جنتی در آستانه ۹۷ سالگی بار دیگر رئیس مجلس خبرگان رهبری شد

سمت‌های حکومتی احمد جنتی به‌رغم کهولت سنش، دستمایه طنز بسیاری از مردم ایران است

جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان است-ATTA KENARE / AFP 

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران، در آستانه ۹۷ سالگی بار دیگر در سمت رئیس مجلس خبرگان رهبری ابقا شد. ابراهیم رئیسی و سیدهاشم حسینی بوشهری نیز به‌عنوان نایب‌رئیس اول و دوم این مجلس انتخاب شدند.

در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که روز سه‌شنبه ۲ اسفند برگزار شد، سیداحمد خاتمی و عباس کعبی نیز مجددا به‌ سمت منشی‌های هیئت‌رئیسه انتخاب شدند.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری، انتخابات هیئت‌رئیسه و کمیسیون‌های آن هر دو سال یک‌ بار برگزار می‌شود.

نتایج انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم نشان می‌دهد که حاکمیت خود را برای دوران پسا خامنه‌ای آماده می‌کند. تا پیش از این، محمدعلی موحدی کرمانی نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری بود اما اکنون، ابراهیم رئیسی این سمت را عهده‌دار شده و احمد جنتی هم که از خرداد ۱۳۹۵ تاکنون رئیس مجلس خبرگان رهبری است، در این سمت ابقا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخاب دوباره احمد جنتی به‌ ریاست مجلس خبرگان رهبری در حالی است که او به نودوهفتمین سال عمرش پا گذاشته و به‌دلیل کهولت سن، از اجرای بسیاری وظایف ناتوان است؛ با این حال، او علاوه بر ریاست مجلس خبرگان رهبری، دبیری شورای نگهبان را نیز بر عهده دارد.

احمد جنتی اولین امام جمعه موقت تهران منصوب علی خامنه‌ای است که در فروردین ۱۳۷۱ حکمش را دریافت کرد اما در سال‌های اخیر، به‌دلیل کهولت سن نتوانسته است در نماز جمعه حضور پررنگی داشته باشد. او که از همان سال تاکنون دبیر شورای نگهبان است، پیش‌تر در گفت‌وگویی، اذعان کرده بود که راز ماندگاری‌اش در این مقام تبعیت از علی خامنه‌ای است.

انتصاب دوباره جنتی به ریاست مجلس خبرگان رهبری در حالی است که تمایل او به ماندن در قدرت به‌رغم کهولت سن، دستمایه طنز بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی و عموم مردم است.

احمد جنتی از نزدیکان و معتمدان علی خامنه‌ای است. او از اسفند ۱۳۹۸ به‌دلیل «مانع‌تراشی در برگزاری انتخابات آزاد در ایران» در فهرست تحریم‌های ایالات‌ متحده آمریکا قرار گرفت.

ابقای احمد جنتی در سمت دبیری شورای نگهبان و ریاست مجلس خبرگان رهبری این حقیقت را آشکار می‌کند که پست‌های مهم در جمهوری اسلامی که در تعیین رهبر آینده نیز نقش دارند، در انحصار حلقه اول معتمدان خامنه‌ای باقی می‌مانند تا احتمالا شرایط انتصاب مجتبی خامنه‌ای به مقام رهبر آینده جمهوری اسلامی ایران تسهیل شود.

در جمهوری اسلامی، انتخاب رهبر و نظارت بر عملکرد او وظیفه مجلس خبرگان رهبری است؛ با این حال، عملکرد این نهاد در طول سال‌های گذشته نشان داده است که اعضای این مجلس به عملکرد رهبر نگاه نظارتی ندارند بلکه خود را به اطاعت از او مقید می‌دانند و ادعا می‌کنند که ولایت فقیه جزئی از دین اسلام است.

احمد جنتی پیش‌تر در این زمینه گفته بود: «ولایت فقیه چیز جدیدی نیست و استمرار ولایت پیامبر اسلام است.» او همچنین مدعی شد که اگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران در ۱۵ سال گذشته به توصیه‌های خامنه‌ای توجه می‌کردند، پیشرفت در کشور حاصل می‌شد.