بازداشت‌شدگان خیزش سراسری؛ اعتصاب غذای سه زندانی سیاسی

محمد نجفی، محمد ابوالحسنی و سامان یاسین در اعتراض به وضعیتشان در اعتصاب غذا به سر می‌برند

محمد نجفی، محمد ابوالحسنی و سامان یاسین این روزها با اعتصاب غذا در تلاش‌اند از این شرایط سخت رهایی پیدا کنند‌ـ ایندیپندنت فارسی

تداوم بازداشت، بلاتکلیفی و فشارهای جسمی و روحی بر زندانیان سیاسی و به‌خصوص بازداشت‌شدگان خیزش سراسری ایرانیان کماکان ادامه دارد. همین اتفاق باعث شده است که زندانیان به تنها راه باقی‌مانده برای رهایی از این شرایط سخت متوسل شوند و با اعتصاب غذا تلاش کنند تا صدای خود را به بیرون از زندان برسانند. محمد نجفی، محمد ابوالحسنی و سامان یاسین از جمله افرادی‌اند که این روزها با اعتصاب غذا، تلاش می‌کنند از این شرایط سخت رهایی پیدا کنند.

اعتصاب غذای محمد نجفی وارد بیست‌و‌دومین روز شد. خانواده او با انتشار این خبر، اعلام کردند محمد نجفی روز دوشنبه اول اسفند از سلول انفرادی به بند سیاسی زندان اراک منتقل شده است.

امیرحسین نجفی، فرزند محمد نجفی، در صفحه اینستاگرامش نوشت که این وکیل در روز چهارم اعتصاب غذایش، نامه‌ای خطاب به رئیس دادگستری استان مرکزی درباره اعتصاب غذا و نگهداری‌اش در سلول انفرادی نوشته و به معاون زندان تحویل داده است‌ــ نامه‌ای که به گفته فرزند محمد نجفی، بر اساس پیگیری‌هایشان، تا اول اسفند ماه و گذشت ۱۸ روز، هنوز به دفتر رئیس دادگستری نرسیده است.

محمد نجفی، وکالت بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی را بر عهده داشت. اما پس از آنکه در اعتراض‌های دی ۱۳۹۶ کشته شدن وحید حیدری، معترض بازداشتی جوان، در بازداشتگاه نیروی انتظامی اراک را فاش کرد، دستگیر و زندانی شد.

محمد ابوالحسنی دیگر فردی است که برای رهایی از شرایط سخت زندان و تهدید و خشونت، دست به اعتصاب غذا زده است. او چندی پیش با اعمال خشونت عوامل زندان اوین، به زندان تهران بزرگ و سپس به زندان چوبین در قزوین منتقل شده بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که محمد ابوالحسنی روز دوشنیه به بند زندانیان خشن این زندان انتقال یافته و در آن‌جا تهدید به قتل شده است. بر همین اساس، این زندانی سیاسی در اعتراض به شرایط غیرانسانی نگهداری‌اش دست به اعتصاب غذا زده است.

محمد ابوالحسنی در پرونده جدیدی که در دوران حبس برایش گشوده شده بود، با حکم دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال حبس محکوم شد.

محمد ابوالحسنی در ۲۳ آذر ۱۴۰۰، طی ابلاغیه‌ای، برای اجرای حکم حبس به شعبه ۱ واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار و در ۱۱ دی همان سال برای تحمل دوران محکومیتش راهی زندان اوین شد.

او پیش از این نیز به‌دلیل فعالیت‌هایش سابقه بازداشت و محکومیت داشت. نیروهای امنیتی محمد ابوالحسنی، شهروند اهل قزوین، را در ۲۳ مرداد ۱۳۹۸، با حکم شعبه ۲۸ دادسرای انقلاب بازداشت کردند و در نهایت، در ۱۸ بهمن‌ ۱۳۹۹، با پایان دوره محکومیتش بابت پرونده پیشین و با تودیع قرار وثیقه برای پرونده جدید، از زندان اوین آزاد شده بود.

سامان یاسین (صیدی)، دیگر زندانی سیاسی است که در اعتراض به بلاتکلیفی‌اش، دست به اعتصاب غذا زده است. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، سامان یاسین، خوانند رپ اهل کرمانشاه، از پنجشنبه ۲۷ بهمن اعتصاب غذایش را آغاز کرده و روز سه‌شنبه وارد پنجمین روز اعتصاب غذا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو هفته پیش، شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده بود که او از زندان رجایی شهر کرج به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. سامان یاسین در جریان خیزش سراسری، در ۱۰ مهر در تهران دستگیر شد و در روز ۷ آبان در شعبه پانزده دادگاه انقلاب به اتهام «محاربه و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» محاکمه و به اعدام محکوم شد. مدتی بعد، درخواست اعاده دادرسی او پذیرفته شد و از آن زمان تاکنون، در وضعیت بلاتکلیف به سر می‌برد.

