تظاهرات بروکسل؛ فشار مدنی ایرانیان بر دولت‌های اروپایی

تظاهرات چند هزار نفری بروکسل، که خواسته‌اش قرار گرفتن سپاه در فهرست نیروهای تروریستی اروپا است، در حالی برگزار شد که اروپایی‌ها در پی ادامه مذاکره با تهران‌اند

ایرانیان ساکن خارج از کشور در روز دوشنبه، ۲۰ فوریه ۲۰۲۳، تظاهراتی بزرگ را در شهر بروکسل، پایتخت بلژیک و مقر اصلی غالب نهادهای اتحادیه اروپا، برگزار کردند تا از این طریق فشار سیاسی بر مقام‌های دولت‌های اروپایی را افزایش دهند و آنها را وادار کنند که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست نیروهای تروریستی این نهاد اروپایی قرار دهند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌های اروپایی، از جمله وبسایت لهستانی TVP World، بین ۵ تا ۶ هزار نفر در تظاهرات روز دوشنبه ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی در بروکسل شرکت کرده‌اند.

تصاویر و ویدئوهایی که، تا لحظه تهیه این گزارش، از تظاهرات روز دوشنبه در بروکسل منتشر شده است، از حضور هماهنگ و چشمگیر گروه‌های مختلف ایرانیان ساکن خارج کشور در تظاهرات بروکسل حکایت دارد. در برخی ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، مخالفان حکومت ایران دیده می‌شوند که در اقدام‌های جمعی منظم شعارهایی علیه نظام جمهوری اسلامی سر می‌دهند.

غالب شعارهای سر داده شده در تظاهرات روز دوشنبه بروکسل بر ماهیت تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمرکز داشت و شرکت‌کنندگان در تظاهرات ۲۰ فوریه، که مقابل ساختمان شورای اروپا راهپیمایی کردند، از این طریق از اروپایی‌ها خواستند تا سپاه پاسداران را در فهرست نیروهای تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهند.

در یکی از ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی گروهی از زنان دیده می‌شوند که در اجرایی هماهنگ با یکدیگر، شعاری به زبان انگلیسی سر می‌دهند که مضمون آن این است: اقدامات تروریستی سپاه تنها مختص خاورمیانه نیست (IRGC is Terrorist, Not Only for Middle East).

جدای از شعارهای انگلیسی، که مضمون غالب آنها تاکید بر ماهیت تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، برخی شرکت‌کنندگان در تظاهرات بروکسل شعارهایی به زبان فارسی نیز سر دادند که اکثر این شعارها پیش‌تر در تجمع‌های خیابانیِ جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» نیز سر داده شده بود.

بر پایه ویدئوهای منتشر شده برخی شعارهای فارسی تجمع روز دوشنبه در بروکسل از این قرار است: «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» و «هیز تویی، هرزه تویی، زنِ آزاده منم».

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات همچنین با سر دادن شعارهایی یاد مهسا امینی را گرامی داشتند؛ یاد شهروند ۲۲ ساله ایرانی که مرگ دلخراشش به‌دست ماموران گشت ارشاد جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا نطفه جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» مقابل بیمارستانِ کسری در تهران شکل بگیرد و پس از آن به‌سرعت به دیگر شهرهای ایران نیز سرایت کند.

برگزاری تظاهرات ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی در بروکسل، حاصل فراخوان‌های گروه‌های سیاسی و مدنی و همچنین تلاش برخی چهره‌های شناخته شده مخالف حکومت ایران است که در هفته‌های گذشته کوشیدند جمعیت بیشتری از ایرانی‌های ساکن خارج از کشور را به حضور در این تظاهرات تشویق کنند.

جامعه ایرانیان خارج از کشور در حال حاضر می‌کوشد تا مقام‌های اتحادیه اروپا را قانع کند که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست نیروهای تروریستی قرار دهد و همزمان نیز از قدرت‌های غربی می‌خواهد تا مذاکرات با حکومت اسلامگرای ایران را پایان دهند.

مخالفان جمهوری اسلامی با اشاره به سابقه طولانی سپاه پاسداران در انجام عملیات‌های تروریستی در گوشه‌گوشه جهان، که در موارد متعددی جان شهروندان غربی را به خطر انداخته و هزینه‌های مالی هنگفتی بر کشورهای جهان آزاد تحمیل کرده است، استدلال می‌کنند که تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران نه تنها به‌نفع مردم داخل ایران تمام می‌شود بلکه اقدامی مثبت در جهت منافع عالیه کشورهای جهان و منطقه نیز به‌حساب می‌آید.

سابقه عملیات‌های تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه منافع کشورهای جهان آزاد به نخستین سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد و کماکان نیز ادامه دارد.

به‌عنوان مثال در ۲۳ اکتبر سال ۱۹۸۳ دو کامیون بمبگذاری شده، که در مجموع بیش از هزار کیلوگرم مواد منفجره را حمل می‌کردند، در مقر تفنگداران آمریکا در بیروت منفجر شد که کشته شدن ۲۴۱ نظامی آمریکایی، ۵۸ نظامی فرانسوی و ۶ غیرنظامی را در پی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا، سیا، بعد از این عملیات تروریستی، که یکی از قربانیانش کارشناس ارشد اطلاعاتی خاور نزدیک در سیا بود، اعلام کرد بر اساس شنودهای انجام شده، مقام‌های تهران به علی‌اکبر محتشمی‌پور، سفیر وقت جمهوری اسلامی در دمشق، دستور داده‌اند تا با جنبش شیعی امل در این عملیات تروریستی همکاری کند.

