سخنرانی جو بایدن در لهستان؛ غرب قصد کنترل و نابودی روسیه را ندارد

رئیس‌ جمهوری ایالات متحده در ورشو گفت که پوتین فکر می‌کرد «سرسخت» است، اما با «اراده آهنین آمریکا» روبه‌رو شد

MANDEL NGAN/ AFP

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا، در جریان سخنرانی در ورشو، پایتخت لهستان، گفت که غرب قصد حمله به روسیه را نداشته است و کشورش و اتحادیه اروپا «به‌دنبال کنترل و نابودی روسیه نیستند».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، صبح روز سه‌شنبه، دوم اسفندماه، در یک سخنرانی مدعی شد که غرب «جاه‌طلبی» تصرف «سرزمین‌های تاریخی روسیه» را درسر دارد.

رئیس‌ جمهوری ایالات متحده در بخشی از سخنانش گفت که جنگ در اوکراین «امری ضروری نیست، بلکه یک تراژدی است» و اگر روسیه حمله به اوکراین را متوقف کند، جنگ به پایان می‌‌رسد. بایدن افزود: «اما اگر اوکراین دفاع از خود را متوقف کند، پایان کار اوکراین خواهد بود و به‌همین دلیل است که ایالات متحده به ارائه تسلیحات و کمک به ‌آن‌ها ادامه می‌دهد.»

او گفت که «اوکراین هنوز مستقل و آزاد است» و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، «هنوز یک دولت منتخب دموکراتیک را رهبری می‌کند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌ جمهوری ایالات متحده در ورشو گفت که پوتین فکر می‌کرد «سرسخت» است، اما با «اراده آهنین آمریکا» روبه‌رو شد. او گفت که اوکراین به دفاع از خود ادامه می‌دهد و ایالات متحده و متحدانش هم به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهند و مسئولان این جنگ را پاسخگو خواهند کرد.

جو بایدن همچنین گفت که ولادیمیر پوتین هنوز و تقریبا یک سال پس از آغاز جنگ، باور ندارد که ناتو به حمایت مستمر از اوکراین، مصمم است. او افزود: «نباید شک کرد که ما به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهیم و خسته نخواهیم شد.» بایدن گفت پوتین فکر می‌کرد که در ناتو اختلاف خواهد افتاد، اما درعوض، کشورهای عضو این پیمان بیش از هر زمان دیگری متحدتر شدند. پوتین فکر می‌کرد می‌تواند انرژی را به سلاح تبدیل کند و اروپا را به شکست بکشاند، اما درعوض «ما در تلاشیم تا به وابستگی اروپا به سوخت‌های فسیلی روسیه پایان دهیم».

بایدن همچنین گفت که «[جنگ] اوکراین هرگز یک پیروزی برای روسیه نخواهد بود».

رئیس‌ جمهوری ایالات متحده در بخشی از سخنانش به تشریح «وحشی‌گیری فوق‌‌العاده  نیروهای روس و مزدوران» پرداخت و گفت: «آن‌ها غیرنظامیان را با ویران‌کردن شهرها و کشتن آن‌ها، هدف قرار داده‌اند؛ از تجاوز جنسی به‌عنوان سلاح جنگی استفاده کرده‌اند؛ کودکان اوکراینی را دزدیده‌اند. ایستگاه قطار، زایشگاه‌ها، مدارس و یتیم‌خانه‌ها را بمباران کرده‌اند؛ هیچ‌کس نمی‌تواند چشمانش را بر جنایاتی که روسیه مرتکب شده، ببندد. این نفرت‌انگیز است. منفور است.»

بایدن یادآوری کرد که ۱۴۰ عضو سازمان ملل متحد عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرده‌ و فقط چهار کشور از روسیه حمایت کرده‌اند.

بایدن گفت درحالی‌که اوکراین همچنان به دفاع از خود دربرابر روسیه ادامه می‌دهد، «روزهای سخت و تلخ» در پیش است. او گفت که مبارزه برای آزادی همیشه دشوار، اما در عین حال، «همیشه مهم» است.

بیشتر از جهان