توقف عرضه گوشت لوکس و خرید پسته ریز؛ راه‌ تازه تاب‌آوری مقابل گرانی‌ها

قیمت‌های نیم و یک میلیونی گوشت و پسته در ایران خبرساز شده است

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند قیمت ۵۰۹ هزار تومانی گوشت جوسازی رسانه‌ای بوده است. @pborazjani

راهکار مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای تاب‌آوری جامعه در مقابل گرانی سرسام‌آور گوشت و پسته، توقف عرضه گوشت لوکس و خرید پسته ریز اعلام شد.

قیمت هر کیلو گوشت «لوکس و لخم» در ایران به بیش از ۵۰۰ هزار تومان و هر کیلو پسته به یک میلیون تومان رسیده و حاشیه‌های فراوانی در پی داشته است.

اداره کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، روز چهارشنبه، سوم اسفند (۲۲ فوریه)، در واکنش به قیمت گوشت در بازار، اعلام کرد که از انجمن بسته‌بندی خواسته‌ شده است که تا «اطلاع ثانوی گوشت لوکس و لخم به بازار عرضه نکنند».

این اداره اعلام کرد: «بسته ۵۰۹ هزار تومانی گوشت که خیلی جنجال کرد، بدون چربی و استخوان بود و بر اساس لاشه ۲۹۵ هزار تومان قیمت خورده بود.»

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، اداره کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی، طرح برخورد با گرانفروشی گوشت قرمز را در سراسر کشور آغاز کرده است.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه، سوم اسفند، با انتشار یک گزارش میدانی از قیمت گوشت قرمز در تهران، اعلام کرد که بهای هر کیلو شقه گوسفندی در خرده فروشی‌ها ۳۳۰ تا ۳۷۵ هزار تومان است.

به گزارش این خبرگزاری، سردست کیلویی  ۳۳۰ تا ۳۸۵ هزار تومان، ران گوسفندی کیلویی ۳۷۰ تا ۴۳۵ هزار تومان، گردن کیلویی ۳۳۰ هزار تومان، و ران گوساله کیلویی۳۰۰ تا ۳۳۵ هزار تومان در بازار ارائه می‌شود.

بنا به اعلام مدیرعامل سازمان میدان‌های ‌میوه و تره‌بار، در این میدان‌ها نیز هر کیلو شقه گوسفندی کامل به قیمت ۲۳۲ هزار تومان و هر کیلو گوشت گوساله داخلی به قیمت ۲۱۵ تا ۲۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار برخی اقلام دیگر، قیمت پسته نیز در روز‌های اخیر افزایش یافته و به کیلویی یک میلیون تومان رسیده است. محمد صالحی، رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته، افزایش نرخ دلار را علت این گرانی را دانسته است.

به گفته صالحی، درحال‌حاضر ۹۰ درصد پسته ایران صادر می‌شود و تولیدکنندگان محصولات خود را «به کسی که با قیمت بیشتر خریداری می‌کند، می‌فروشند».

به گزارش رسانه‌ها، او افزود که کشاورزان ۴۰ درصد زیر قیمت بازار به خریدار جنس می‌فروشند و «فروشنده‌ها» را مسئول گرانی اخیر پسته دانست.

او همچنین گفت که پسته ۴۰۰ هزار تومانی هم در بازار موجود است که «سایز آن کمی ریزتر است و حتی خودمان هم بیشتر از پسته‌های ریز استفاده می‌کنیم».

او در عین حال تایید کرد که «توان خرید مردم کاهش یافته و بازار شب عید مانند سال‌های گذشته نیست و بسیار اسفناک شده است».

گزارش‌ها همچنین از کمبود لاستیک و مرغ در بازار، و احتمال افزایش قیمت آن‌ها در روز‌های آینده حکایت دارد.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، اعلام کرده است: «کاهش ارزش ریال و به ‌تبع آن، افزایش قیمت مواد اولیه، باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده تولید تایر شده است.»

به نوشته خبرگزاری مهر، لاستیک در حال حاضر در بازار نایاب شده است و همین امر می‌تواند به گرانی دوباره این کالا منجر شود.

روزنامه «جام‌جم» هم در گزارشی، به نقل از فعالان عرصه پرورش مرغ نوشت که مرغداران متحمل ضرر شده‌اند و چنانچه این وضعیت ادامه یابد، ممکن است به ‌زودی عرضه مرغ محدود شود و قیمت آن افزایش یابد.

بیشتر از اقتصاد