از سوی دیگر، محسن رفیق‌دوست، وزیر وقت سپاه در کابینه میرحسین موسوی و از بنیانگذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اظهارنظری گفت هم «تی‌ان‌تی» و هم «ایدئولوژی» عملیات تروریستی علیه نظامیان آمریکایی و فرانسویِ حاضر در بیروت را مقامات اسلامگرای تهران تامین کردند.

پس از آن نیز نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شکلی هدفمند نظامی‌های آمریکایی در عراق و افغانستان را هدف حمله‌های تروریستی قرار دادند و بر اساس اطلاعات موجود اکثر نظامی‌های آمریکایی کشته شده در این دو کشور به‌وسیله بمب‌های کنار جاده‌ای ساخت سپاه پاسداران به‌قتل رسیدند.

در حال حاضر نیز موضوع همکاری نظامی جمهوری اسلامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین یکی از مهمترین مواردی به‌حساب می‌آید که از قریب به چهار ماه قبل حساسیت کشورهای غربی را برانگیخته است. مقام‌های دولت اوکراین و متحدان غربی‌اش با ارائه شواهدی متعدد مدعی‌اند که روسیه از پهپادهای انتحاری ساخت حکومت ایران استفاده می‌کند تا شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را مورد هدف قرار دهد.

مجموع این عوامل، به‌علاوه سرکوب گسترده شهروندان ایران در جریان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»، باعث شد تا اکثریت مطلق نمایندگان پارلمان اروپا در روز ۱۹ ژانویه سال جاری میلادی، به شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک نیروی تروریستی رای مثبت دهند.

با این‌حال رای قاطعانه پارلمان اروپا نتوانست نظر مقام‌های اتحادیه اروپا را تغییر دهد و مسئولان فعلی این اتحادیه  با تروریستی اعلام شدن سپاه پاسدران مخالفت کردند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در روز ۲۳ ژانویه ۲۰۲۳، گفت:«درباره تروریستی خواندن سپاه دیدگاه‌های جالبی وجود دارد اما نمی‌شود گفت چون کسی سازمانی را دوست ندارد، آن را تروریست بنامیم. اول به تصمیم یک دادگاه در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیاز داریم. پس از آن می‌شود موضوع را در سطح اتحادیه اروپا مطرح کرد.»

تظاهرات چند هزار نفری مخالفان نظام جمهوری اسلامی در بروکسل همچنین در شرایطی انجام می‌شود که مجموعه خبرهای منتشر شده در هفته‌های اخیر، از آغاز مذاکرات کشورهای غربی با جمهوری اسلامی خبر می‌دهد.

هفته گذشته برخی رسانه‌های انگلیسی‌زبان از قول چهار منبع مطلع نوشتند دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، بر سر تبادل زندانی‌ها مذاکراتی غیرمستقیم را با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است؛ مذاکراتی که به‌نقل از این منابع بریتانیا و قطر نیز نقش میانجی آن را ایفا می‌کنند.

این چهار منبع در عین‌حال تاکید کردند که در صورت ایجاد توافق میان جمهوری اسلامی ایران و دولت ایالات متحده آمریکا، نه تنها زندانیان ایرانی و آمریکایی با یکدیگر مبادله خواهند شد بلکه هفت میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی نیز آزاد خواهد شد؛ اقدامی که مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند در صورت تحقق یافتنش توان جمهوری اسلامی در سرکوب داخلی را افزایش می‌دهد، تسریع فعالیت‌های هسته‌ای تهران را در پی خواهد داشت و در نهایت نیز می‌تواند نیروهای نیابتی حکومت اسلامگرای ایران را تامین مالی کند.

یک روز پیش از برگزاری تظاهرات بروکسل نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، از گفتگوی تلفنی‌اش با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد و در این مورد نوشت:«با جوزپ بورل در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا، توافق برای رفع تحریم‌ها، همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحولات اوکراین بحث و تبادل نظر کردیم.»

مجموعه این عوامل به تظاهرات بروکسل، که همزمان با سفر رئیس جمهوری آمریکا به اوکراین برگزار شد، اهمیتی فوق‌العاده بخشیده است و مخالفان نظام جمهوری اسلامی امید دارند که با تداوم تجمع‌هایی نظیر آنچه امروز در بروکسل به‌وقوع پیوست، جامعه مدنی کشورهای اروپایی و به تبع آن مقام‌های این کشورها را قانع کنند تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست نیروهای تروریستی قرار دهند؛ اقدامی که در صورت تحقق آن روابط اتحادیه اروپا و تهران را وارد مرحله‌ای جدید می‌کند و احتمال اعمال فشارهایی موثر بر جمهوری اسلامی را افزایش می‌دهد.

در میان دولت‌های غربی، آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، سپاه پاسداران را در فهرست نیروهای تروریستی این کشور قرار داد که تاثیرات این تصمیم بر تهران کاملا مشهود است. به‌عنوان مثال، قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست نیروهای تروریستی مدنظر آمریکا نه تنها فشارهای اقتصادی کمرشکنی بر حکومت ایران وارد کرد، بلکه زمینه حذف هدفمند قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، را نیز فراهم آورد؛ تصمیمی که از منظر بسیاری از ناظران بین‌المللی باعث شد کنترل نیروی قدس سپاه پاسداران بر نیروهای نیابتی‌اش در منطقه با اختلال‌هایی جدی مواجه شود.