اعضای خانواده و وکیل سامان یاسین بارها از وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کرده‌اند و گفتند «در جریان بازجویی دچار آسیب جدی و شکستگی بینی» شده و با وجود نیاز به مراقبت‌های لازم پزشکی، از آن محروم بوده‌ است.

بازداشتی‌های خیزش سراسری

خبرگزاری هرانا شمار تقریبی بازداشت‌شدگان خیزش سراسری را ۱۹ هزار و ۷۶۳ نفر اعلام کرده است. برای این افراد دست‌کم ۱۴ هزار و ۷۸۲ ماه حکم زندان صادر شده است. بسیاری از این افراد به دلایل مختلف ناشناس مانده‌اند و با افزایش فشار بر آن‌ها و تداوم بلاتکلیفی پرونده‌هایشان، سرانجام تصمیم به اطلاع‌رسانی می‌گیرند.

کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان از هویت یکی از این افراد نوشته و اعلام کرده است که مهدی ساعدی، شهروند ساکن مشهد، شب ۱۷ آذر در منزلش دستگیر شده است. بر اساس این گزارش، او پس از مدتی به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد و اکنون در این زندان نگهداری می‎‌شود. به گفته منابع آگاه، پس از دستگیری او، ماموران یک بار دیگر با مراجعه به منزلش، اقدام به تفتیش و ضبط برخی از وسایل او کرده‏‌اند. مهدی ساعی اکنون به «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه‌های مخالف نظام» متهم است و وضعیت پرونده‌اش مشخص نیست.

مهدی توکلی، عکاس و هنرمند اهل سنندج، نیز روز سه‌شنبه ٢۵ بهمن بازداشت شد. به گزارش کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان، از محل بازداشت این مربی عکاسی اطلاعی در دست نیست.

این هنرمند تاکنون چندین نمایشگاه در زمینه «آوارگان ایزدی شنگال و کوبانی در اقلیم کردستان» در سطح شهر سنندج برگزار کرده است.

به گزارش هه‌نگاو، او در سال‌های گذشته نیز بازداشت و زندانی شده است. مهدی توکلی علاوه بر این، در سال ۱۳۹۶ نیز به تحمل یک سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

در راستای صدور احکام بلندمدت برای بازداشت‌شدگان، نگار داوودی، دانشجوی رشته نرم‌افزار دانشگاه ایلام، را به ۲ سال حبس تعزیری و دیگر مجازات‌های تکمیلی محکوم شد. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، شعبه ۶ دادگاه تجدیدنظر استان ایلام حکم ۲ سال حبس تعزیری و دیگر مجازات‌های تکمیلی متعدد و مضاعف نگار داوودی را که پیش‌تر در دادگاه بدوی، در دادگاه انقلاب اسلامی این شهر، صادر شده بود عینا تایید کرده است.

دادگاه بدوی نگار داوودی در ۲۸ آذر در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی ایلام، به ریاست قاضی رجب محمدی، برگزار شد و او به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به ۲ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، یک سال فعالیت رایگان برای اداره بهزیستی و ۲۰۰ ساعت شرکت در کلاس‌های آموزش و تفسیر قرآن محکوم شد.

این دانشجوی کرد هم‌زمان در پرونده دیگری به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» با حکم شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو ایلام به ۳ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود که به‌دلیل نداشتن سابقه کیفری، به ۲۴۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت تبدیل شد. این حکم نیز با اعتراض وکیل پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.

مصطفی احمدیان، وکیل نگار داوودی، با تایید حکم موکلش در دادگاه تجدیدنظر، در گفت‌و‌گو با شبکه حقوق بشر کردستان، در مورد احتمال عفو این دانشجوی معترض گفت: «هرچند اکنون موکلم می‌تواند بر اساس بخشنامه عفو و بخشودگی، با دادن تعهد کتبی مشمول طرح شود اما دادن تعهد از سوی محکوم‌علیه به‌نوعی مخالف فلسفه عفو و بخشودگی است و به شکستن غرور و عزت فرد منجر می‌شود.»

نگار داوودی در ۲۴ آبان سال جاری، هم‌زمان با خیزش سراسری، در منزلش در ایلام بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شد. او پس از هفت روز بازجویی و شکنجه برای اعتراف اجباری، به بند زنان زندان مرکزی ایلام انتقال داده شد و در ۲۷ آذر، با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و کفالت، به‌صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.