جو بایدن در سال ۲۰۲۱ گران‌بهاترین هدایا را از اشرف غنی و همسرش دریافت کرد

هدایای اشرف غنی و پوتین به آرشیو ملی آمریکا منتقل شده‌اند

رئیس جمهوری ایالات متحده نمی‌تواند هدیه‌ای را که ارزش آن بیش از ۴۱۵ دلار است نگهدارد-POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

بخش حساب‌داری سالانه وزارت امور خارجه ایالات متحده، گزارشی از هدایایی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و خانواده‌اش در سال ۲۰۲۱ دریافت کرده‌اند منتشر کرد. براساس این گزارش، بایدن و خانواده‌اش در سال ۲۰۲۱ گران‌بهاترین هدایا را از اشرف غنی، رولا غنی و ولادیمیر پوتین دریافت کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که اشرف غنی و همسرش، رولا غنی، در دیدار با جو بایدن در ژوئن ۲۰۲۱، فرش‌های ابریشمی به قیمت حدود ۲۸ هزار و ۸۰۰ دلار به او و جیل بایدن هدیه داده‌اند.

پس از اشرف غنی و همسرش‌، پوتین نیز هدیه گران‌بهایی به جو بایدن داده است. در گزارش آمده است که پوتین در دیدار با جو بایدن در اوایل ژوئن ۲۰۲۱ در سوئیس، یک جعبه و خودکار به ارزش ۱۲ هزار دلار به او هدیه داده است.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا همچنین آمده است عبدالله عبدالله -‌‌ که در آن زمان فرد شماره دو در ساختار قدرت در افغانستان بود- یک جعبه‌ جواهرات از لاجورد را به جو بایدن هدیه داده است که ارزش آن حدود ۱۱۵۰ دلار تخمین زده شد.

رسانه بیزنس‌استاندارد نوشت که هدایای پوتین، اشرف غنی و رولا غنی، به آرشیو ملی آمریکا منتقل شدند، چون رئیس‌جمهوری ایالات متحده نمی‌تواند هدیه‌ای را که بهای آن بیش از ۴۱۵ دلار است نگهدارد. رئیس‌جمهوری می‌تواند بهای احتمالی هدیه را به دولت بپردازد و آن را نزد خود نگهدارد، اما به نظر می‌رسد بایدن علاقه‌ای برای نگهداری هدایای پوتین و اشرف غنی نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این هدایا در حالی به بایدن اهدا شدند که روابط میان سه کشور خوب توصیف می‌شد. پس از حمله روسیه به اوکراین، روابط میان ایالات متحده و روسیه به تیرگی گرایید و همچنین با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، اشرف غنی و همسرش به امارات متحده عربی گریختند و قدرت در افغانستان به دست طالبان افتاد.

هدایای اشرف غنی و همسرش که یکی ۹ هزار و ۶۰۰ دلار و دیگری ۱۹ هزار و ۲۰۰ دلار ارزش داشتند، زمانی به جو و جیل بایدن داده شدند که دولت جمهوری در افغانستان در حال فروپاشی بود و حملات مرگبار طالبان در شهرهای افغانستان گسترش یافته بود.

این دیدار که حدود دو ماه پیش از فروپاشی دولت جمهوری صورت گرفت، هیچ‌ پیام امیدوار‌کننده‌ای برای بهبود اوضاع در افغانستان نداشت. در بیانیه‌های کاخ سفید و دفتر اشرف غنی آمده بود که آمریکا با وجود خروج از افغانستان، به حمایت شدید از نیروهای امنیتی این کشور ادامه می‌دهد.

کاخ سفید در حالی این ادعا را مطرح کرده بود که طالبان در ورودی شهرها صف کشیده بودند و بسیاری از شهرستان‌ها به تصرف این گروه درآمده بودند. پیش از آنکه روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان تکمیل شود و قبل از ظهر ۱۵ اوت ۲۰۲۱‌، اشرف غنی با بیش از ۵۰ تن از نزدیکانش، از افغانستان به امارات متحده عربی گریخت و قدرت به دست طالبان افتاد.