جنگ اوکراین؛ چین چه حمایتی از روسیه می‌کند؟

کمک‌های نظامی چین به روسیه افزایش می‌یابد

چین به طرز فزاینده‌ای در حال گسترش توان تولید تسلیحاتی خود است-Alexey DRUZHININ / SPUTNIK / AFP

چین به طرز فزاینده‌ای در حال گسترش توان تولید تسلیحاتی خود است و اکنون چهارمین صادرکننده بزرگ تسلیحاتی در جهان است. شيمون وزمان، از موسسه بين‌المللی تحقيقات صلح استکهلم، می‌گويد که «تسلیحات چين در حال پيشرفته‌تر شدن است»، و معتقد است که مثلا پهپادهای چین شاید برای روسیه خیلی جالب باشد. 

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، آمريکا می‌گويد شرکت‌های چينی در حال حاضر «حمايت نظامی غیرتهاجمی» به روسيه ارائه می‌دهند و اطلاعات جديد نشان می‌دهد که پکن به زودی می‌تواند تسلیحات تهاجمی در اختیار مسکو بگذارد. ماریا شاگینا، کارشناس تحریم‌های اقتصادی در موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی، می‌گوید: «چین تاکنون آشکارا به روسیه سلاح عرضه نکرده است، اما ممکن است مخفیانه تجهیزاتی با فناوری بالا و کاربرد نظامی عرضه کرده باشد.» این کارشناس می‌گوید: «شواهد موجود نشان می‌دهد که چین بزرگ‌ترین صادرکننده تراشه‌های نیمه‌هادی به روسیه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از شرکت‌های چینی پهپاد غیرنظامی به روسیه می‌فروشند. این امر تحت عنوان «کمک غیرنظامی، ولی برای اهداف نظامی» دسته‌بندی می‌شود. یک مرکز مطالعات دفاعی مستقر در آمریکا می‌گوید: «احتمال دارد که شرکت‌های چینی در حال ارسال قطعات الکترونیکی، برای رادارهای سامانه‌های ضدهوایی به روسیه باشند.» آمريکا در این راستا چندین تحريم علیه يک شرکت چينی وضع کرده است. واشنگتن می‌گويد این شرکت در حمايت از نيروهای روسيه، تصاویر ماهواره‌ای از اوکراين تهیه کرده است.

چین در سال‌های اخیر به طرز فزاینده‌ای به شریک تجاری مهمی برای روسیه تبدیل شده است. از سوی دیگر، روسیه پس از تهاجم به اوکراین و قرار گرفتن در معرض تحریم‌های اقتصادی غرب، جویای راه‌حلی برای این معضل و کاهش تاثیر منفی این تحریم‌ها است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، یکشنبه، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن)، گفت چین در حال بررسی صادرات تسلیحات مرگبار به روسیه در جنگ علیه اوکراین است.  چین این اتهام را به شدت تکذیب می‌کند.

پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در یک سال پیش، کشورهای غربی تحریم‌های سختگیرانه‌ای علیه مسکو اعمال کردند. آن‌ها همچنین واردات نفت از روسیه، و صادرات محصولات تکنولوژی پیشرفته را به این کشور ممنوع کردند. بسیاری از کسب‌و‌کارهای غربی ارتباطات خود را با روسیه کاملا قطع کردند و تجارت روسیه با کشورهایی از قبیل آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا در طول سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. با این حال، حجم کل تجارت چین با روسیه در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۳۰ درصدی در قیاس با سال قبل، به رکورد بالای ۱۹۰ میلیارد دلار رسید. در این چارچوب، واردات روسیه از چین به ۷۶ میلیارد دلار در سال افزایش یافت و صادرات آن به چین نیز با ۴۳ درصد رشد، به ۱۱۴ میلیارد دلار رسید.

بیشتر از جهان