همزمان با خیزش سراسری چهار هزار طلبه جذب آموزش‌ و پرورش شدند

دست‌کم ۲۴ هزار طلبه در مدارس ایران برای حکومت تبلیغ می‌کنند و از آموزش‌ و پرورش حقوق می‌گیرند

جمهوری اسلامی برای شست‌وشوی مغزی کودکان خیز برداشته است‌ــ خبرگزاری حوزه

دست‌کم ۲۴ هزار طلبه در قالب طرحی به نام «امین» در مدارس ایران حضور دارند و از وزارت آموزش‌ و پرورش حقوق می‌گیرند. تصمیم‌گیری برای حضور طلاب در مدارس با هدف تاثیرگذاری بر باورهای دانش‌آموزان از اوایل دهه ۹۰ آغاز شد اما پس از خیزش سراسری ایرانیان در سال ۱۴۰۱ که دانش‌آموزان در آن سهم عمده‌ای داشتند، تلاش حاکمیت برای شست‌وشوی مغزی کودکان افزایش یافت. حالا آن‌طور که حمید نیکزاد، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش، می‌گوید قرار است طلاب به سه‌ هزار مدرسه شبانه‌روزی در ایران نیز نفوذ کنند.

در جلسه‌ای که با حضور روسای آموزش‌ و پرورش و امام‌جمعه‌های استان خوزستان برگزار شد، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌ علمیه و آموزش‌ و پرورش، حضور هزاران طلبه در مدارس ایران را تایید و بر استفاده از ظرفیت فوق‌العاده مدارس شبانه‌روزی برای طرح‌های ستاد حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش تاکید کرد. نیکزاد خواستار «حمایت‌ مالی» از طرح امین در آموزش‌ و پرورش شد و از امام‌جمعه‌های استان خوزستان که بالغ‌ بر سه هزار نفرند، دعوت کرد با این ستاد همکاری کنند.

مشاور وزیر آموزش‌ و پرورش در ادامه، به سیاست‌های حاکمیت در «سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش» اشاره کرد و مدعی شد که آموزش‌ و پرورش، مجموعه عریض و طویلی است و وزارتخانه به‌تنهایی قادر نیست آن را اداره کند.

نیکزاد به اهداف حکومت برای شست‌وشوی مغزی کودکان در مدارس اعتراف کرد و با طرح این ادعا که دانش‌آموزان «آماج حملات دشمن‌اند»، گفت: «بحث شبکه‌سازی باید جدی گرفته شود. اگر شبکه‌سازی مثبت اتفاق بیفتد، به کار و ارتعاش کار در سطح جامعه و مدارس قدرت می‌‌دهد.»

جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته با تدوین کتاب‌های درسی همسو با سیاست‌های حاکمیت، تبلیغات وسیع و استخدام معلمان وابسته تلاش کرد باورهای دانش‌آموزان را به نفع خود تغییر دهد. این برنامه‌ریزی با تصویب سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش در طول ۱۰ سال گذشته به‌شکل هدفمندتری ادامه یافت. با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در جریان خیزش سراسری دریافتند که تمام تلاش‌هایشان برای شست‌وشوی مغزی دانش‌آموزان بی‌اثر بوده است؛ زیرا شمار زیادی از معترضان را دختران و پسران دانش‌آموز تشکیل می‌دادند.

شاید به همین دلیل بود که در جریان خیزش سراسری، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش از ضرورت به‌روز‌رسانی برنامه حضور طلاب در مدارس «متناسب با اقتضائات روز و در مسیر تحولات» سخن گفت و خبر داد که طرح «امین» با هدف حضور طلاب در مدارس جدی‌تر اجرا می‌شود.

نیکزاد شهریور ۱۴۰۱ به خبرگزاری ایرنا گفته بود که ۲۰ هزار طلبه در مدارس سراسر ایران حضور دارند اما حالا به خبرگزاری مهر گفته است که ۲۴ هزار طلبه در مدارس فعالیت می‌کنند. اگر سخنان این مقام وزارت آموزش‌ و پرورش مبنا قرار بگیرد، به معنای این است که در مدت پنج ماه، حدود چهار هزار طلبه دیگر جذب مدارس ایران شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش، که در جریان خیزش انقلابی گفته بود دانش‌آموزان بازداشتی به مراکز روانشناسی منتقل شده‌اند تا به «شخصیت ضداجتماعی» تبدیل نشوند، ۲۶ آبان در برنامه‌ای موسوم به هم‌اندیشی سالانه ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش گفت که برای تحول «باور» دانش‌آموزان، به‌سوی حوزه‌های علمیه «دست نیاز» دراز می‌کند. او اضافه کرد: «باید بتوانیم لایه باور دانش‌آموزان را تغییر دهیم که در نتیجه آن، ارزش و بعد رفتاری آنان تغییر می‌کند.»

نوری بر تحکیم ارتباط آموزش‌ و پرورش با حوزه‌های علمیه هم تاکید کرد و خواستار تغییر باورهای متاثر از خانواده دانش‌آموزان شد.

حکومت ایران برای اینکه باور دانش‌آموزان را به نفع خود تغییر دهد، به نیروهای انسانی وابسته نیاز دارد. روانه کردن طلاب به مدارس از یک سو منافع حاکمیت را در مدارس تضمین می‌کند و از سوی دیگر اشتغال‌زایی برای طلاب را به دنبال دارد.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، تاکنون در چندین کارزار نمایشی خواستار استخدام رسمی طلاب طرح امین در مدارس شده است. پیش‌تر قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌ و پرورش، گفته بود که این وزارتخانه طبق قانون مکلف است سه هزار طلبه را استخدام رسمی کند.