در دومین روز مسمومیت دانش‌آموزان دختر بروجرد: تعداد مسموم‌شدگان سه برابر شد

پس از مسمومیت صدها دانش‌آموز دختر مدارس قم، دست‌کم ۸۲ دانش‌آموز دختر دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد در دو روز پیاپی مسموم شدند

در پی تداوم سه ماهه مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در قم و منطقه ۱۱ تهران، روز چهارشنبه، سوم اسفند (۲۲ فوریه)، برای دومین روز پیاپی در شهر بروجرد تکرار شد و دست‌کم ۶۲ دانش‌آموز دختر در این شهر دچار مسمومیت شدند و به بیمارستان انتقال یافتند. همزمان، فرماندار بروجرد از تشکیل جلسه شورای تامین خبر داد و رئیس مرکز اورژانس لرستان گفت دلیل مسمومیت دانش‌آموزان دختر بروجرد مشخص نیست.

مهدی غیبی، رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی لرستان، با اعلام تکرار مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز بروجرد در دومین روز پیاپی، تاکید کرد پس از اعزام آمبولانس‌ها، تعداد دانش‌آموزان مسموم‌شده به صورت لحظه‌ای در حال افزایش بود و فقط در ساعت‌های اول گزارش این مسمومیت‌ها، ۵۱ دانش‌آموز به بیمارستان منتقل شدند.

رئیس مرکز اورژانس  لرستان گفت جزئیات این مسمومیت‌ها در حال بررسی است و هنوز «دلیل مسمومیت دانش‌آموزان بروجردی مشخص نیست».

مسلم مرادی، فرماندار بروجرد، نیز با تایید وقوع مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در این شهر، گفت روز چهارشنبه، سوم اسفند، «بار دیگر در مدرسه دخترانه احمدیه بروجرد تعدادی از دانش‌آموزان دو کلاس با علائم سرگیجه، ضعف و بی‌حالی مواجه شدند، که از آن میان ۶۲ نفر از دانش‌آموزان به بیمارستان» منتقل شدند.

فرماندار بروجرد همچنین اعلام کرد روز سه‌شنبه، دوم اسفند، نیز دست‌کم «۲۰ دانش‌آموز دختر مدرسه دخترانه احمدیه به دلیل مسمومیت به بیمارستان منتقل شده بودند و  تحت درمان گرفتند».

مرادی افزود دو نفر از دانش‌آموزانی که روز سه‌شنبه دچار مسمومیت شدند، همچنان در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار دارند تا «شرایط آن‌ها کنترل نهایی»، و «سلامت آن‌ها دقیق‌تر تست و کنترل» شود.

بر پایه گزارش‌‌های منتشر شده، و به نقل از مسئولان محلی، در پی گسترش مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر به مدارس دخترانه بروجرد، «بلافاصله کارگروه فنی تشکیل شد و شورای تامین بروجرد در این رابطه جلسه‌ای برگزار کرد»، و «مدیران کل مربوطه در بروجرد حضور پیدا کردند و موارد از لحاظ فنی نشت گاز، بهداشتی و درمانی، تغذیه و دیگر موارد در حال بررسی است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرماندار بروجرد همزمان در اظهاراتی نخست «نقص فنی سیستم گرمایشی مدرسه و همچنین نشت گاز سالن ورزشی مجاور» را دلیل مسمومیت دانش‌آموزان بیان کرد، اما شامگاه چهارشنبه، سوم اسفند، مدعی شد که «ترس و وحشت» دلیل احتمالی مسمومیت دانش‌آموزان دختر بروجرد است و گفت: «طبق نظر کارشناسان، تاکنون مورد مشکوکی مبنی بر علائم مسمومیت دانش‌آموزان مشاهده نشده و دانش‌آموزان دچار ترس و وحشت شده‌اند.»

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در ایران، از ۹ آذر و با مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز هنرستان نور یزدانشهر در قم آغاز شد و تاکنون صدها دانش‌آموز دختر در مدارس قم و نیز در منطقه ۱۱ تهران دچار مسمومیت شده‌اند.

 قرار بود تیم اعزامی وزارت بهداشت به قم، یکشنبه‌‌شب، ۳۰ بهمن، درباره علت مسمومیت دانش‌آموزان قمی اعلام‌نظر کند، اما معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم از «بی‌نتیجه ماندن این جلسه» خبر داد.

مجید محبی، معاون درمان علوم پزشکی قم، از بی‌نتیجه ماندن جلسه تیم ویژه وزارت بهداشت و مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی قم درباره علل مسمومیت‌ها خبر داد و گفت: «در این جلسه به نتایج جدیدی دست پیدا نکردیم.»

با گذشت نزدیک به سه ماه از آغاز مسمومیت‌ سریالی دانش‌آموزان، گزارش‌هایی از دست‌ داشتن گروه‌های تندرو اسلام‌گرا در این مسمومیت‌ها منتشر شده است و از گروهی با نام «فدائیان ولایت» در حکم عاملان مسمومیت دانش‌آموزان دختر نام برده می‌شود، و هدف آن‌ها نیز خانه‌نشین کردن دختران دانش‌آموز دانسته شده است.

پیش از این نیز وب‌سایت قم‌نیوز از وجود ردپای «منبعث از دیدگان طالبانی» در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان خبر داده و نوشته بود که ممکن است هدف از این مسمومیت‌ها، «ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و مانع‌تراشی برای تحصیل آنان» باشد.

تاکنون هیچ مقام رسمی نقش این گروه را در مسمومیت دختران دانش‌آموز به طور رسمی تایید نکرده است، اما محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز دوشنبه، اول اسفند (۲۰ فوریه۹، در نامه‌ای به حسن غریب، دادستان قم، تایید کرد که این ماجرا «عمدی» است.