آمریکا: چین در حال بررسی ارسال تسلیحات مرگبار به روسیه است

بلینکن به پکن هشدار داد که هرگونه تدارک تسلیحات برای روسیه در جنگ اوکراین «باعث مشکلات جدید خواهد شد»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن)، گفت چین در حال بررسی ارائه تسلیحات مرگبار به روسیه در جنگ علیه اوکراین است.

وزیر امور خارجه آمریکا به «سی‌بی‌اس» گفت که چین «در حال بررسی ارائه پشتیبانی‌های مرگبار»، از مهمات گرفته تا تسلیحات، برای روسیه است. بلینکن همچنین به پکن هشدار داد که هرگونه تدارک تسلیحات برای روسیه در جنگ اوکراین، «باعث ایجاد مشکلات جدید خواهد شد».

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین روز یکشبنه به شبکه «ای‌بی‌سی» گفت که جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، در ماه مارس گذشته به همتای چینی خود در مورد ارسال سلاح به روسیه هشدار داده بود.

به گفته یک منبع آگاه در دولت آمریکا، از آن زمان «چین مراقب بوده است که از این خط عبور نکند؛ از جمله با توقف فروش سامانه‌های تسلیحاتی مرگبار برای استفاده در میدان نبرد».

در حالیکه جنگ روسیه علیه اوکراین به یک‌سالگی خود نزدیک می‌شود، اتحادیه اروپا نیز زنگ خطر کمبود شدید مهمات اوکراین را به صدا در آورده و گفته است که این کمبود باید ظرف چند هفته برطرف شود.

بلینکن اظهارات مشابهی نیز در آلمان و در کنفرانس امنیتی مونیخ، در دیدار با همتای چینی خود بیان کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در جریان کنفرانس مونیخ، هشداری جدی درباره کاهش عرضه گلوله و مهمات به اوکراین، به حامیان کی‌یف داد. او گفت «اوکراین با مهمات موجود، در وضعیتی بحرانی قرار دارد»، و افزود که این کمبود باید ظرف چند هفته برطرف شود. جوزپ بورل در ادامه گفت جنگ اوکراین پایان نخواهد یافت، مگر اینکه اتحادیه اروپا راهی برای تسریع ارائه مهمات به اوکراین پیدا کند.

او همچنین گفت نشست ویژه وزیران دفاع اتحادیه اروپا که قرار است هشتم و نهم مارس برگزار شود، فرصتی برای کشورها فراهم می‌کند تا از ذخایر موجود خود، مهمات در اختیار اوکراین بگذارند. او افزود که از هنگام سفارش تا دریافت هر گلوله از ارتش‌های اروپایی، تا ۱۰ ماه زمان می‌برد.

بورل همچنین در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه، ۲۰ فوریه، برنامه‌‌ای برای استفاده از تسهیلات ۳.۶ میلیارد یورویی موجود صلح اروپایی برای تهیه مهمات مشترک بر اساس مدل تهیه واکسن در جریان بحران کووید، ارائه خواهد داد. این ایده را نخستین بار کاجا کالاس، نخست‌وزیر استونی، مطرح کرد.   

با این حال، بورل گفت که ایده استونی در میان‌مدت کارکرد خواهد داشت، اما او معتقد است که فوریت کمبود تسلیحات اوکراین به حدی است که کشورهای اتحادیه اروپا را به استفاده از ذخایر موجود ملزم می‌کند. بورل همچنین گفت دلیل کمبود مهمات، این است که «ما جنگ کلاسیک را فراموش کرده‌ایم».

به نظر می‌رسد هشدارهای ایالات متحده، از واضح‌ترین هشدارها در مورد آمادگی چین برای تسلیح روسیه است. اعلام آمادگی چین برای تسلیح روسیه، در زمانی رخ می‌دهد که روابط ایالات متحده و چین در پی سرنگونی بالن بزرگ جاسوسی چین به دست واشنگتن، تیره‌تر شده است.

لیندزی گراهام، از سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه که در کنفرانس مونیخ نیز شرکت کرده بود، گفت: «ارائه تسلیحات به روسیه از طرف چین، اشتباهی جدی است.» او همچنین گفت که نشانه‌هایی قوی وجود دارد مبنی بر اینکه ایالات متحده به زودی برنامه‌هایی برای آموزش خلبان‌های جنگنده‌های اوکراینی اعلام خواهد کرد که نشان‌دهنده گامی فراتر در تشدید تدریجی تلاش‌های غرب برای تسلیح اوکراین خواهد بود.

گراهام همچنین گفت معتقد است که ایالات متحده باید روسیه را به دلیل اقداماتش در اوکراین، دولت حامی تروریسم اعلام کند که در این صورت، چین یا هر کشور دیگری که به این کشور تسلیحات دهد، با تحریم روبرو خواهد شد.