLIC MEDIA

کمتر از یک هفته پس از آنکه ابراهیم ریگی، معترض ۲۴ ساله در جریان دومین بازداشت در اثر «ضرب و جرح و شکنجه» نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شد،  گزارش‌ها از زاهدان حاکی است که نیروهای امنیتی و مسئولان زندان مرکزی زاهدان پس از شکنجه شش معترض بلوچ و یک معترض اهل مشهد، آنها را در یک سلول و به صورت دسته جمعی مورد «تعرض جنسی» قرار داده‌اند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن ماه در پی انتشار گزارش‌هایی از تجاوز و تعرض جنسی به معترضان بازداشت شده، آن را «جنایت» خواند.

کمپین فعالین بلوچ روز یک‌شنبه هفتم اسفند ماه با انتشار اسامی شش تن از معترضان، گزارش داد که آنها و همچنین یک معترض اهل مشهد که در جریان اعتراضات بازداشت شده‌‌ بودند «در زندان مرکزی زاهدان مورد تعرض جنسی» قرار گرفته‌اند.

این کمپین هویت این افراد را «بنیامین کوهکن ۱۶ ساله، الیاس کوهکن ۱۹ ساله، یاسین کُبدانی ۱۷ ساله، محمد درویش نارویی ۱۹ ساله، اسحاق ریگی ۲۱ ساله و سعید باران زهی» اعلام کرد و افزود که تاکنون به هویت شهروند بازداشت شده اهل مشهد دسترسی نیافته است.

یک منبع مطلع به کمپین فعالین بلوچ گفت: «مسئولان زندان مرکزی زاهدان با شکنجه‌های سخت جسمی و روحی قصد اخذ اعترافات اجباری از این هفت معترض را داشتند و پس از با ناکامی در اخذ چنین اعترافاتی، اقدام به تعرض و شکنجه جنسی از طریق شلنگ» به این معترضان بازداشت شده کرده‌اند.

به گفته این منبع مطلع، «این معترضان بلوچ بازداشت شده، پس از شکنجه و تعرض جنسی از نظر روحی و جسمی در شرایط بسیار اسفناکی  به‌سر می‌برند.»

بنیامین کوهکن و یاسین کُبدانی در حال حاضر در بند کانون اصلاح و تربیت کودکان در زندان مرکزی زاهدان نگهداری می‌شوند و کمپین فعالیت بلوچ گزارش داد که بنیامین کوهکن پس از اقدام مسئولان زندان در تعرض جنسی، «دو بار اقدام به خودکشی» کرده که نجات یافته است.

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره تعرض جنسی به بنیامین کوهکن» ، مقام‌های قضایی به صورت شفاهی خانواده او را گفته‌اند که برای او اتهام «محاربه» تعیین کرده‌اند.

مادر و خاله بنیامین کوهکن که روز سه‌شنبه سوم اسفند ماه ۱۴۰۱ موفق به ملاقات با او شدند گفته‌اند که این نوجوان معترض «از نظر جسمانی و روحی در وضعیت بدی» قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش کمپین فعالین بلوچ آمده است که مسولان زندان پنج نفر از دیگر معترضان بازداشتی را که مورد تعرض قرار گرفته‌اند تهدید کردند که «در صورت رسانه‌ای شدن موضوع تجاوز» برای آنها اتهام «محاربه» صادر خواهد شد.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز ۳۰ بهمن ماه در واکنش به اخبار منتشر شده از تجاوز و تعرض جنسی به زندانیان»، آن را محکوم کرد و گفت: «افرادی که به‌عنوان مامور و بازجو به بازداشت‌شدگان تجاوز کرده‌اند، مرتکب بدترین جنایت شده‌اند.»

امام جمعه زاهدان همچنین گفت که «ملت ایران حتی اگر از خون به ناحق ریخته‌ شده فرزندان خود بگذرد، از عاملان و‌ آمران تجاوز نخواهد گذشت.»

مولوی عبدالحمید همچنین نوشت: «از نهادها وشخصیت‌های آزاده می‌خواهیم جهت جلوگیری از این جنایت و انحراف وحشتناک» ورود کنند.

گزارش جزییات تجاوز و تعرض جنسی به معترضان بازداشت شده در زندان مرکزی زاهدان درحالی منتشر شده است که ابراهیم ریگی، معترضی که مهر بازداشت و  یازدهم دی ماه آزاد شده بود، پس از بازداشت دوباره در چهارشنبه ۳ اسفند ماه در اثر «ضرب و جرح» و «شکنجه» در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ زاهدان کشته شد.