مبارزه با تی‌تی‌پی و داعش؛ خواست پاکستان از طالبان

در بیانیه دفتر مطبوعاتی ملا عبدالغنی برادر از تی‌تی‌پی و شاخه خراسان داعش نام برده نشده است

در افغانستان، فعالیت شاخه خراسان داعش باعث نگرانی طالبان شده است-@FDPM_AFG

وزارت خارجه پاکستان روز چهارشنبه، سوم اسفند (۲۲ فوریه) اعلام کرد که هیات ارشد این کشور در دیدار با «حکومت سرپرست افغانستان» در مورد تهدیدهای فزاینده تروریسم در منطقه گفت‌وگو کردند.

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع، و ژنرال ندیم احمد انجم، رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان، (آی‌اس‌آی) در سفری از پیش اعلام‌نشده وارد کابل شدند. 

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که هیات پاکستانی با رهبران ارشد حکومت طالبان، از جلمه ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر، مولوی محمد یعقوب، وزیر دفاع، سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور)، و امیرخان متقی، وزیر خارجه، دیدار کردند.

در این بیانیه آمده است که در این دیدار روی تهدید فزاینده تروریسم در منطقه، به‌ویژه تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) با طالبان گفت‌وگو شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه همچنین ذکر شده است: «دو طرف توافق کردند که برای مقابله موثر با تهدید تروریسم ناشی از نهادها و سازمان‌های مختلف، همکاری کنند. دو طرف بر تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف به منظور تقویت بیشتر روابط دوستانه دو کشور توافق کردند.»

در کنار ملا عبدالغنی برادر، ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، و عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات (اطلاعات) طالبان، نیز حضور داشتند. 

اما در بیانیه دفتر مطبوعاتی ملا برادر، از تی‌تی‌پی و شاخه خراسان داعش نام برده نشده است.

این دفتر نوشت: «در این نشست طرفین پیرامون مناسبات دوجانبه، تجارت، ارتباط منطقه‌ای و انکشاف و همکاری‌های اقتصادی بحث و گفت‌وگو کردند. لازم است که مسایل تجاری و اقتصادی را از مسایل سیاسی و امنیتی تفکیک کنیم تا دستخوش سیاست نشود.»

ملا عبدالغنی برادر از حامیان گفت‌وگو با حکومت سابق افغانستان بود، اما پاکستان چندین سال او را به زندان انداخت. او پس از رهایی از زندان، به دوحه رفت و در مذاکرات طالبان با ایالات متحده آمریکا نقش کلیدی داشت.

ملا برادر از بنیانگذاران تحریک طالبان افغانستان و دستیار ملا محمد عمر، رهبر نخست این گروه، بود. 

حکومت طالبان در افغانستان، روابط نزدیکی با تحریک طالبان پاکستان دارد. در دوران نبرد طالبان با حکومت سابق افغانستان، شماری از جنگجویان تی‌تی‌پی نیز در کنار نیروهای طالبان می‌جنگیدند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، حملات تحریک طالبان پاکستان در پاکستان افزایش یافته است. 

حکومت طالبان تاکید دارد که به هیچ گروه یا کشوری اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند، اما مقام‌های پاکستانی ادعا دارند که جنگجویان تی‌تی‌پی در افغانستان حضور و فعالیت دارند.

آتش‌بس چندین ماهه حکومت پاکستان و تی‌تی‌پی در نوامبر گذشته پایان یافت و از آن زمان، ناامنی در پاکستان افزایش یافته است. 

در تازه‌‌‌ترین مورد از ناامنی‌ها، نیروهای تحریک طالبان پاکستانی شامگاه جمعه، ۲۸ بهمن (۱۷ فوریه)، به مقر پلیس کراچی حمله کردند و چهار ساعت با نظامیان پاکستانی درگیر شدند که طی آن، شماری از نظامیان پاکستانی کشته شدند.

دهم بهمن (۳۰ ژانویه)، نیز در انفجاری در یک مسجد در پیشاور، بیش از ۱۰۰ تن، از جمله شماری از نیروهای پلیس پاکستان، کشته شدند. هرچند تحریک طالبان پاکستان دست داشتن در این حمله را رد کرد، مقام‌های پاکستانی این گروه را مسئول آن حمله دانستند.

در تازه‌ترین اظهارنظر مقام‌های پاکستان در این زمینه، بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان، گفت که مذاکره با تحریک طالبان پاکستان مخالف منافع ملی این کشور است، چون این گروه حکومت و قانون اساسی را قبول ندارد.

او دولت پاکستان را به رهبری عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق این کشور، متهم کرد که بدون پیش‌شرط‌هایی مانند خلع سلاح، مذاکرات صلح را با تی‌تی‎‌پی آغاز کرده بود.

در افغانستان، فعالیت شاخه خراسان داعش باعث نگرانی طالبان شده است. در دوران حکومت ۱۸ ماهه طالبان، داعش به حملات متعدد مسلحانه، انتحاری و انفجاری در افغانستان اقدام کرده است. 

پیش‌تر، رسانه‌های پاکستانی گزارش داده بودند که مقام‌های طالبان به پاکستان گفته‌اند که فقط داعش را تهدیدی برای حکومت خود در افغانستان می‌دانند و خطری از جانب تی‌تی‌پی متوجه آن‌ها نیست.

بیشتر از جهان